کد خبر: ۵۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
سازمان شفافیت جهانی: کشورها در مبارزه با فساد موفق نبودند
تجارت آنلاین:در گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌المللی در مورد میزان فساد اداری در کشورهای مختلف درسال ۲۰۱۷، کشور نیوزیلند و دانمارک با کسب امتیازات ۱۸۹ و ۱۸۸ بهترین کشورها از نظر میزان کم فساد اداری در جهان و سومالی با کسب ۹ امتیاز فاسدترین کشور جهان شناخته شدند.

گروه بین الملل: در گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌المللی در مورد میزان فساد اداری در کشورهای مختلف درسال ۲۰۱۷، کشور نیوزیلند و دانمارک با کسب امتیازات ۱۸۹ و ۱۸۸ بهترین کشورها از نظر میزان کم فساد اداری در جهان و سومالی با کسب ۹ امتیاز فاسدترین کشور جهان شناخته شدند. سازمان شفافیت بین‌الملل در در درجه‌بندی خود به کشورها از صفر (بالاترین میزان فساد) تا ۱۰۰ (کمترین میزان فساد) امتیاز می‌دهد. در گزارش مربوط به سال ۲۰۱۷ این سازمان، ایران با ۳۰ امتیاز از نظر میزان فساد اداری در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه‌ی ۱۳۰ قرار می‌گیرد که مشابه سال گذشته است. به گزارش رادیو فرانسه، در این گزارش کشورهای مختلف جهان در ۱۸۰ رده طبقه‌بندی شدند.بر اساس رده‌بندی سازمان شفافیت بین‌المللی، سوریه، سودان جنوبی و سومالی، افغانستان و یمن در پایین‌ترین رده از نظر فساد اداری در جهان قرار دارند. نیوزیلند در صدر این رده‌بندی قرار گرفته است.در تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان، چهارمین کشور جهان، از نظر میزان فساد اداری، شناخته شده است. این کشور، در رتبه‌بندی سال گذشته در زمینه مقابله با فساد اداری، ۱۵ امتیاز کسب کرده است. حکومت افغانستان تاکنون واکنشی به گزارش سالانه سازمان شفافیت بین‌المللی نشان نداده است. فساد یکی از مهمترین چالش‌ها در برابر دولت افغانستان در چند سال گذشته بوده است و برخورد جدی با آن یکی از اصلی‌ترین شعارهای اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بود که در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به قدرت رسید.اگرچه گزارش شفافیت بین‌المللی پیشرفت افغانستان را در مبارزه با فساد نشان نمی‌دهد اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در یک نشست گفت در گذشته خارجی‌های هر روز از او می‌خواستند با فساد مبارزه کند اما حالا به سرعت او اعتراض دارند و می‌خواهند این سرعت کم شود .

عدم پیشرفت در مبارزه با فساد

نتایج گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی نشان می‌دهد که بیشتر کشورها در مبارزه با فساد موفقیت چندانی نداشته‌اند. این امر به‌ویژه در کشورهایی مشاهده می‌شود که در آنها آزادی مطبوعات و فعالیت سازمان‌های غیردولتی محدود است.پاتریسیا مورِیرا، یکی از مدیران سازمان شفافیت بین‌المللی، در بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر عدم تلاش کافی در سراسر جهان به منظور مقابله با فساد اداری اعلام کرد: کشورهایی که رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی خود را به حد کافی مورد حفاظت قرار نمی‌دهند، پایین‌ترین رتبه را از نظر فساد اداری کسب کرده‌اند.بر اساس سازمان شفافیت بین المللی، طی شش سال اخیر، کشورهایی همچون بریتانیا و سنگال بر تلاش‌های خود در زمینه مبارزه با فساد اداری افزوده‌اند اما سوریه و یمن به دلیل وجود جنگ‌های داخلی، با کاهش امتیاز در زمینه مبارزه با فساد اداری روبرو بودند.کشورهای اروپای شمالی، پس از نیوزیلند با( ۸۹ امتیاز) ، بالاترین امتیازات را کسب کردند. و پس از آن به ترتیب دانمارک ( ۸۸ امتیاز)، فنلاند (۸۵ امتیاز)، نروژ (۸۵ امتیاز) و سوئیس (۸۵ امتیاز) در زمره‌ی‌ شفاف‌ترین کشورهای جهان هستند. همچنین کانادا و بریتانیا در رده هشتم، آمریکا و بلژیک در رده شانزدهم و فرانسه در رده بیست و سوم این فهرست قرار دارند. آلمان که در چند سال گذشته در جایگاه دهم بود، امسال با کسب ۸۱ امتیاز دو پله سقوط کرده و در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است. کارشناسان علت این امر را کم‌کاری آلمان در مبارزه با فساد ذکر کرده‌اند.گفتنی است که در ۶ سال گذشته برخی کشورها مانند سنگال و بریتانیا در مبارزه با فساد موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند امتیازات خود را افزایش دهند. در مقابل کشورهایی مانند سوریه، یمن و حتی استرالیا با از دست دادن امتیاز به جایگاه‌های پایین‌تری تنزل کرده‌اند.سازمان شفافیت بین المللی در تدوین فهرست کشورها از لحاظ فساد اداری، به هر کشور نمره‌ای را اختصاص می دهد که که این نمره‌دهی بر اساس کشورهای فاقد فساد تا کشورهای کاملا فاسد از نمره ۱۰۰ تا صفر تغییر می‌کند.سازمان شفافیت بین المللی یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در آلمان مستقر است. این سازمان فعالیت خود را از سال ۱۹۹۳ بر پایه سنجش میزان فساد در کشورهای مختلف آغاز کرد.هدف از اقدامات سازمان شفافیت بین‌المللی، مبارزه با فساد در تشکیلات دولتی و موسسات خصوصی است. برای تهیه این گزارش سالانه، ۱۲ نهاد جهانی، از جمله بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا و مجمع جهانی اقتصاد با سازمان شفافیت بین‌المللی همکاری می‌کنند. گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل همچنان حاکی از آن است که دو سوم کشورهای جهان از میزان فساد اداری بالایی برخوردارند و کمتر از ۵۰ امتیاز به دست آورده‌اند.سازمان شفافیت بین‌الملل خواهان آن است که دولت‌ها با ایجاد نمایه‌هایی برای لابی‌ها و علنی کردن منازعاتی که بر سر علایق گوناگون وجود دارد و همچنین تشدید قوانین برای دریافت کمک مالی توسط احزاب سیاسی، به شفافیت در جوامع خود بیفزایند و با فساد اداری مبارزه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار