کد خبر: ۵۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
اجساد مسافران پرواز ناتمام تهران – یاسوج پیدا شدند
عصر امروز بالاخره پس از ساعت ها جستجو لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران پرواز تهران – یاسوج پیدا شد تا قصه غم انگیز پرواز ناتمام شرکت آسمان به سطرهای پایانی خود برسد.
علت سقوط هواپیمای شرکت آسمان چه بود؟
عصر امروز بالاخره پس از ساعت ها جستجو لاشه هواپیما و تعدادی از اجساد مسافران پرواز تهران – یاسوج پیدا شد تا قصه غم انگیز پرواز ناتمام شرکت آسمان به سطرهای پایانی خود برسد.
بر اساس مشاهدات تیم نجات که اجساد را پیدا کرده اند تعدادی جسد در زیر برف مدفون هستند و کسی زنده نمانده است . خبرها از احتمال قریب به یقین پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما  تا امشب حکایت دارد هر چند با توجه به نامناسب بودن مکان و وضعیت سخت منطقه بالگردها امکان انتقال اجساد را ندارند.
بعد از ظهر امروز برای اولین بار گروهی چهار نفره از کوهنوردان متخصص امداد کوهستان به تعدادی جسد از جان باختگان دسترسی پیدا کردند.
بالگرد همچنان در تلاش برای فرود در نقطه ای ایمن هستند تا بتوان جسد های کشف شده را به پایین کوه منتقل کرد.
در همین رابطه مدیرکل صدا و سیما کهکیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ نفر از سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج قابل شناسایی هستند.
افشارنیا مدیرکل صدا و سیما کهکیلویه و بویراحمدگفت: 15 نفر از سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج قابل شناسایی هستند.
در حال حاضر تیم تخصصی پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در محل نزدیکی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حضور دارند و منتظرند بررسی های اولیه برای تشخیص هویت جانباختگان را انجام دهند.
در همین رابطه یک کوهنورد سی سختی به برخی رسانه ها گفت: کوهنوردان سی سختی اولین گروهی هستند که به محل لاشه هواپیما رسیده اند و اجساد را پیدا کرده اند. قربانعلی صیادی افزود:  ما به لاشه هواپیما رسیده ایم و  اجساد برخی از مسافران نیز مشاهده شده است.  وی بیان داشت: تعداد اجساد هنوز مشخص نیست اما بیشتر اجساد کشف شده و تعدادی نیز در زیر برف مدفون هستند
در همین رابطه مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات گفت: اولین تیم با یک فروند بالگرد در محل اعلام شده فرود آمد و هلیکوپتر توانست نیروهای خود را تخلیه کند. ارتباط تلفنی و بی‌سیمی با عوامل ما در پای لاشه هواپیما برقرار شده است.  رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: تیم دوم آماده اعزام است و تیم مستقر در محل می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانیم پرواز های بعدی را هم ادامه دار  داشته باشیم ان‌شالله به سرعت می‌توانیم اجساد را منتقل کنیم.

*علت سقوط هواپیمای ای تی ار شرکت آسمان

استاندار اصفهان هم در جمع خبرنگاران گفت: هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی دقیقاً نوک قله برخورد کرده است، ارتفاع کوه دنا 13 هزار و 500 پا بوده که لاشه هواپیما در نقطه 100 پایی قله پیدا شده است.
 محسن مهرعلیزاده در جمع خبرنگاران در ارتباط با آخرین جزئیات پیدا‌شدن لاشه هواپیما اظهار داشت: 2 روز گذشته به‌دلیل بارش برف و بوران و کولاک اصلاً قادر به انجام هیچ کاری نبودیم، از ساعت 5 صبح روز گذشته عملیات را آغاز کردیم و تا زمانی که دیگر آفتاب رفت و امکان فعالیت نبود، عملیات ادامه داشت و خود من نیز در محل حضور داشتم.
وی با بیان اینکه 4 فروند هلیکوپتر به‌علاوه 80 نفر کوهنورد در 14 تیم مجزا از بخش‌های مختلف به محل اعزام شدند، افزود: علی‌رغم پرواز هلیکوپترها اما زمانی که به ارتفاعات می‌رسیدند به‌دلیل وزش باد شدید خطر سقوط آن‌ها را تهدید می‌کرد و خود من در یکی از هلیکوپترها بودم و تکان‌های شدید باد آن را تهدید می‌کرد بنابراین امکان نداشت از ارتفاع 10 هزار پایی بالاتر برویم.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: شب گذشته پس از اینکه وضعیت منطقه را از نزدیک مشاهده کرده و به اصفهان بازگشتم و با امیران ارتش که از تهران آمده بودند و نیروهای خوبی از تکاوران شیراز، تکاوران اصفهان و تهران و تجهیزات بسیاری ازجمله پهبادهای دور پرواز و هواپیمای توربو کماندر همراهشان بود، دیدار و به منطقه اعزام‌شان کردیم.
وی ادامه داد: از ساعت 5 صبح امروز مجدد عملیات آغاز شد و خوشبختانه نیروهای سپاه از 2 روز گذشته در منطقه حضور داشتند در کنار تمامی نیروها اعم از هلال‌احمر و ارتش که با بالگردهای خود منطقه را گشت می‌زدند، توانستند لاشه هواپیما را رؤیت کنند.
مهرعلیزاده با اشاره به محل دقیق سقوط هواپیما بیان کرد: هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی دقیقاً نوک قله برخورد کرده است، ارتفاع کوه دنا 13 هزار و 500 پا بوده که لاشه هواپیما در نقطه 100 پایی قله پیدا شده است.
وی ادامه داد: محل سقوط نشان می‌دهد که خلبان به دلیل اینکه هیچ دیدی نداشته و طوفان بوده نتوانسته هواپیما را کنترل کند و اگر مقداری انحراف به سمت راست داشت شاید می‌توانست از شیار کنار آن رد شود اما متاسفانه در ارتفاع 30 متری به قله برخورد کرده و لاشه هواپیما در همان‌جا مشاهده شده است.
استاندار اصفهان تصریح کرد: به دنبال مشاهدات اولیه نیروها و کارشناسان سازمان هواپیمایی آسمان به محل اعزام شدند و تکه‌های هواپیما و آرم شرکت هواپیمایی را مشاهده کردند و اکنون نیروها در آنجا پیاده شده‌اند.
وی افزود: نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر، تکاوران و نیروهای بسیج توسط بالگردها به منطقه رفتند و تا غروب امروز که امکان تردد و پرواز وجود دارد حداکثر تلاش خود را داشته باشند تا حتی‌المقدور امشب تعدادی از اجساد را تخلیه کنند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه متاسفانه به‌نظر می‌رسد تمامی سرنشینان هواپیما کشته شده باشند، بیان کرد: بیش از 48 ساعت از حادثه می‌گذرد و هوای آن منطقه بسیار یخ و سرد است و احتمال بسیار زیاد تمامی سرنشینان از دنیا رفته‌اند.
وی درباره مراحل انتقال اجساد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در ساعات اولیه فردا صبح بشود اجساد را منتقل کرد اما از ساعت 11 مجدد وضعیت جوی نامساعد شده و امکان پرواز بالگردها نخواهد بود و احتمالاً تا 2 روز یعنی جمعه ادامه داشته باشد و براساس پیش‌بینی هواشناسی اگر نتوان تا ظهر چهارشنبه کاری کرد از روز جمعه مجدد عملیات از سر گرفته خواهد شد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده، نیروها درحال جست‌وجو هستند و تکه‌هایی از هواپیما پیدا شده و به دنبال اجساد هستند.
وی درباره تعداد اجساد بیان کرد: هنوز تعدادی از کشته‌شدگان حادثه به دست نیامده و طبق آخرین اطلاعات میدانی که به دست من رسیده همگی در تلاش برای یافتن جنازه‌ها هستند.
مهرعلیزاده پیرامون کمک روسیه در تعیین مختصات مکان احتمالی سقوط هواپیما خاطرنشان کرد: ارتش با توجه به ارتباطی که با کشورهای خارجی از جمله روسیه دارد، بنابر اطلاعاتی که اعلام کردند کمک‌هایی را برای تعیین محل دقیق سقوط دریافت کرده بود. البته رادارهای خودشان نیز اطلاعات را دریافت کرده و با همسانی اطلاعاتی که از کشورهای مختلف گرفتند، توانستند اقدام کنند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه سپاه برای نخستین بار موفق به پیداکردن لاشه هواپیما شد، بیان کرد: منطقه‌ای که هواپیما در آن سقوط کرده متعلق به استان اصفهان است و هواپیما به بخش شمالی کوه دنا که متعلق به استان اصفهان است برخورد کرده و در فاصله‌ای بسیار نزدیک با نقطه مرزی افتاده است.
وی ادامه داد: امروز هلی‌کوپترهای ارتش به هلیکوپترهای سپاه و هلال‌احمر اضافه شدند اما برای نخستین‌بار بالگرد سپاه لاشه را دید و اطلاع‌رسانی کرد.
مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: وضعیت جوی هوا در روند عملیات بسیار تاثیرگذار است، کارشناسان در ستاد بحران اعلام کردند معمولاً در چنین شرایطی بستگی به‌میزان شدت برخورد بدن هر فرد میانگین به 3 تا 4 قسمت تکه خواهد شد و این برخورد از نوع شدیدترین برخورد بوده است.
وی افزود: هواپیما برخورد مستقیم با کوه داشته در نتیجه امکان اینکه اجساد تکه تکه شده باشند و تکه‌ها زیاد باشد، بسیار سخت است و پیدا‌کردن تمامی تکه‌ها و آزمایش DNA روی آن‌ها زمان‌بر خواهد بود؛ همچنین منطقه بسیار وسیع است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه وضعیت جوی آن منطقه بسیار متغیر است، گفت: اکنون نزدیک به 2 هزار نیرو در آنجا حضور دارند که اکثرشان نیروهای اصفهان هستند.
وی با اشاره به حضور هواپیمای F14 در محل سقوط هواپیما بیان کرد: فکر نمیکنم F14 بوده باشد و طی صحبتی که با امیر نعمتی؛ جانشین فرمانده نزاجا داشتم مقرر شد هواپیمای توربو کماندر بیاورند که با سرعت کمتر در آن ارتفاع قادر به پرواز است تا بتواند فیلمبرداری و عکسبرداری کند.
مهرعلیزاده افزود: اطلاعات میدانی شب گذشته به‌همراه اطلاعاتی که ارتش از طریق رادار کسب کرده بود در کنار هم گذاشته و تقریباً نقطه مورد نظر مشخص شد و صبح برای بازدید میدانی مختصات در اختیار نیروهای ارتش و سپاه قرار گرفت.
وی تصریح کرد: از مردم و خانواده‌های داغدار خواهش‌مندیم از مراجعه به محل حادثه خودداری کنند تا بتوانیم در اسرع وقت عملیات را به پایان برسانیم.
علت سقوط هواپیمای شرکت آسمان چه بود؟

*۴۵ جسد کشف شد

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 45 جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج " کشف شده است.

جلال پوران‌فرد در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه برخی از اجساد کشف شده قابل شناسایی نیست، افزود: اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

محمد سعید شرفی، مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین اخبار از کشف جعبه سیاه هواپیما گفت: تیم کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل سقوط هواپیما مستقر هستند اما تا این لحظه جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است.

وی با بیان اینکه تنها افراد حرفه‌ای و تکاورها می‌توانند خود را به نقطه سقوط هواپیما برسانند، ادامه داد: در حال حاضر تیم ۲۰ نفره از کارشناسان سازمان هواپیمایی در محل مستقر و تعدادی از افراد هم خود را به نقطه سقوط هواپیما رسانده اند.

مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: هر لحظه‌ای که جعبه سیاه این هواپیما پیدا شود، توسط کارشناسان و متخصصان مُهر و پلمپ خواهد شد و با اولین پرواز به تهران منتقل می‌شود.

شرفی ادامه داد: یافتن جعبه سیاه هواپیما عملیات ساده‌ای نیست و باید پروتکل‌های بین‌المللی برای انتقال آن رعایت شود.

 



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار