کد خبر: ۵۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
در آیین امضای تفاهم‌نامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با شهرداری اعلام شد؛
تجارت آنلاین: بیژن زنگنه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌و‌نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران، با تبریک ایام دهه فجر به انتصاب آقای نجفی به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: پس از این انتصاب به ایشان گفتم اگر شما بتوانید موضوع ترافیک و محیط زیست و کمی هم جمع‌آوری زباله را سروسامان دهید، کار مهمی انجام داده‌اید.

گروه انرژی - زنگنه با تاکید بر این که کاهش آلودگی و روان‌سازی ترافیک در تهران و شهرهای بزرگ خواست عمومی است، یادآور شد: کمک به گسترش ناوگان مترو را از سال‌های گذشته پیگیری می‌کردم.

وی به بند «ق» تبصره دو قانون بودجه سال ۹۳ که با پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سال ۹۳ قرار گرفت، اشاره کرد و با بیان این که مجلس این طرح را با عنوان ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تکمیل کرد که جای قدردانی دارد، افزود: تفاهم‌نامه امروز همسو با این موضوع امضا شده است.

*خرید صرفه‌جویی، اساس قانون رفع موانع تولید

به گفته وزیر نفت، اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، خرید صرفه‌جویی است. این قانون می‌گوید در صورت صرفه‌جویی، پول حاصل از آن پرداخت شود.

زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت پولی از قبل بابت مترو پرداخت نمی‌کند، توضیح داد: هرگاه واگن جدید به مترو اضافه شد، به ازای هر مسافر ۹,۸ سنت نسبت به خط پایه‌ای که توافق کردیم، به مترو پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه هر مسافری که از مترو استفاده می‌کند حدود ۱۰ سنت به ازای هر سفر به اقتصاد کشور کمک می‌کند، تاکید کرد: یعنی اگر هر فرد در سال ۳۰۰ سفر از طریق مترو انجام دهد ۳۰ دلار به اقتصاد ملی برمی‌گردد و از هدررفت این رقم جلوگیری می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای این طرح، افزون بر تامین رفاه مردم، آلودگی زیست محیطی کاهش می‌یابد و ترافیک روان می‌شود و اقتصاد ملی نیز از آن سود می‌برد.

وی با بیان اینکه البته این کمک از جیب شرکت ملی نفت ایران نیست، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران در ازای صرفه‌جویی پول پرداخت می‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

زنگنه با اشاره به این که صرفه‌جویی به۲ شکل، کاهش واردات و افزایش صادرات انجام می‌شود، تصریح کرد: طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد تصویب و سقف سالانه‌ای برای پرداخت آن مشخص شد.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح هرچه سریع‌تر در دیگر کلانشهرهای ایران نیز اجرا شود.

*۴۰ میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی

وزیر نفت با اشاره اینکه هم‌اکنون ۱۳۰۰ واگن مترو در کلانشهر تهران وجود دارد که با اجرای این طرح با افزایش حدود ۷۵ درصدی به۲۳۰۰ واگن می‌رسد، افزود: باید تا جایی که امکان دارد از زیربناهای کشور، استفاده شود تا مردم در آرامش قرار گیرند.

زنگنه با بیان اینکه طبق محاسبات انجام شده سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی پرداخت می‌شود که یک تهدید است، افزود: پرداخت این میزان یارانه در صورت صرفهجویی به یک فرصت تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطمئن هستم شهرداری تهران در اجرای این کار موفق خواهد شد، افزود: امیدواریم شهرداری تهران اجرای این کار را سرعت ببخشید و اگر می‌تواند از واگن‌های بیشتری سود ببرید.

شایان ذکر است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران به منظور اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) با حضور وزیر نفت و شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

*شهردار تهران: قرارداد تامین ۶۳۰ واگن جدید برای مترو تهران نهایی شده است

همچنین محمدعلی نجفی، شهردار تهران از وزارت نفت برای هماهنگی این تفاهم‌نامه و تصمیم جدی در اجرای این قانون تشکر کرد و گفت: خوشحالم که وزارت نفت برای این قانون وقت گذاشت و امیدوارم این تفاهم‌نامه خیلی زود به قرارداد اجرایی تبدیل شود.

وی افزود: کار کارشناسی زیادی برای اجرای این قانون و تفاهم‌نامه صورت گرفته و امیدوارم این قرارداد در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موثر باشد.

شهردار تهران گفت: بر اساس برآوردها، به ازای هر مسافر حدود ۶ دهم لیتر صرفه‌جویی رقم می‌خورد، براین اساس طبق این تفاهم‌نامه وزارت نفت ۹,۸ سنت پرداخت می‌کند که در واقع این صرفه‌جویی به کمک تبدیل می‌شود.

نجفی با اعلام تامین هزار دستگاه واگن از محل اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در آینده، گفت: برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن دیگر مذاکراتی صورت گرفت که در مراحل نهایی مناقصه و اعلام برنده نهایی هستیم. برنده نهایی که یک شرکت داخلی و شریک خارجی است با نهایی شدن قیمت، معرفی می‌شود. البته قرار بود این قرارداد تا آخر آذرماه نهایی شود، اما طول کشید و امیدوارم تا پایان بهمن ماه نهایی و تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی یادآور شد که با تامین ۶۳۰ واگن جدید و هزار دستگاه واگنی که در نتیجه تفاهم‌نامه امروز تامین می‌شود، ظرفیت مترو تهران دو برابر خواهد شد.

* با پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت برای توسعه مترو، امکان شروع یک خط جدید را هم خواهیم داشت

شهردار تهران افزود: با تکمیل خط ۶ و ۷ مترو تهران و پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت برای توسعه مترو، امکان شروع یک خط جدید را هم خواهیم داشت و می‌توانیم ظرفیت جا‌به‌جایی مسافر در مترو تهران را از ۲ میلیون سفر فعلی به حدود ۶ تا ۷ میلیون سفر تا حدود ۵ سال آینده برسانیم.

نجفی به ظرفیت محدود و ضعیف تهران در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: این شاخص در معرفی تهران به عنوان شهری زیست‌پذیر اثر زیادی دارد؛ هر چقدر ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی در شهری بالاتر باشد آن شهر زیست‌پذیرتر خواهد بود. در شرایط فعلی حدود ۹ درصد حمل‌ونقل ما را مترو و حدود ۱۱ درصد را اتوبوسرانی برعهده دارد، به این ترتیب حدود ۲۰ درصد از حمل‌ونقل در تهران عمومی است. البته برخی تاکسیرانی را هم جزو حمل‌ونقل عمومی محاسبه می‌کنند که اگر ۲۲ درصد تاکسیرانی را به این درصد اضافه کنیم باز هم سهم حمل‌ونقل عمومی کمتر از ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی در افزایش و کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی شهروندان تاثیر زیادی دارد، افزود: محدودیت شبکه حمل‌ونقلی و ترافیک‌های طولانی، زندگی عادی شهروندان را تهدید می‌کند و به روح و روان مردم صدمه می‌زند.

شهردار تهران اقدام مشترک شهرداری تهران و وزارت نفت در حوزه حمل و نقل عمومی را نه تنها مفید برای تهران، بلکه مهم در تقویت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی قلمداد کرد.

نجفی در ادامه جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره قرارداد تامین ۶۳۰ واگن جدید و جزئیات آن گفت: همزمان با اعلام نهایی این قرارداد، جزئیات آن را هم اعلام خواهیم کرد، اما درباره نحوه تامین هزار واگن سهم تهران در این تفاهم‌نامه هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

نجفی به پرداخت نشدن سهم یارانه دولت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در شرایطی که برای هزینه‌های بهره‌برداری مترو قرار بر سهم یک سومی دولت، شهرداری و مردم بود، دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و از سهم ۳۳ درصدی مردم هم حدود ۲۰ درصد پرداخت می‌شود که باید این تفاوت ترمیم شود.

وی یادآور شد که از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به تهران اضافه نشده و باید برای نوسازی و ترمیم ناوگان اتوبوسرانی برنامه‌ای جدی پیش‌بینی شود.

به گزارش تجارت، این تفاهم‌نامه در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید دقایقی پیش به امضای علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران رسید. مدت این تفاهم‌نامه که در ۱۱ ماده تهیه شده از تاریخ امضا و ابلاغ آن از سوی «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت» به «شهرداری» یک سال است و با توافق دوطرف قابل تمدید خواهد بود.

به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴و آیین‌نامه اجرایی آن، طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.

«طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی‌ان‌جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.

در این طرح تعداد ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.

مطابق با مصوبه شورای اقتصاد، برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸۸۶۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجرای کامل این طرح، پیش‌بینی میشود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱,۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفهجویی محقق شود.

طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال (تا پایان سال ۱۴۰۹) و در کلانشهرها ۱۵ سال (تا پایان سال ۱۴۱۴) پس از آغاز به‌کار واگن‌های جدید است.

*اضافه شدن ۲۰۰۰ دستگاه واگن جدید مترو طی چهار سال

وکیلی در مراسم آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری مترو بین وزارت نفت و شهرداری تهران به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و آیین‌نامه اجرایی آن، گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.

وی افزود: این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.

رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در این طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جدید طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، میزان ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده. با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی شود. طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگن‌های جدید است.


نام:
ایمیل:
* نظر: