کد خبر: ۵۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
اجلاس داووس به کار خود پایان داد؛
تجارت آنلاین: سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد داووس و دعوت کشورها به سرمایه گذاری در ایالات متحده و ابراز آمادگی برای داشتن روابط تجاری در کنار ادامه شعار پوپولیستی "اول آمریکا" باعث شد تا بسیاری از نرم شدن لحن رئیس جمهور آمریکا صحبت کنند.

گروه بین الملل – سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد داووس و دعوت کشورها به سرمایه گذاری در ایالات متحده و ابراز آمادگی برای داشتن روابط تجاری در کنار ادامه شعار پوپولیستی "اول آمریکا" باعث شد تا بسیاری از نرم شدن لحن رئیس جمهور آمریکا صحبت کنند درعین حال به گزارش نیویورک تایمز، هیچکس از تغییر دونالد ترامپ صحبت نمیکرد و همچنان مقامات جهانی نسبت به رفتارهای غیرقابل پیش بینی نگران هستند درعین حال تیم ترامپ نشان داد که بیشتراز سطح انتظار پراگماتیک است. سخنرانی ترامپ بازخوردهای مختلفی را در جهان به همراه داشت روزنامه ساوت مورنینگ پست از لزوم آمادگی چین برای جنگ تجاری با آمریکا خبر داد، جورج سوروس اعلام کرد رییس جمهور آمریکا، این کشور را در مسیری به سوی جنگ هسته‌ای قرار داده است و صندوق بین المللی پول نسبت به تاثیر سیاست مالیاتی دولت ترامپ بر اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرد.

کاهش قیمت طلا

در اولین بازخورد سخنان ترامپ در بازارهای جهان قیمت طلا کاهش داشت. به گزارش مارکت واچ، طلا سقوط شدیدی را روز جمعه تجربه کرد اما به موازات اظهارات دولت ترامپ درباره سیاست‌های جدید دلار ، در پی سهم بیشتر در این هفته است.بر اساس این گزارش بعد از گزارش سی ان بی سی درباره اظهارات ترامپ که گفته بود خواستار دلاری قوی‌تر است و نسبت به تقویت دلار در بازار ارز ابراز امیدواری کرده بود قیمت طلا روند سقوط را طی کرد.روز جمعه قیمت هر اونس طلا با 1.04 درصد کاهش به 1352 دلار رسید.براساس این گزارش کاهش قیمت طلا با روند عادی روز پنجشنبه که 6.60 دلار افزایش قیمت طلا را به 1362.90 دلار در هر اونس رسیده بود در تضاد است. این قیمت بالاترین نرخ دلار از آگوست 2016 بوده است.بر اساس گزارش مارکت واچ، طلا که به دلار قیمت گذاری می‌شود اغلب روندی مغایر با روند ارزش دلار دارد و همین مساله بر جذابیت این فلز گرانبها در مقایسه با سایر ارزها تاثیر می‌گذارد. دولت ترامپ دو مدل سیاست دلار را همزمان معرفی کرده است و بازار باید حدس بزند کدام یک از این سیاست‌ها سیاست های جاری در بازار است. به گفته میشاییل کوزارس از موسسه یو اس ای گلد، با توجه به عملکرد دلار در سال گذشته شاهد دلاری ضعیف‌تر در بازار هستیم.

"اول آمریکا" به معنی "آمریکا به تنهایی" نیست

دونالد ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد داووس سخنرانی کرد. او بار دیگر بر اصل "اول آمریکا" تاکید ورزید و افزود، این به معنای "آمریکا به‌تنهایی" نیست. او علاوه بر تبلیغ برای جلب سرمایه‌گذاران به کشورش در باره ایران هم سخن گفت. رئیس جمهور ایالات متحده در چهل‌و‌هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاددر داووس سوئیس سخنرانی کرد. دونالد ترامپ با تعریف و تمجید از سیاست‌های اقتصادی دولت خود آغاز به سخن کرد و مدعی شد که «هیچ زمانی برای سرمایه‌گذاری در آمریکا بهتر از الان نبوده است». او در ادامه گفت که رشد شاخص بورس و نظرسنجی‌هایی که از مصرف‌کنندگان شده، نشان می‌دهند که سیاست‌های او درست بوده و آمریکا دوران خوبی را سپری می‌کند.ترامپ ضمن بیان اینکه برای بهبود وضعیت آمریکایی‌ها و دفاع از منافع آنان به داووس آمده، وعده داد: «اصلاحات اقتصادی در آمریکا به بهبود وضعیت اقتصادی دیگر کشورهای جهان کمک می‌کند».

انتقاد غیرمستقیم از چین

رئیس جمهور ایالات متحده ضمن اشاره به افزایش تعرفه‌های گمرکی برای واردات ماشین لباسشویی و صفحات خورشیدی تولید برق، بدون نام‌بردن از چین گفت، برخی کشورها ایده‌های کشورهای دیگر را "در سطح گسترده" می‌دزدند.ترامپ به‌تازگی چین را "به دلیل دزدی مالکیت معنوی و غیرملموس" دستاوردهای علمی و فنی آمریکا به تحمیل جریمه‌هایی سنگین تهدید کرده بود. علاوه بر این تاکید کرده بود که از "جنگ تجاری" با چین ابایی نداردروز چهارشنبه ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا نیز ضمن حمله لفظی به چین گفته بود که کشورش خواهان تجارت عادلانه با همه کشورهای جهان است اما سال‌هاست که در یک "جنگ تجاری" به‌سر می‌برد.

ایران، افغانستان، تروریسم

همچنان که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد داووس به جمهوری اسلامی ایران هم پرداخت. او از هم‌پیمانان ایالات متحده خواست، "راه ایران برای رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای" را مسدود کنند. ترامپ در ادامه تاکید کرد که مبارزه با اسلا‌م‌گرایان افراطی هنوز پایان نیافته و او خود را موظف می‌داند که افغانستان بار دیگر مکان امنی برای تروریست‌ها نشود.

خطرات جدی برای اقتصاد جهان با تصمیم اقتصادی ترامپ

روزنامه گاردین گزارش داد، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که کاهش شدید مالیات ها توسط دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی علیه اقتصاد جهانی است. لاگارد در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که اصلاحات مالیاتی ترامپ یکی سه خطری است که می تواند بهبود اقتصاد، به ویژه رشد بازار سهام را بی ثبات کند.وی اظهار داشت: اصلاحات مالیاتی در آمریکا قطعا در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی برای آمریکا و سایر کشورها خواهد داشت اما ممکن است که خطراتی جدی نیز داشته باشد.لاگارد افزود: این امر بر آسیب پذیری مالی تاثیر می گذارد، به ویژه که در حال حاضر قیمت دارایی ها بالاست. وی بعد از سخنرانی ترامپ در داووس این اظهارات را بیان کرد. صندوق بین المللی پول نگران آن است که کاهش مالیات ها به افزایش کسری بودجه آمریکا منجر شود و استقراض بیشتر توسط وزارت خزانه داری آمریکا، در بلندمدت افزایش نرخ بهره را در این کشور در پی داشته باشد.بنابراین، این نگرانی وجود دارد که رشد اقتصادی در طولانی مدت محدود شده و بازار سهام در برابر یک کاهش ناگهانی، آسیب پذیر شود.لاگارد همچنین نسبت به رشد نابرابری اقتصادی در بسیاری از کشورها ابراز نگرانی کرد. قانون اصلاحات مالیاتی ترامپ رقمی بالغ بر 1.5 تریلیون دلار در طی یک دهه آینده به حجم بدهی های دولت آمریکا می افزاید، مالیات پرداختی شرکت های آمریکایی را از 35 درصد به 21 درصد کاهش می دهد و معافیت مالیاتی موقتی هم برای طبقه متوسط جامعه در نظر می گیرد.

از حواشی مختلف تا ریاست زنان در مجمع داووس

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور ایالات متحده است که در ۱۸ سال اخیر در نشست داووس شرکت می‌کند.او در حاشیه این نشست تنها با ترزا می‌، نخست‌وزیر بریتانیا و بنیامین نتیانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به طور رسمی ملاقات کرد. با وجود طرح مسائل مهمی نظیر تغییرات اقلیمی، جلوگیری از رکود اقتصادی مجدد در جهان و مبارزه شکاف جنسیتی که در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد، داووس ۲۰۱۸ حاشیه‌ها جالب و گاه عجیبی داشته است.از جوراب‌های رنگارنگ نخست وزیر کانادا و تمرین یوگای نماینده هند تا دردسرهای رفت و آمد حاضران در هوای سرد داووس توجه رسانه‌ها را بخود جلب کرده است. اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس امسال زنانه تر از همیشه مدیریت خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ ۴۸ ساله این نشست، مدیریت جلسات امسال بر عهده زنان است.کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، جینی رومتی، مدیرعامل شرکت آی‌بی‌ام، و ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، شناخته‌شده ترین مدیران امسال نشست داووس هستند. با وجود مدیریت زنانه در داووس، راه درازی برای برابری جنسی در پیش است. گزارش اخیر آکسفام نشان داد که زنان بخش عمده فقیرترین مردم جهان هستند. وینی بیانییما، مدیرعامل آکسفام می گوید: نابرابری جنسی و اقتصادی به هم مربوطند و باید همزمان به آن‌ها پرداخت. در همین گزارش نشان دادیم که اکثر آدم‌هایی که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، همان‌هایی که خفت‌بار ترین مشاغل را در بدترین شرایط در برابر پایین‌ترین دستمزدها بر عهده دارند، زنان هستند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار