کد خبر: ۵۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
مردم با افزایش بحران غذا به سوپرمارکت های ونزوئلا هجوم بردند؛
تجارت آنلاین: بحران اقتصادی در ونزوئلا و کمبود غذا و دارو باعث افزایش غارت فروشگاه ها در شهرها و روستاها و رشد جرم و جنایت شده است.

گروه بین الملل – به گزارش گاردین مردم خشمگین از قفسه های خالی سوپر مارکت ها و قیمت های بسیار بالا به کامیون های حامل مواد غذایی یا مزارع حمله می کنند. در یازده روز اول سال 2018 تقابل و درگیری اجتماعی در ونزوئلا افزایش داشته و گزارش 107 حمله به فروشگاه های مواد غذایی صورت گرفته و آمار مرگ در 19 ایالت ونزوئلا افزایش داشته است.اما این آمار سطح واقعی این ناامیدی آخرالزمانی در ونزوئلا را نشان نمی دهد.نیکولا مادورو رئیس جمهور این کشور دلیل این رکود اقتصادی را توطئه کشورهای خارجی می داند که به دنبال براندازی دولت هستند.ونزوئلا جزو ثروتمندترین کشورها در زمینه ذخایر نفتی است ولی تولید کم و سقوط بهای جهانی نفت خام، این کشور آمریکای لاتین را به سمت بحران اقتصادی فلج‌کننده‌ای کشانده است. این درحالی است که وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد این کشور ریاست دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در سال 2018 برعهده گرفته است. امری که میتواند امیدی دوباره به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور باشد. دوره شش ساله ریاست جمهوری آقای مادورو در سال ۲۰۱۹ تمام می شود ولی انتظار می رود وی بار دیگیر در انتخابات شرکت کند. آنچه از نرخ تورم و بدهی های بالا درکنار نارضایتی اجتماعی و سیاسی مشخص است ، مادورو با چالش های زیادی روبروست.

نرخ تورم ونزوئلا به ۲۶۱۶ درصد افزایش پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز ،قیمت‌ها در ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲ هزار و ۶۱۶ درصد جهش کردند که بار دیگر رکورد جدیدی از تورم در ونزوئلا ثبت شد. ونزوئلا دارای بالاترین نرخ تورم در جهان است، این در حالی است که میلیون‌ها نفر در این کشور از کمبود مواد غذایی و دارو در طول بحران شدید اقتصادی این کشور رنج می‌برند. همچنین تحلیلگران اعلام کردند که فقط در ماه دسامبر(آخرین ماه سال) ۲۰۱۷ میلادی تورم ونزوئلا ۸۵ درصد بوده و شاخص اصلی تورم این کشور معمولا ۵۰درصد را نشان می‌هد. البته حداقل دستمزد در ونزوئلا از اول ژانویه سال جاری میلادی ۴۰ درصد افزایش یافته است؛ اما این میزان افزایش فقط معادل کمی بیشتر از ۲ دلار در هر ماه در بازار سیاه ارز است؛ یعنی جایی که بولیوار (پول ونزوئلا) فقط در ماه گذشته میلادی حدود ۳۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد. بر همین اساس، بانک مرکزی ونزوئلا برای دو سال متوالی است که آماری را در ارتباط با تولید ناخالص داخلی و تورم این کشور منتشر نکرده است؛ اما عرضه پول در ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از یک هزار درصد افزایش پیدا کرد. البته «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا ریشه مشکلات را در حزب مخالف دولت و جنگ اقتصادی می‌داند که آغازگر آن آمریکا بوده است.

بدهی بالا باعث عقب گرد شرکت های نفتی

گزارش‌ها حاکی است که عدم تمایل شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفتی ونزوئلا، به‌خاطر عدم پایبندی این کشور به پرداخت بدهی‌های خود باعث شده است که تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته، بیش از ۳۵ درصد کاهش یابد و این کاهش طی ماه‌های گذشته با آهنگ بیشتری ادامه دارد. نشریه تخصصی «اویل پرایس» در گزارشی نوشت که تولید روزانه نفت ونزوئلا از ۳.۵ میلیون بشکه در دهه ۹۰، به ۱.۷ میلیون بشکه در پایان سال گذشته میلادی رسید و با توجه به بی‌میلی شرکت‌های خارجی برای توسعه حوزه انرژی این کشور، انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون بشکه سقوط کند.این گزارش می‌گوید که شرکت نفت ونزوئلا نتوانسته است بدهی‌های خود را به شرکت‌های خارجی پرداخت کند و طی ماه‌های گذشته، تولید نفت این کشور با سرعت در حال کاهش بوده است.ونزوئلا که اقتصادش به درآمدهای نفتی وابسته است، در سال‌های گذشته که قیمت نفت کاهش یافته، به شدت دچار تلاطم شده است و مجلس ملی ونزوئلا که کنترل در اختیار مخالفان دولت است اخیرا اعلام کرد بهای کالا‌ها در.آمارهای صندوق بین المللی پول نیز حاکی است که اقتصاد ونزوئلا در سه سال گذشته که قیمت نفت کاهش یافته، ۳۰ درصد کوچکتر شده است و این رشد منفی کماکان ادامه خواهد داشت. در این میان، ذخایر ارزی ونزوئلا نیز در این دوره زمانی، سه برابر کاهش یافته و به حدود ۱۰ میلیارد سقوط کرده است.نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، سه ماه قبل با اخراج رئیس شرکت نفت این کشور، یک ژنرال ارتش را به ریاست این شرکت منصوب کرد. نشریه تخصصی «پلاتس» در این زمینه نوشت که ورود نظامیان به عرصه نفت، راه را برای فساد اقتصادی بیشتر باز خواهد کرد و زمام امور از دستان مسئولین حرفه ای و کارکشته نفت خارج خواهد شد. بنا بر گزارش‌های «کاراکاس کاپیتال» که یک موسسه در میامی آمریکا بوده و بدهی‌های این کشور را رصد می‌کند، تخمین زده می‌شود ونزوئلا بدهی ۲/ ۱ میلیارد دلاری داشته باشد. این البته مبلغ کوچکی در دنیای اوراق قرضه به حساب می‌آید، اما کارشناسان می‌گویند این در واقع یک پیش‌نمایش از یک مشکل بزرگ‌تر است و ونزوئلا باید خود را آماده آن روزها کند. انتظار می‌رود رقم این بدهی‌ها برای دولت ونزوئلا و شرکت ملی نفت برای سهامدارانش به زودی به ۶۰ میلیارد دلار برسد و آن زمان است که جنگ واقعی بین سهامداران و دولت مستقر در کاراکاس آغاز خواهد شد.

تحریم و اخراج دیپلمات ها

به دنبال تحریم دیپلمات های ونزوئلایی از سوی آمریکا، کشور برزیل نیز خواستار خروج جراردو دلگادو، بلندپایه ترین دیپلمات ونزوئلایی، از این کشور شده است. پیشتر کانادا هم سفیر ونزوئلا را اخراج کرده بود که در واکنش به تصمیم مشابه ونزوئلا بود.تصمیم برزیل یک روز پس از آن اعلام می شود که ونزوئلا "روی پریرا"، سفیر برزیل، را از کاراکاس اخراج کرد.ونزوئلا در توضیح آن تصمیم گفت که استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهور سابق برزیل، و برکناری او از قدرت غیرقانونی بوده است. ونزوئلا کانادا را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده است.کانادا و برزیل از منتقدان کارنامه حقوق بشری دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا هستند.منابع آگاه اعلام کردند، اتحادیه اروپا احتمالا به زودی گروهی از اشخاص وابسته به دولت ونزوئلا را تحریم خواهد کرد.دو دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند که کشورهای عضو این اتحادیه روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه برخی از افراد نزدیک به دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصویب کنند.به گفته این دیپلمات‌ها، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌ها خواهد بود.این دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که افراد در نظر گرفته شده برای تحریم شامل رئیس گارد ملی، وزیر کشور، رئیس اطلاعات ملی و رئیس دادگاه عالی می‌شود.این تحریم‌ها در صورت تصویب توسط ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، احتمالا طی هفته آینده اعمال خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار