کد خبر: ۵۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲

احسان سلطانی

کارشناس اقتصادی

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی ایران، در پایان آذر ماه سال جاری خالص بدهی (سپرده ها منهای تسهیلات بانکی) سیستم بانکی به بخش خصوصی و مردم به ۵ هزار تریلیون ریال (۵۰۰ هزار میلیارد تومان) بالغ شد که معادل ۳۵ درصد حجم نقدینگی کشور است. سهم بانک‌های خصوصی از بدهی خالص سیستم بانکی به بخش خصوصی و مردم معادل ۴ هزار تریلیون ریال (۸۰ درصد از کل) می باشد.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ خالص بدهی سیستم بانکی کشور به بخش خصوصی ۶۹۰ تریلیون ریال بود که معادل ۱۴ درصد حجم نقدینگی کشور بود. در چهار سال اخیر، در شرایطی که نقدینگی کشور ۳ برابر و درآمد اقتصادی کشور ۵۰ درصد رشد یافت، خالص بدهی سیستم بانکی بیش از ۷ برابر شد.

در آذر ماه سال جاری حجم سپرده های بلند مدت بانکی به ۷۲۰۰ تریلیون ریال و حجم سپرده های کوتاه مدت بانکی به ۴۶۰۰ تریلیون ریال بالغ شد.

هم اکنون سود تعلق گرفته به سپرده های بانکی بالغ بر ۲۰۰۰ تریلیون ریال در سال است. جهت مقایسه میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۱۶۰ تریلیون ریال و میزان درآمدهای فروش نفت ۱۱۴۰ تریلیون ریال است.

سوال بزرگ این است که چگونه سیستم بانکی قادر است تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود به بخش خصوصی و مردم را تسویه کند؟ و سوال دیگر این است که چگونه اقتصاد ایران می تواند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود سالانه سپرده های بانکی را پرداخت کند؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار