کد خبر: ۵۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
دبیر انجمن لوازم خانگی مطرح کرد؛
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک گفت: در سال ۹۵ و ۸ ماهه سال ۹۶، حدود ۴۵۰ میلیون دلار کولرگازی به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
بازار 3 میلیارد دلاری لوازم خانگی قاچاق در کشور
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک گفت: در سال ۹۵ و ۸ ماهه سال ۹۶، حدود ۴۵۰ میلیون دلار کولرگازی به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
سید ابوالقاسم شانه‌ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور، اظهار کرد: رکود موجود در بازار لوازم خانگی به کاهش قدرت خرید مردم در چند سال اخیر باز می‌گردد که باعث رکود اقتصادی در کشور شده است.
دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک با اشاره به تأثیر منفی واردات بر کاهش تولیدات داخلی، بیان کرد: واردات لوازم خانگی کوچک در سال ۹۶، ۱۷ درصد افزایش داشته که عمده این واردات از کشور‌های چین و ترکیه صورت می‌گیرد و همزمان با این افزایش واردات، ۲۰ درصد از تولید داخلی در سال جاری کاسته شده است.
شانه‌ساز با بیان اینکه کولر‌های گازی پرمصرف به صورت قاچاق و بدون نظارت وارد کشور می‌شوند، اذعان کرد: کولرگازی در صدر قاچاق لوازم خانگی قرار دارد که میزان قاچاق این کالا در سال ۹۵، ۳۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در ۸ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶۰ میلیون دلار برآورد شده است.
وی با بیان اینکه جاروبرقی ۳۰ درصد از حجم صادرات لوازم خانگی را شامل می‌شود، تصریح کرد: میزان واردات جارو برقی در سال ۹۵،  ۱۶.۵میلیون دلار بوده است که این رقم در ۸ ماه نخست سال ۹۶ به ۱۷.۲ میلیون دلار  رسیده است.
به گفته وی، آمار دقیقی از میزان قاچاق کالا‌های خانگی به کشور در دست نیست و کارشناسان بازار این رقم را حدود ۳ میلیارد دلار برآورد می‌کنند.
شانه‌ساز بابیان اینکه فروش کالا‌های خارجی سود بیشتری دارد، بیان کرد: فروشندگان از فروش کالا‌های خارجی سود بیشتری دریافت می‌کنند و این سبب افزایش فروش کالا‌های خارجی در کشور شده است.
وی، اظهار کرد: با توجه به بهبود کیفیت لوازم خانگی ساخت داخل، سهم تولیدکنندگان ایرانی از بازار‌های کشور به ۵۰ درصد رسیده است.
شانه‌ساز در پایان گفت:کالا‌های داخلی با نظارت بیشتر و شفافیت بیشتری وارد بازار می‌شوند و ملزم به پرداخت عوارض ۸ درصدی مالیات ارزش افزوده هستند که باعث افزایش قیمت نهایی کالا می‌شود و مصرف کننده رغبت کمی برای خرید کالا‌های ایرانی نشان می‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار