کد خبر: ۵۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد؛
تجارت آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وقوع جنگی جدید میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار داد و آن را بدترین کابوس عنوان کرد.

گروه بین الملل: به گزارش روسیاالیوم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، طی اظهاراتی مدعی شد: «اوضاع در خاورمیانه بسیار پیچیده و بی‌نهایت دشوار است. در سفر اخیرم به اسرائیل (اراضی اشغالی) حضور شبه‌نظامیان نزدیک به ایران را در نزدیکی مرزهای اسرائیل مشاهده کردم. از سوی دیگر، روابط بین تهران و بیروت باعث افزایش قدرت و توانایی‌های حزب‌الله خواهد شد، امری که بسیاری از جمله اسرائیلی‌ها آن را تهدیدی برای وجودشان می‌دانند.» گوترش خاطرنشان کرد، اتفاقات اخیر حجم و شدت وخامت اوضاع سوریه را نشان می‌دهد که اسرائیل و لبنان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.وی درباره فاجعه‌ای بزرگ و قریب‌الوقوع هشدار داد و گفت: «بدترین کابوس برای ما، آغاز جنگی جدید میان اسرائیل و حزب‌الله است در حالی‌که طرفین چنین جنگی را نمی‌خواهند. این فاجعه در نهایت به نابودی بخش اعظمی از لبنان منجر خواهد شد.»دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما می‌دانیم هرگونه جرقه جنگ می‌تواند به بروز چنین وضعیتی منجر شود. مهار کردن چنین درگیری احتمالی دیگر در توان ما نیست... نیاز داریم شورای امنیت ایده‌ای برای اوضاع در خاورمیانه پیشنهاد کند.» تنش میان بیروت و تل‌آویو اخیرا در پی ادعاهای اسرائیلی‌ها مبنی بر مالکیت‌شان بر بلوک ۹ گازی لبنان در دریای مدیترانه، و همچنین اصرار اسرائیلی بر احداث دیواری در مرز با لبنان تشدید شده است. در اقدامی قابل توجه، بخش نظارت نظامی در ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بعد از گذشت هفت روز از ساقط شدن جنگنده اسرائیلی بر فراز سرزمین‌های اشغالی اجازه انتشار جزئیاتی جدید درباره حادثه سرنگونی جنگنده اف ۱۶ خود توسط سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را دادند که دهم فوریه اتفاق افتاد.به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی و نظامی که آنها را افراد بسیار مطلع خواند، گزارش داد، برخی از موشک‌های ضد هوایی سوریه که روز شنبه جنگنده‌های اسرائیلی را هدف گرفتند از حریم هوایی دو شهر تل‌آویو در مرکز و حیفا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی عبور کردند.این منابع فاش کردند، این موشک‌ها در دریا سقوط کردند و در آن زمان هیچ صدای آژیری در این مناطق به صدا درنیامد.

تمایل به میانجیگری روسیه

به گفته برخی منابع علت افزایش حملات حضور نظامی روسیه در خاک سوریه دانسته و تاکید کردند، مسکو به دنبال برقراری دوباره ثبات در سوریه و تقویت حاکمیت ملی این کشور به ویژه حاکمیت هوایی آن از طریق توسعه استفاده از سامانه‌های دفاعی علیه جنگنده‌های اسرائیلی است.

اخیرا ریاض المالکی وزیر امورخارجه فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد : روسیه می تواند از یک دیدار احتمالی بین محمود عباس رئیس دولت فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل میزبانی کند.ریاض المالکی ضمن اشاره به اینکه فلسطین آماده مذاکرات مستقیم با اسرائیل است گفت : گمان نمی کنیم که مذاکرات 15 دقیقه ایی در بیت المقدس به ما یاری کند. اگر نتانیاهو بخواهد دیدار در سوچی و یا مسکو می تواند تصمیم خوبی باشد.وزیر امورخارجه فلسطین ضمن دعوت از اسرائیل برای اندیشیدن به این موضوع گفت : مدت پرواز تنها سه ساعت است و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می تواند از میهمانوازی ولادیمر پوتین رئیس دولت روسیه و مردم روسیه کیف ببرد.ریاض المالکی در رابطه با نقش واشنگتن در روند صلح اسرائیل و فلسطین تاکید کرد : ایالات متحد آمریکا دیگر نخواهد توانست تنها میانجی در مسئله باشد.وی ضمن اشاره به اینکه آمریکا بعلت جای گیری در صف اسرائیل در مسئله فلسطین هرگز نخواهد توانست تنها کشور میانجی در مسئله باشد تاکید کرد : ولی بدون شرکت آمریکا نیز ادامه روند صلح غیر ممکن خواهد بود.محمود عباس رئیس دولت فلسطین نیز قبلا گفته بود که نمی خواهند تا آمریکا به تنهایی در مذاکرات خاورمیانه نقش میانجی ایفا بکند.عباس در دیدار با پوتین گفته بود : در اتمسفری که آمریکا با اقدامات خود ایجاد کرده ما می گوئیم با آمریکا که در نقش میانجی بازی می کند هر نوع همکاری را رد می کنیم. زیرا مخالف با اقدامات و رویکردهای آنها هستیم.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت سه‌شنبه درباره فلسطین

درحالیکه درگیری رژیم صهیونیستی در منطقه افزایش یافته است، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت در مورد فلسطین در روز سه شنبه خبر داد.به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی خبری در مقر این سازمان تصریح کرد که همزمان با نشست شورای امنیت در روز سه شنبه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و در مورد آخرین تحولات فلسطین و راه‌های احیای روند مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی گفتگو می‌کند.منصور العتیبی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت اوایل ماه جاری میلادی در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کرد که عباس در نشست دوره‌ای شورای امنیت در مورد فلسطین در ۲۰ فوریه شرکت و سخنرانی خواهد کرد.العتیبی افزود که عباس قرار است در سخنان خود به تشریح آخرین تحولات فلسطین پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بپردازد.وی همچنین تاکید کرد که نشست غیررسمی اعضای شورای امنیت در ۲۲ فوریه جاری تحت عنوان "۵۰ سال پس از اشغالگری رژیم صهیونیستی" به منظور بررسی اوضاع انسانی اراضی اشغالی فلسطین به ویژه نوار غزه برگزار خواهد شد.العتیبی اظهار داشت که در نشست روز پنجشنبه کارین ابو زید، کمیساریای سابق آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا" و یان ایگلند، دیپلمات نروژی نیز مشارکت خواهند داشت.

هشدار جنگ های جدید در جهان

وولفگانگ ایشینگر نسبت به بروز جنگ‌های جدید در جهان هشدار داد. رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که احتمال بروز این جنگ‌ها از ده‌ها سال پیش تاکنون تااین حد زیاد نبوده و یکی از دلایل آن عدم اعتماد روسیه و آمریکا به یکدیگر است.رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از آغاز این کنفرانس در مونیخ، با تاکید نسبت به بروز جنگ‌های جدید در جهان هشدار داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه رادیویی "دویچلندفونک" آلمان گفت: «ما از زمان فروپاشی اتحاد شوروی تاکنون در سراسر جهان با چنین خطر بالایی در درگیری‌های نظامی میان ابرقدرت ها روبه‌‌رو‌ نبوده‌ایم.» ولفگانگ ایشینگر بر این نظر است که جو بی‌اعتمادی میان مسکو و واشینگتن بسیار افزایش یافته و "شرایطی بدتر از این نمی‌تواند بوجود آید." او در ادامه گفت همین جو بی‌اعتمادی می‌تواند به برخوردهای نظامی ناخواسته بیانجامد.ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا نیز اخیرا در مصاحبه ای هشدار داد، جهان خوش شانس بوده که تاکنون شاهد یک حمله با سلاح هسته‌ای بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما شاهد هستیم که احتمال چنین حادثه فاجعه‌باری افزایش یافته است. او در مصاحبه‌ای هشدار داد: میزان خطا در پرهیز از یک فاجعه هسته‌ای در حال کاهش است چونکه ما شاهد توسعه یکسری سلاح‌های هسته‌ای جدید کوچکتر هستیم که شرایط در نظر گرفته شده برای استفاده از آنها محدودیت‌های کمتری پیدا کرده و در عین حال سطح ارتباطات عالی رتبه میان قدرت‌های هسته‌ای بزرگ کاهش یافته است. او اظهار داشت: توسعه دادن شرایط استفاده از این سلاح‌های هسته‌ای از جمله در مواقع حملات سایبری به طرزی خاص نگران کننده است چراکه معمولا به دشواری مشخص می‌شود که عامل واقعی چنین حملاتی چه کسانی هستند. کارشناسان تسلیحاتی به آمریکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای این کشور در اروپا به رغم برنامه‌هایی که واشنگتن برای بهینه سازی و به روزرسانی آنها در نظر گرفته یک خطر امنیتی بزرگ به لحاظ تعیین شدن به عنوان اهدافی برای تروریسم و دزدی محسوب می‌شوند. نزدیک به ۱۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکا براساس گزارش‌ها در اروپا نگهداری می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار