کد خبر: ۵۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
نماینده قزوین در گفتگو با تجارت آنلاین خبر داد؛
کورش شرفشاهی: مجلس شورای اسلامی در راس امور قرار دارد تا بتواند به عنوان عالی ترین رکن نظارت کشور، بر عملکرد همه دستگاهها نظارت کند.
احضار 3 وزیر به بهارستان
بی شک سوال از وزرا یکی از مهمترین سازو کارهای نظارتی مجلس است اما این سوال باید به درستی صورت پذیرد تا برداشت سو از آن نشود. نکته دیگر اینکه اغراض سیاسی با رویکرد نظارتی اشتباه نشود تا کار به تسویه حسابهای جناحی نرسد. در هفته جاری سه وزیر به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شدند تا هم به سوالات پاسخ بدهند و هم سوءبرداشتهای احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. اکنون زمزمه استیضاح برخی وزرا به شدت مطرح است و قبل از آنکه کار به استیضاح برسد، شاید بتواند در کمیسیونهای تخصصی به سوالات نمایندگان پاسخ داد. 
در این رابطه سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت گفت:اگر سوالی از وزرا مطرح می شود، بر اساس مشکلات یا ابهامات است. بنابر این در گام اول وزیر به کمیسیون دعوت می شود تا به سوالات پاسخ دهد.
وی با تاکید براینکه یا نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع می شود و یا بر سوال خود اصرار می کند گفت: اگر پاسخهای وزیر قانوع کننده بود که نماینده سوال کننده ابراز رضایت میکند و قضیه پایان می یابد اما اگر بر سوال اصرار شود، کار به صحن علنی کشیده می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه از وزیر کشور سوالات متعددی مطرح کرده که قرار است رحمانی فضلی برای پاسخ به این سوالات به مجلس بیاید گفت: سوالات من در سطح ملی است و از باب بی توجهی به قانون یا تخلف مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود که راهنمایی و رانندگی بدون توجه به گذراندن خدمت سربازی،‌ باید به داوطلبان گواهینامه بدهد گفت: تاکنون این قانون اجرا نشده و این در حالی است که بسیاری از شهروندان نسبت به این مساله انتقاد دارند که چرا در کشور قانون تصویب شده اما اجرا نمی شود.
زرآبادی باتاکید بر اینکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باید اجرایی شود گفت: اگر از وزیر کشور در خصوص اجرا نشدن برخی قوانین سوال می کنیم از دو دیدگاه است. اول اینکه مردم به نمایندگان مراجعه میکنند و دلایل اجرا نشدن قانون برایشان تعجب آور است. دوم اینکه اگر هم مراجعه کننده نداشته باشیم، از نگاه نظارت مجلس باید انجام وظیفه کنیم و قرار نیست قانون را تصویب کنیم و اجرا کردن یا اجرا نکردن را به میل دولت بگذاریم.
وی در خصوص اینکه برخی ها اعتقاد دارند سوال از وزرا باعث می شود تا وقت دولت صرف پاسخگویی به مجلس شود و از کار ا جرایی غافل می شوند گفت: به هر حال وقتی قانونی اجرا نمی شود یا کم کاری صورت می گیرد، وزیر مربوطه باید پاسخگو باشد. هرچقدر هم که وزرا کار داشته باشند، باید بخشی از زمان مدیریت خودشان را برای پاسخگویی به مجلس اختصاص دهند.
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر نماینده ای سوالی مطرح می کند، حتما تشخیص داده که باید موضوعی بررسی شود گفت: نمایندگان در بین جامعه حضور میدانی دارند و با مشکلات جامعه از نزدیک آشنا هستند. مردم نیز در مراجعاتی که به دفاتر نمایندگان دارند،مشکلات را مطرح می کنند. بنابر این توقع نداشته باشیم که نماینده مجلس سکوت کند.
وی از وزرا خواست از تعامل با نمایندگان مجلس استقبال کنند و گفت: وقتی نماینده ای سوالی مطرح می کند، یعنی با چالش آن رو به رو شده است. بنابر این وزرا باید از نمایندگان به عنوان ابزاری قانونی که در جریان مشکلات هستند، نهایت استفاده را ببرند.
زرآبادی با تاکید بر اینکه توجه جدی به نظارت می تواند به اصلاح فرایندها کمک کند گفت: هرگز نباید گمان شود که قصد مجلس از سوال، کارشکنی یا اشکال تراشی است. بلکه قصد تعامل و همکاری داریم.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در برخی از موارد اتفاقات خوبی در جریان سوال از وزرا اتفاق می افتد گفت: گاهی سوال مطرح می شود و در جلسات تخصصی با وزیر مربوطه، پیشنهاداتی مطرح می شود که راهگشاست. بنابر این باید از این ظرفیت نهایت استقبال را به عمل آوریم. 
از سوی دیگر محسن کوهکن، نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال از وزیر باید به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود و مشکلات را با بهبود تعاملات دولت و مجلس، فعال کردن معاونت‌های پارلمانی و ترتیب اثر دادن به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مرتفع کرد.
وی با تاکید بر اهمیت نقش نظارتی قوه مقننه، اظهار داشت: سوال از وزرا یکی از سازو کارهای نظارتی مهم و موثر مجلس بر حسن اجرای امور است که از سوی نمایندگان و وزرا باید جدی گرفته شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به اصلاحات صورت گرفته در آئین نامه داخلی مجلس در ابتدای مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: در ابتدای مجلس هشتم با اصلاحاتی که در آئین نامه داخلی بوجود آمد سوالات از وزرا به دو بخش سوالات منطقه‌ای و شهرستانی و سوالات ملی تقسیم و مقرر شد که نقش کمیسیون‌های تخصصی در سوال‌های منطقه‌ای و شهرستانی افزایش پیدا کند.
کوهکن افزود: بر این اساس در مرحله اول این کمیسیون‌های تخصصی هستند که وظیفه پیگیری و رسیدگی به سوالات را برعهده دارند و وزیر باید برای پاسخگویی به سوال نماینده در کمیسیون حضور پیدا کند و در صورتی که نماینده پاسخ وزیر را قانع کننده ندانست سوال به هیئت رییسه ارسال خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس آئین‌نامه قبلی سوال از وزیر تنها در شرایطی مطرح می شد که وزن و اهمیت مسئله مورد سوال بالا بود و در این شرایط چون تنها تذکر به وزیر کارساز نبود، پیگیری‌ها باید از طریق سوال از وزیر نیز انجام  می شد.
کوهکن با اشاره به اینکه آئین نامه قبلی وزیر را ملزم به پاسخگویی و پیگیری تذکرات نمایندگان می کرد، گفت: در واقع تذکر مرحله‌ای بود که در آن بسیاری از مسائل حل و فصل می شد و به سوال از وزیر نمی رسید اما در آئین‌نامه جدید تذکرات یک طرفه شد و وزرا دیگر وظیفه‌ای در قبال پاسخگویی به تذکرات احساس نمی کردند و همین موضوع هم موجب بالا رفتن حجم سوال‌ها در مجلس هشتم شد.
وی تاکید کرد: بالا رفتن حجم سوالات، انتقادی است که به مجلس هشتم وارد است با این وجود نباید تصور کرد که حضور وزرا در صحن علنی یا کمیسیون‌ها برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان بی تاثیر بوده و تنها وقت وزرا را می گیرد.
نماینده لنجان با تاکید بر اینکه سوال از وزیر باید به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شود، گفت: بسیاری از مشکلاتی که نمایندگان در قالب سوال مطرح می کنند را می توان با بهبود تعاملات دولت و مجلس، فعال کردن معاونت‌های پارلمانی و ترتیب اثر دادن به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان حل و فصل کرد ولی متاسفانه در حال حاضر نقص‌هایی در این حوزه‌ها دیده می شود و موجب شده که اولین اقدام نماینده برای پیگیری یک مساله طرح سوال از وزیر باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار