کد خبر: ۵۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۸
باهدف کاهش آلودگی و توسعه انرژی‌های‌نو صورت می‌گیرد؛
تجارت آنلاین: بانک جهاني از سال 2010 ارائه وام به نيروگاه‌هاي زغال سنگي را متوقف کرده بود حال با افزايش فشارها، کمک سالانه 1 ميليارد دلار به پروژه‌هاي نفت و گازي کشورهاي درحال توسعه را نيز متوقف مي‌کند.
خداحافظی بانک جهاني با نفت و گاز
فاطمه مهتدي: بانک جهاني اعلام کرده سرمايه گذاري بر پروژه‌هاي نفت و گازي را در دوسال آينده متوقف خواهد کرد.
به گزارش گاردين، بانک جهاني از سال 2010 ارائه وام به نيروگاه‌هاي زغال سنگي را متوقف کرده بود حال با افزايش فشارها، بانک جهاني کمک سالانه 1 ميليارد دلار به پروژه‌هاي نفت و گازي کشورهاي درحال توسعه را نيز متوقف مي‌کند.
بانک جهاني اعلام کرده که شاهد نياز گسترده براي تغيير سريع در جهان و جلوگيري از تغييرات آب و هوايي است بنابراين 28 درصد از سرمايه‌هاي استخراجي تا سال 2020 به عملکرد براي مبارزه با تغييرات اقليمي‌اختصاص خواهد يافت. درحال حاضر 1 تا 2 درصد از سرمايه بانک جهاني يعني 280 ميليارد دلار به پروژه‌هاي نفت و گازي اختصاص داده شده است.
درعين حال بانک اعلام کرده در شرايط استثنايي به پروژه‌هاي نفت و گازي در کشورهاي بسيار فقير وام خواهد داد تا زماني که اين امر با هدف توافق اقليمي‌پاريس که کاهش گازهاي گل خانه اي است در تناقض نباشد.
جيم يانگ کيم رياست بانک جهاني اعلام کرد: به منظور حمايت از انرژي‌هاي نو و تجديدپذير از سال ۲۰۱۹، از استخراج و کشف سوخت‌هاي فسيلي حمايت نخواهد کرد.
 به گزارش راشاتودي، بانک جهاني اعلام کرد که حمايت مالي از کشف و استخراج نفت و گاز را از ابتداي سال ۲۰۱۹ انجام نخواهد داد، بانک جهاني اين اقدام را در جهت حمايت از تقويت اقتصاد جهاني با گرايش به سمت انرژي‌هاي نو اعلام کرد. اين نهاد مالي بين‌المللي در بيانيه‌اي در نشست آب‌وهوايي پاريس اعلام کرد: «بانک جهاني به عنوان نهاد با وظايف متفاوت به تشخيص سريع شرايط جهان در حال تغيير ادامه مي‌دهد و از سال ۲۰۱۹ ديگر براي صنايع بالادستي نفت و گاز حمايتي نخواهد کرد». رياست بانک جهاني اعلام کرد به کاهش گازهاي گل خانه اي در نقاط مختلف جهان اشاره کرد که شامل سرمايه گذاري خود را به سوي توافقات چند ميليون دلاري براي خريد و ساخت ميليون‌ها لامپ کم مصرف LED و هزاران خودروي برقي و ايستگاه‌هاي شارژ و ميليون‌ها پارکومتر هوشمند در هند خواهد شد. بانک جهاني اين اقدام را با هدف کمک به کشورهايي که به تعهدات کاهش گازهاي گلخانه‌اي عمل مي‌کنند انجام مي‌دهد.
اين توافق براي حمايت از توافق پاريس است که در پايان سال ۲۰۱۵ منعقد شد. اين توافق قرار است به محدود کردن گرمايش جهاني کمک کند. بانک جهاني همچنين اضافه کرد که در شرايط استثنايي براي حمايت از صنايع بالادستي نفت و گاز در فقيرترين کشورها اقدام خواهد کرد چرا که بسيار بديهي است که استخراج نفت و گاز و دسترسي به انرژي در اين کشورها به افراد فقير کمک خواهد کرد.

*پايان سوخت‌هاي فسيلي قدمي‌بزرگ در مبارزه با گرمايش زمين

کاهش سوخت‌هاي فسيلي يکي از اهداف توافق اقليمي‌پاريس است که دوسال گذشته به‌امضا رسيد.نشست يک‌روزه اقليمي‌پاريس نيز براي جذب سرمايه‌هاي ضروري و انتقال از سوخت‌هاي فسيلي به سمت انرژي‌هاي نو و تجديدپذير و همچنين تلاش براي مقابله با بحران‌هاي و تغييرات آب‌وهوايي برگزار شد. امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه سعي دارد تا با جذب دانشمندان اقليمي‌راهکارهاي مفيدي براي مبارزه با گرمايش زمين پيدا کند. وي با سرمايه گذاري ميليارد يورويي در تلاش براي پررنگ تر کردن نقش خود در جهان را دارد. توافق پاريس در نظر دارد تا پديده گرم شدن کره زمين را کنترل کند. اين پديده مي‌تواند دماي کره زمين را تا ۲۱۰۰، تا ۲ درجه سانتيگراد بالا ببرد. در اين سطح دمايي بدترين شرايط تغييرات آب‌وهوايي اتفاق مي‌افتد. اين توافق توسط ۱۹۵ کشور حمايت شده و قرار است سوريه و نيکاراگوئه هم به اين توافق بپيوندند.
 در ماه ژوئن دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد که قصد دارد از اين توافق خارج شود و سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در پروژه‌هاي تغييرات آب و هوايي کاهش داد. اگر سوريه و نيکاراگوئه به اين توافق بپيوندند، آمريکا يکي از بزرگت‌ترين مصرف کنندگان سوخت‌هاي فصيلي و آلوده کننده زمين تنها کشوري خواهد بود که با توافق تغييرات آب‌وهوايي مخالف است.
کارشناسان معتقدند گرمايش زمين که فجاياع طبيعي چون سيل و طوفان را به همراه خواهد داشت امسال بيشتر از گذشته بوده است و ذوب شدن و حرکت يخ‌هاي قطب شمال نمونه واضح اين گرمايش است. در نشست پاريس گريگوري دالوس فعال صلح سبز جهاني اعلام کرد:« پايان براي صنعت نفت و گاز نزديک است و سرعت تغيير بسيار افزايش يافته است.» در دهه‌هاي اخير فعالان محيط زيست صداي خود را براي پايان سرمايه گذاري بانک جهاني در نفت و گاز افزايش داده‌اند.
تصميم گيري بانک جهاني درست پس از اعلام آمادگي بانک مرکزي انگليس به سرمايه گذاري در راهکارهاي انرژي‌هاي جايگزين سوخت‌هاي فسيلي صورت گرفت.
 منابع انگليسي معتقدند لندن به يکي از پايگاه‌هاي مرتبط با مبارزه با تغييرات آب و هوايي تبديل خواهد شد و به زودي اوراق قرضه سبز در 40 واحد پولي جهان از جمله روپيه و يوآن چين منتشر خواهد شد. درعين حال مايکل بلومبرگ شهردار سابق نيويورک و ميلياردر آمريکايي اشاره کرد که تغييرات آب و هوايي خطرات و فرصت‌هاي اقتصادي به همراه خواهد داشت اما اکنون شرکت‌ها نيازمند اطلاعات براي مشاهده خطرها و فرصت‌ها هستند.

*نياز به سرمايه گذاري بالا در انرژي پاک
از ديگر شرکت‌هاي جهاني که نسبت به خروج سرمايه گذاري از نفت و گاز اعلام آمادگي کردند مي‌توان به شرکت فرانسوي بيمه آکسا اشاره کرد که 2.5 ميليارد يورو از بخش کربن را واگذار انرژي‌هاي جايگزين خواهد کرد اين هزينه بيش از 30 درصد از درآمد اين شرکت از زغال سنگ است.به گزارش خبرگزاري فرانسه، بانک هلندي ING نيز اعلام کرده تا 2025 سرمايه گذاري اش در انرژي زغال سنگ به صفر مي‌رسد.
گروهي از 200 سرمايه گذاري جهاني از جمله بانک HSBC نيز با کمپيني درباره گازهاي گل خانه اي خواستار اعمال فشار به شرکت‌هاي ايرباس، بريتيش پتروليوم، فولکس واگن و گلنکور شدند تا اين شرکت‌ها از راهکارهاي سبز استقبال بيشتري کنند.درعين حال شرکت کنندگان اين اجلاس هشدار دادند که هزينه تريليون دلاري بايد در تکنولوژي انرژي پاک سرمايه گذاري شود تا به هدف کاهش دماي زمين به زير دو درجه سانتيگراد دست يابد. براساس اطلاعات کنوني جهان به سوي گرم شدن 3درجه سانتيگراد مي‌رود و کارشناسان هشدار مي‌دهند زندگي بشر با طوفان‌هاي سهمگين ، افزايش سطح دريا ، سيل و خشکسالي روبروست.
دراين ميان بسياري نسبت به آينده مالي مبارزه با تغييرات اقليمي‌نگرانند زيرا با خروج آمريکا از اين توافق بيشتر فشار مالي بر کشورهاي درحال توسعه خواهد بود.سازمان بين المللي انرژي براي حل اين بحران تخمين زده تا سال 2050 براي کاهش درجه گرمايش زمين به زير 2 درجه سانتيگراد به سرمايه گذاري 3.5 تريليون دلار درسال در بخش انرژي نياز است.دراين ميان غيبت سران کشورهاي عمده آلوده کننده هوا از جمله چين، هند، برزيل، روسيه، کانادا، آلمان و کميسيون اروپايي حاکي از عدم آمادگي براي حمايت مالي از اين طرح است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار