کد خبر: ۵۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
سایه غیبت چین در اجلاس کانادا محسوس است؛
تجارت آنلاین: وزرای امور خارجه ۲۰ کشور جهان سه‌شنبه در حالی برای بررسی وضعیت کره شمالی از طریق فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک در ونکوور حضور می‌یابند که چین به عنوان عامل کلیدی در حل بحران در این نشست غیبت دارد.

گروه بین الملل - به گزارش خبرگزاری رویترز، نشست ونکوور به میزبانی کانادا و ایالات متحده در حالی برگزار می‌شود که نشانه‌هایی از کاهش تنش حتی به صورت موقت در شبه جزیره کره مشهود است.اخیرا دو کره برای نخستین بار در دو سال گذشته مذاکراتی را برگزار کردند و پیونگ یانگ نیز اعلام کرده در صورت مساعد بودن شرایط ورزشکاران خود را به المپیک زمستانی کره‌ جنوبی اعزام می‌کند.با این حال آمریکا و برخی کشورها می‌گویند که جامعه بین‌الملل باید به دنبال راه‌هایی با هدف گسترش طیف تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ به دلیل انجام برنامه‌های اتمی کره شمالی باشد.برایان بوک، مدیر سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا گفت: شواهدی مبنی بر کمپین اعمال فشار حداکثری از سوی ایالات متحده علیه کره شمالی وجود دارد و ما کاملا آن را احساس می‌کنیم.وی در گفت‌وگوی خبری در واشنگتن اعلام کرد که وزرای امور خارجه ۲۰ کشور از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده به بررسی چگونگی تقویت امنیت دریایی در آب‌های اطراف کره شمالی به منظور رهگیری کشتی‌هایی که تلاش می‌کنند تحریم‌ها علیه این کشور را دور بزنند، می‌پردازند. همچنین این نشست با هدف بررسی متوقف کردن منابع مالی برای کره شمالی برگزار می‌شود.نشست ونکوور در حالی برگزار می‌شود که چین به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار بر کره شمالی غایب است.در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی که بدون حضور طرف‌های مهم شبه جزیره کره صورت می‌گیرد درحقیقت کمکی به یافتن راه حل مناسب درباره این مساله نمی‌کند. کشورهای دیگری که در این نشست حضور دارند ژاپن و کره‌ جنوبی هستند که جز متحدان اصلی آمریکا علیه پیونگ یانگ محسوب می‌شوند. براساسا گزارش رویترز، این دیدار با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی صورت گرفته است. رهبر کره شمالی کیم جونگ اون تاکنون هیچ نشانه ای از تمایل به تسلیم شدن به تقاضای آمریکا نیست. دراین میان وزیر خارجه انگلیس خواستار اتحاد جامعه بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی شد. به گزارش اسپوتینگ، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس خواستار وحدت جامعه بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و تشدید فشارها علیه این کشور شد. جانسون پیش از سفر به کانادا برای شرکت در نشستی درباره کره‌شمالی، در گفت‌وگو با روزنامه استاندارد، گفت: «برنامه هسته‌ای غیرقانونی کره‌شمالی تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی باید در رویکرد خود متحد باشد. تحریم‌ها علیه این کشور برقرار هستند اما ما نیازمند فشار دیپلماتیک بر نظام کیم جونگ اون هستیم». پیونگ‌یانگ آزمایش‌های هسته‌ای و موشک بالستیک انجام می‌دهد که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود و به تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره منجر شده است. رهبر کره‌شمالی اخیرا گفته بود که پیونگ یانگ مشکلات غیرقابل تحملی ندارد؛ این مشکلات می‌تواند یک دهه یا یک قرن کامل تحریم از سوی دشمنان باشد .ترس جنگ بین دو کره با شروع مذاکرات درباره اولمپیک زمستان کاهش پیدا کرده است و حتی دونالد ترامپ به نظر نسبت به دیپلماسی تمایل نشان داده و از سخنان توهین آمیز و تهدید کیم جونگ اون فاصله گرفته است.کاخ سفید همچنین از خبر توقف ارسال واردات سوخت چین به کره شمالی استقبال کرد. اما مقامات آمریکا معتقدند افراد تندرو در دولت ترامپ نصبت به مذاکرات کره شمالی بدبین هستند.

استقرار ناوهای آمریکایی در شبه جزیره کره

آمریکا در آستانه برگزاری بازیهای المپیک زمستانی در کره جنوبی، بمب افکن‌های رادارگریز، یک ناو هواپیمابر دیگر و یک کشتی آبی خاکی جدید در اطرف شبه جزیره کره مستقر می‌کند. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند: این تحرکات در راستای اقدامات معمول و در جهت به روز کردن برنامه نظامی آمریکا در شبه جزیره کره است. این تحریکات در حالی انجام می‌گیرد که آمریکا مانورهای گسترده نظامی خود با سئول را به بعد از بازیهای المپیک زمستانی در کره جنوبی به تعویق انداخته است.وزارت اتحاد کره جنوبی در بیانیه خود اعلام کرد، نماینده‌ای از جانب وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری برای انجام این مذاکرات پیرامون چشم‌اندازهای اعزام گروه اجرای هنری به المپیک زمستانی کره جنوبی فرستاده خواهد شد. این مذاکرات میان دو کره، در "کاخ صلح" در طرف کره جنوبی منطقه غیرنظامی‌شده "پانمونجوم" و "عمارت تونگیل" در طرف کره شمالی این منطقه صورت می‌گیرد. قابل ذکر است روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی از آماده شدن بی صدای ارتش آمریکا برای جنگی ناخواسته خبر داد. درارتش آمریکا افسران و نیروها به آرامی خود را آماده جنگ با کره شمالی می کنند ولی امیدوارند این جنگ رخ ندهد.ماه گذشته در منطقه نظامی کالورینای شمالی 48 هلیکوپتر آپاچی اقدام به تمرین کردند.در نوادا نیز 119 سرباز نیروی هواپیمایی مانور نظامی برگذار کردند.

گفت‌وگوها با سئول روز چهارشنبه برگزار می شود

پس از نخستین گفت‌وگوی رسمی‌ این دو کشور بعد ازحدود دو سال و در میانه تنش‌ها میان آنها بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، اوایل این هفته، مقامات کره شمالی و جنوبی اظهار کردند، برای انجام مذاکرات در خصوص حل مشکلات و جلوگیری از درگیری اتفاقی توافق کرده‌اند. کره‌شمالی خواستار مذاکره با کره‌جنوبی برای اعزام تیم ورزشی این کشور به المپیک زمستانه پیونگ چانگ در تاریخ هفدهم ژانویه شده است. به گزارش رویترز، وزارت وحدت کره‌جنوبی اعلام کرد که کره‌شمالی خواستار آن شده است که مذاکرات بر سر اعزام تیم ورزشی این کشور به بازی‌های المپیک زمستانه «پیونگ چانگ» چهارشنبه آینده در روستای آتش‌بس برگزار شود.مقام های این وزارت‌خانه امروز -دوشنبه- عنوان کردند که در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این درخواست کره شمالی را بپذیرند یا نه. کره‌شمالی خواستار آن شده است که این مذاکرات چهارشنبه هفته جاری در روستای آتش‌بس «پانمونجوم» برگزار شود. این روستا دو کره را از یکدیگر جدا می‌کند. درخواست کره‌شمالی پس از آن مطرح شد که دو کره هفته گذشته دربار اعزام تیم ورزشی کره‌شمالی به بازی‌های زمستانه المپیک در کره‌جنوبی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این بازی‌ها فوریه آینده برگزار خواهد شد. این نخستین دیدار و گفت‌وگوی رسمی دو کره در دو سال اخیر بوده است. این نشست در میان تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی برگزار شد. کره‌شمالی همچنین به دنبال آن است که هیات بزرگی را به المپیک زمستانه کره‌جنوبی اعزام کند. کره‌جنوبی همچنین به دنبال آن است که تیم زنان هاکی روی یخ مشترکی را با کره‌شمالی در این بازی‌ها تشکیل دهد. آغاز مذاکرات بین دو کره می تواند تنها راه توقف تنش ها در شبه جزیره و جلوگیری از فاجعه جنگ شود.تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی که از سوی آمریکا ارائه شد باعث شده تا این کشور با کمبود واردات سوخت روبرو شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار