کد خبر: ۵۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» اعلام کرد؛
تجارت آنلاین: نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت گفت: در نشست کمیسیون انرژی با زنگنه وزیر نفت به موضوع قرارداد با شرکت توتال اشاره شد که در حال حاضر بالای 80 درصد کار آن به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است و با اینکه پیمانکار اصلی هنوز شرکت توتال است اما بالای 50 درصد تجهیزات نیز ایرانی است.

گروه انرژی - مجتبی آزادیان: محمد خالدی سردشتی نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی روزنامه «تجارت» در خصوص جلسه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس در روز سه شنبه 26 دی ماه و محور بحث‌ها و گفتگوها اظهار داشت: وزیر نفت بر اساس مطالبه کمیسیون از وزیر نفت در حوزه‌های مختلف از اکتشاف تا استخراج و فروش و صادرات گرفته تا وضعیت قراردادهای ملی و شرکت‌های خارجی، سیاست‌های کلان وزارت نفت تا پایان سال جاری و نیز سال ۹۷ و نیز میادین مشترک، قراردادهای جدید نفتی در قالب IPC، جذب سرمایه گذاری ها، مشکلات اجرای این قراردادها و اولولویت بندی قراردادها گزارش مبسوطی را ارائه کرد. همچنین کاهش درآمدها و بودجه وزارت نفت از مباحث کمیسیون انرژی با وزیر نفت بود.

این نماینده مجلس افزود: همچنین در این جلسه در خصوص حوزه‌ها و میادین مشترک به خصوص با کشورهای قطر، امارات و عربستان گزارشی ارائه شد و قرار شد که شرکت‌های فعال در این زمینه و برخی شرکت‌های داخلی که معایب و مشکلاتی دارند؛ با وجود اشکالات تا اتمام پروژه‌ها به کارشان ادامه دهند و مورد حمایت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین موضوع تشویق سرمایه‌‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به صنعت نفت و گاز نیز از مسائل مورد بحث در این نشست بود و نیز در این جلسه به موضوع قرارداد با شرکت توتال اشاره شد که در حال حاضر بالای 80 درصد کار آن به شرکت‌های ایرانی واگذار شده است و با اینکه پیمانکار اصلی هنوز شرکت توتال است اما بالای 50 درصد تجهیزات نیز ایرانی است.

سازندگان تجهیزات و قطعات صنعت نفت دغدغه‌های خاص خود را دارند، ولی مهم‌ترین دغدغه آنها این است که شرکت‌ها و پیمانکاران به جای خرید تولیدات داخلی ترجیح می‌دهند از قطعات خارجی استفاده کنند و این موضوع در بلندمدت سبب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی خواهد شد. در همین زمینه خالدی سردشتی نیز گفت: موضوع فرسودگی اغلب تجهیزات حوزه صنعت نفت نیز از مباحث نشست روز سه‌شنبه بود و قرار شد که در این زمینه وزارت نفت ریکاوری داشته باشد و بتوانیم با تنظیم برنامه‌های بهبود کیفیت نوسازی تقریبی داشته باشیم.

وی همچنین به موضوع تولید بنزین و خودکفایی آن اشاره کرد و گفت: فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود. ما در این خصوص سفری به استان هرمزگان داشتیم و از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نیز از فاز دوم این مجموعه بازدید کردیم، همچنین از پروژه های نفتی و گازی قشم، در بخش فلات قاره نیز بازدید داشتیم. پالایشگاه می‌تواند از واردات و خروج ارز از کشور جلوگیری کند. همچنین پالایشگاه گاز قشم نیز پالایشگاهی تماما ایرانی بود و جالب اینکه این پالایشگاه که در حال راه‌اندازی است، با وجود اینکه صد درصد ایرانی است اما هیچ خطای سیستمی در آن تاکنون گزارش نشده است و این موجب افتخار است.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت ادامه داد: همچنین از وزیر نفت در خصوص استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری که منابع فسیلی داخلی قابل توجهی دارند نیز سوال شد، اینکه آیا وزارت نفت برای بهره‌برداری از این منابع برنامه و نگاهی در جهت اشتغالزایی دارد یا خیر، که ایشان اظهار داشت اگر سرمایه‌گذار سراغ دارید، ما حرفی نداریم و کاملا موافق هستیم اما در حال حاضر اولویت وزارت نفت موضوع میادین و حوزه‌های مشترک و نیز توجه به مناطق مرزی است که به نظرم دیدگاه درستی نیز است.

*زنگنه: کمبود منابع مالی، مشکل اصلی صنعت نفت

در همین زمینه وزیر نفت، مشکل اصلی این صنعت را کمبود منابع مالی دانست و گفت: علاوه بر سرمایه گذاران خارجی، از منابع و سرمایه های داخلی نیز بهره خواهیم گرفت.

به نقل از مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مهمترین محور صحبت‌های انجام شده در این کمیسیون، بررسی تمهیدات لازم برای ایجاد اشتغال و همچنین تأمین منابع مالی مورد نیاز برخی پروژه‌های صنعت نفت بود، گفت: قراردادهای جدید نفتی (IPC) مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بتوانیم علاوه بر جذب سرمایه خارجی، از منابع مالی و تجهیزات داخلی حداکثر استفاده را ببریم. وی، بحث‌های روز سه شنبه کمیسیون انرژی را کلان، بلندمدت و امیدوارکننده اعلام کرد.

این عضو کابینه دوازدهم، نسبت به حمایت‌های مجلس از وزارت نفت اظهار امیدواری کرد و افزود: در بعضی از قسمت‌ها به ویژه پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، کمبودهای مالی وجود دارد که انتظار داریم با استفاده از راه‌حل‌های مناسب، منابع مالی مورد نیاز از بخش داخلی و خارجی تأمین شده تا هر چه سریعتر این پروژه‌ها به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

همچنین در ادامه، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مؤثر در ایجاد اشتغال و تولید یاد کرد و گفت: دوشنبه آینده به همراه وزیر نفت، از پروژه‌های پارس‌جنوبی بازدید کرده و تلاش می‌کنیم تا منابع مالی مورد نیاز این پروژه را از طریق خلق منابع جدید مالی برطرف کنیم.

این نماینده مجلس، از توجه به منابع و توانمندی‌های داخلی ضمن توجه به جذب منابع مالی خارجی خبر داد و گفت: طی جلسه‌ای فوری، بین سران سه قوه، باید هر چه سریع‌تر موانع قانونی برای جذب منابع مالی مورد نیاز مجموعه پارس جنوبی برداشته شود.

حسنوند درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: باید هر چه سریع‌تر منابع مالی پیشنهاد شده وزارت نفت برای تکمیل و بهره‌برداری کامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، بررسی و تخصیص داده شود. در این راستا، رئیس‌جمهور دستوراتی را ابلاغ کرده که باید این دستورات هر چه سریعتر اجرایی شود.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ۱۴.۵ درصد از سهم درآمد فروش نفت به این وزارتخانه تعلق می‌گیرد که کمیسیون انرژی بر تعلق ۱۴.۵ درصد از سهم فروش گاز به وزارت نفت نیز پافشاری دارد؛ تا به این ترتیب بتوان مشکلات منابع مالی این وزارتخانه را بهتر و سریعتر حل کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار