کد خبر: ۵۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
عضو کمیسیون انرژی مجلس درگفتگو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد؛
تجارت آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سعی ما این است که افزایش تولید تاثیر فراوانی در معادلات جهانی نداشته باشد.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص برنامه‌های ایران در بازار نفت و اقداماتی که باید انجام دهد تا بتواند در بازار ملتهب نفت و با کاهش و یا افزایش تقاضا درمقاطع مختلف روبروست و عکس‌العمل صحیحی که باید در این زمینه انجام دهد، اظهار داشت: در شرایط فعلی اوضاع به گونه ای است که ایران آنچنان که باید و شاید به تولیدات لازم نرسیده است، البته اوپک و سایر صادرکنندگان بزرگ همیشه تلاش بر این دارند که اگر یک زمانی نفت کمتر فروخته شد، هیچ خللی به کشورهای واردکننده نفت وارد نشود و بتوانند بازار را کنترل کنند.

وی افزود: به هر حال یکی از آیتم‌های بسیار مهمی که پایه اقتصاد ماست و وابستگی شدیدی به آن داریم، نفت است، نفت برای ما بسیار مهم است و درآمد حاصل از آن در بخش های مختلف اقتصاد ما تاثیرگذار است. به هر صورت باید سعی کنیم سطح تولیدمان را بالاتر ببریم و البته در کنار آن همیشه بثی که وجود دارد، سعی بر کاهش خام فروشی است اما به هر حال بالا رفتن تولید نفت، در شرایط حاضر اقتدار ما را نشان می دهد.

* باید نگاه به ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی داشته باشیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته سعی ما این است که افزایش تولید تاثیر فراوانی در معادلات جهانی نداشته باشد و ما باید با دقت و تدبیر سعی کنیم که آن جایگاه درخور ایران را پیدا کنیم. در حال حاضر افزایش تولید بسیار تعیین کننده است و موجب می شود که کشورهای دیگر به خواسته های ایران تمکین کنند. بنابراین ما باید سقف تولید را بالا ببریم و از میادین مشترک، مناطق مختلف نفت خیز، دریا و ... اکتشاف، تولید و صادرات را بالا ببریم و در کنار آن نگاهی نیز به ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی داشته باشیم.

* یکی از برنامه‌های استراتژیک ما در درازمدت، باید موضوع انرژی های جایگزین باشد

وی در پایان گفت: باید یکی از برنامه های استراتژیک ما در درازمدت، موضوع انرژی های جایگزین باشد و باید به صورت موقتی و در شرایط کنونی نگاه هوشمنده نهای به انرژی های جایگزین داشته باشیم تا اگر روزی ارزش نفت پایین آمده و هزینه تولید بیشتر از هزینه استفاده و صادرات ان شد، متضرر نشویم. اما در شرایط کنونی بهترین کار تمرکز بر افزایش تولید با نگاه به آینده در دست انرژی های جایگزین است.

* خوش‌بینی اوپک به رشد تقاضای نفت

گفتنی است که اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال جاری میلادی افزایش می‌یابد، اما درباره رشد عرضه نفت از سوی رقیبان نیز هشدار داد.

اوپک اعلام کرد: به دلیل وضع مناسب اقتصاد جهان، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی با شتابی بیش از انتظار افزایش خواهد یافت.

با این همه، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، بازگشت توازن به بازار نفت زودتر از پیش‌بینی‌های گذشته اتفاق نمی‌افتد و در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی محقق می‌شود.

طبق پیش‌بینی اوپک، تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری میلادی یک میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت که ۶۰ هزار بشکه بیشتر از برآورد پیشین این سازمان است.

در گزارش اوپک آمده است: به تازگی، توسعه اقتصادی مطلوب و مستمر در مراکز تقاضای نفت در جهان، مهم‌ترین عامل محرک رشد تقاضای نفت بوده است.

این سازمان در گزارش خود افزود: پیش‌بینی می‌شود حداقل در کوتاه‌مدت، این پیوند نزدیک میان رشد اقتصادی و افزایش تقاضای نفت ادامه داشته باشد.

اوپک پیش‌بینی کرد آمریکا و دیگر تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان عرضه روزانه نفت خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌دهند و این مسئله، بازگشت توازن به بازار را به تأخیر می‌اندازد.

این سازمان اعلام کرد: روند مستمر رشد قیمت نفت از تابستان ۲۰۱۷ تا کنون و تمایل به استفاده از فرصت‌های رشد سبب شده است تولیدکنندگان عمده نفت فعالیت‌های اکتشافی خود را هم در بخش نفت شیل و هم در بخش فراساحلی، از سر بگیرند.

اوپک افزود: انتظار می‌رود بازار تنها در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی به سوی توازن بازگردد.

طبق اعلام اوپک، سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای صنعتی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی با ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش، به ۲ میلیارد و ۸۸۸ میلیون بشکه رسید که همچنان ۱۰۹ بشکه بیشتر از میانگین پنج ساله است.

گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد پایبندی به توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه ژانویه امسال همچنان مطلوب بود و تولید اعضای این سازمان در این مقطع با هشت هزار بشکه کاهش به ۳۲ میلیون و ۳۰۲ هزار بشکه در روز رسید.

اوپک به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت ونزوئلا در ماه ژانویه امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که گزارش مستقیم ونزوئلا به این سازمان نشان‌دهنده تولید روزانه یک میلیون و ۷۶۹ هزار بشکه بود.

با استناد به افزایش تولید کشورهای غیر عضو اوپک، این سازمان برآورد تقاضای جهانی برای نفت اعضای خود را ۲۳۰ هزار بشکه کاهش داد و به ۳۲ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز رساند.

*قول روسیه به اوپک برای افزایش ندادن تولید نفت

دبیرکل اوپک گفت: روسیه وعده داده است توافق با اوپک برای محدود کردن عرضه را حتی در صورت افزایش قیمت نفت، ترک نکند.

روند صعودی قوی‌تر از حد انتظار قیمت نفت این نگرانی را برانگیخته که غول‌های نفتی روسی تلاش خواهند کرد از توافق اوپک با روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدود نگه داشتن تولیدشان خارج شوند.

قیمت نفت حدود ۶۰ درصد از ژوئن سال میلادی گذشته بهبود یافته و نفت برنت پیش از عقبگرد هفته گذشته که رشد قیمتش در سال ۲۰۱۸ را به طور کلی از بین برد، به بیش از ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سه سال اخیر بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: