کد خبر: ۵۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا پایان اسفند ماه سال ۹۵ معادل یک میلیون و ۷۴۴ هزار واحد مسکونی توسط بانک مسکن فروش اقساطی شده اند.
فروش اقساطی بیش از 1.7 مییلون واحد مسکونی مهر

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن- هیبنا، به دنبال تاکید ویژه رئیس جمهوری برای تکمیل و تحویل تمامی واحدهای مسکونی پیش­ بینی شده در قالب طرح مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم، بانک مسکن نیز بر شتاب پرداخت تسهیلات مسکن مهر تاکید ویژه ­ای داشته است. از این رو قرار است تا پایان پرونده طرح مسکن مهر ، بانک مسکن به همراه دولت از این طرح حمایت مالی ویژه ­ای انجام دهد. 
در این میان عملکرد اصلی بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل فعال در پرداخت تسهیلات به پرونده مسکن مهر ، علاوه بر پرداخت تسهیلات به متقاضیان این طرح، فروش اقساطی است.
 به این معنا که واحدهای مسکونی که در قالب این طرح کار ساخت و ساز آنها تمام و تکمیل می ­شود و به آنها اجازه افتتاح و بهره ­برداری داده می ­شود پیش از بهره­ برداری از واحد مسکونی باید عملیات فروش اقساطی توسط بانک مسکن انجام شود.
 در قالب عملیات فروش اقساطی بانک مسکن، کارت قسط برای مالکان واحدها صادر می­ شود تا تسهیلات ساخت داده شده به واحدها به صورت ماهانه، در قالب پرداخت قسط از جانب تحویل گیرندگان(متقاضیان واجد شرایط) انجام شود.

از این رو گزارش عملکرد بانک عامل بخش مسکن مربوط به یک سال 95 حاکی از آن است که از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا پایان سال گذشته بیش از یک میلیون و 744 هزار واحد مسکونی با رقمی معادل 38 هزار و 535 میلیارد تومان فروش اقساطی شده ­اند. به این معنی که در این بازه زمانی از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی که در قالب طرح مسکن مهر تعریف شده ­اند، برای یک میلیون و 744 هزار واحد مسکونی کارت قسط صادر شده و پرونده این تعداد واحد به گونه ­ای تعیین تکلیف شده که صاحبان این واحدهای مسکونی در حال پرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر هستند.
یکی از مهم­ترین نقاط مثبت عملکرد بانک عامل بخش مسکن در حوزه تامین مالی طرح مسکن مهر آن است که در سال­ها اخیر این بانک از یک سو بیش از 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن مهر پرداخت کرده و از سوی دیگر در دوره اخیر نسبت به تعیین تکلیف اضافه برداشت از بانک مرکزی اقدام مناسبی انجام داده است. به این صورت که بانک مسکن موفق شده است این میزان اضافه برداش را به خط اعتباری با دوره استمهال 10 ساله تبدیل کند.

همچنین بررسی ها از عملکرد بانک مسکن در حوزه تامین مالی مسکن مهر نشان می ­دهد سال گذشته در پی توقف عملیات تکمیل ساخت و سازهای نیمه­ کاره مسکن مهر ، بانک مسکن در اقدامی محرک ­زا، سقف تسهیلات ساخت و ساز مسکن مهر را از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش دهد تا رشد هزینه ­های ساخت و ساز ناشی از تورم از یک سو و سختی پیش­ خریداران مسکن برای افزایش آورده نقدی از سوی دیگر، با تقویت سقف تسهیلات مسکن مهر به نوعی جبران کند.

از این رو در گزارش عملکرد سال 95 بانک مسکن آمده است: با عنایت به موافقت بعمل آمده در یک هزار و دویست و بیست و هفتمین جلسه مورخ 14 دی ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار و به استناد ابلاغیه شماره 95/342659 مورخ 28 دی ماه سال 95 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مقرر شد جهت تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام و فروش اقساطی نشده طرح مزبور، سقف فردی تسهیلات طرح مسکن مهر شهری از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یابد که موضوع به شبکه بانک ابلاغ شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: