کد خبر: ۵۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:
همایش تخصصی "مدیریت، تولید ملی و توسعه اشتغال" عصر روز گذشته با حضور دکتر شاپور محمدی، محمدهاشم بت شکن و مسعود حجاریان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
تعیین نرخ تأمین مالی عادلانه در بازار بدهی

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاپور محمدی در این همایش تخصصی با اشاره به ارزش بازار سهام کشور گفت: امروز ارزش بازار سهام به ۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که البته این آمار بدون در نظر گرفتن معاملات فرابورس ایران و اوراق مشتقه بورس کالا است.

وی در ادامه به انتشار اوراق بدهی در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی قابل انتشار در بازار داشتیم که حاکی از رشد ۲۷ درصدی این بازار نسبت به سال گذشته دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: بازار بدهی در سال ۹۳ با ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کرد و هم اکنون این بازار به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۲ برابری آن یک رشد خوب برای بازار به شمار می رود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار بدهی موضوع مهمی است، اظهار داشت: سال ۹۵ اعتراضات به این بازار بدهی زیاد بود چون برخی معتقد بودند وجود اوراق بدهی، بازار سهام را تضعیف می کند درحالیکه با این نگاه سلبی هیچ شرکت جدیدی هم نباید پذیرش شود که به گفته این دسته از کارشناسان بازار شاداب بماند که شخصاً با این نگاه سلبی موافق نیستم.

وی با بیان اینکه با افکار و تصمیمات افراطی مخالف است، گفت: بدون شک باید انتشار این اوراق یا هر اوراق دیگر مدیریت شود اما نباید از ویژگی های زیاد بازار بدهی غافل بود. یکی از مهمترین ویژگی های بازار بدهی تعیین نرخ تأمین مالی عادلانه در بازار است.

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به ۱۰ میلیون کد سهامداری در بازار گفت: از ۱۰ میلیون کد سهامداری حداقل ۲۰ هزار نفر به طور روزانه در بازار فعال هستند و به عبارتی شغل و محل کسب درآمدشان بازار سرمایه است.

در ادامه این نشست محمدی به اهمیت ابزارهای نوین مالی اشاره کرد و گفت: پس از ۴۹ سال فعالیت بازار سرمایه، سال گذشته برای نخستین بار معاملات آپشن روی سهام و سکه انجام گرفت که با وجود معاملات اندک آن، اما این اقدام عملیاتی شد.

وی در ادامه به ابزارهای مالی اسلامی و جایگاه آن در نظام اقتصادی کشور پرداخت و گفت: راه های شرعی و حلال آنقدر داریم که توجیهی برای استفاده از راه های غیر اسلامی نداریم.

محمدی در پایان تصریح کرد: در صورتی که مشکل سیاسی خاصی رخ ندهد، سال آینده عضویت ما در آیسکو از حالت "ناظر" به "عادی" تغییر می یابد که این تحول بسیار در جذب سرمایه خارجی تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست مسعود حجاریان، مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه به اهمیت افزایش سرمایه شرکت ها در توسعه و رونق شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: اساس توسعه با افزایش سرمایه است بنابراین باید روی آمار حق تقدم و سهام جایزه کار شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تمرکز حاکمیتی ما باید در حوزه هایی باشد که منجر به تحول اقتصادی شود، گفت: اگر هدف بهبود اقتصاد باشد، نقاط قوت را باید پیدا کرد که مهمترین آن از مسیر افزایش سرمایه (حق تقدم، سهام جایزه) می گذرد.

حجاریان در پایان سخنان خود به بازار بدهی اشاره کرد و گفت: بازار بدهی و انتشار اوراق بدهی باید به سمت شرکت های عضو بورس هدایت شود تا بدین ترتیب نظام تأمین مالی برای بنگاه های بورسی افزایش پیدا کند.

و اما محمد هاشم بت شکن مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانکی گفت: بازار سرمایه بیش از نظام بانکی، منعطف و نوآور عمل می کند و ابزارهای جدید را نیز به خوبی به کار گرفته است؛ لذا این بازار محل اصلی رونق اقتصادی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: