کد خبر: ۵۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
شورای امنیت سازمان ملل با وجود اختلافات تصمیم گیری می کند؛
تجارت آنلاین: 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل شنبه پس از دوبار شکست بار دیگر پیش نویس قطعنامه آتش بس را بررسی کردند.

گروه بین الملل – 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل شنبه پس از دوبار شکست بار دیگر پیش نویس قطعنامه آتش بس را بررسی کردند. پیشترسفیر کویت در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد، گفت، این شورا درباره این قطعنامه تصمیم می گیرد.این قطعنامه که از سوی کویت و سوئد حمایت می شود، خواستار اجرای آتش بس 72 ساعته پس از تصویب آن و ورود حاملان کمک های بشردوستانه و تیم های پزشکی به منظور تخلیه بیماران و مجروحان است.این قطعنامه خاطر نشان می سازد که 5.6 میلیون نفر در یکهزار و 244 منطقه نیازم مبرم به کمک دارند و دسترسی به 2.9 میلیون نفر در مناطق تحت محاصره هم سخت و دشوار است.روسیه با اعلام آتش بس فوری در سوریه مخالف است و خواستار ترک مخاصمه همه طرفین در اسرع وقت و تلاش برای ایجاد وقفه ای دستکم 30 روزه برای امدادرسانی به مردم سوریه است.شورای امنیت سازمان ملل در نشست های پنجشنبه و جمعه برای تصمیم گیری درباره قطعنامه آتش بس در سوریه راه به جایی نبرد.العطیبه پس از نشست و مذاکرات شش ساعته جمعه شورای امنیت سازمان ملل گفته بود، اعضا خیلی به توافق نزدیک شده بودند. "اولوف اسکوگ'، نماینده سوئد در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفته بود که اعضای شورای امنیت خیلی خیلی به توافق نزدیک شدند ولی موفق به برطرف کردن کامل اختلافات نشدند. وی افزود، همه با ضرورت اعلام آتش بس فوری موافقند اما، درباره تعریف دقیق مفاد این آتش بس هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد. گفته می‌شود دلیل تاخیر در رای‌گیری پیشنهاد روسیه در خصوص پیش نویس سوئد و کویت است که خواستار انجام اصلاحاتی «عینی و واقع‌گرا» در این پیش‌نویس شده است. منطقه غوطه شرقی در کنترل مخالفان دولت بشار اسد قرار دارد و بیش از ۴۰۰ هزار غیرنظامی در آن زندگی می‌کنند. این منطقه بیش از ۵ سال است که تحت محاصره نیروهای دولتی قرار گرفته است. در روزهای اخیر در نتیجه بمباران‌ها مراکز بهداشتی، مساجد و یتیم‌خانه منطقه ویران شدند. اوضاع جاری در غوطه ‌شرقی واکنش جهانیان را برانگیخته است. آلمان و فرانسه از روسیه خواستند در قبال بحران در سوریه مسئولیت‌پذیر باشد.

انتقاد آمریکا به روسیه و ایران

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از روسیه، ایران و دولت بشار اسد به شدت انتقاد کرد و اوضاع سوریه را "ننگ آور" خواند. ترامپ وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه را محکوم کرد و گفت: «تازه‌ترین رویکرد روسیه، ایران و دولت سوریه در جنگ یک ننگ است.» هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه تاکید کرده بود کشورش روسیه را مسئول تشدید خشونتها در سوریه می داند. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد دولت سوریه «نه تنها از سوی روسیه بلکه از طرف ایران» نیز مورد حمایت قرار می گیرد. این مقام آمریکایی در سخنان خود بر تعهد کشورش به برقراری صلح در سوریه از طریق روند مذاکرات صلح ژنو تاکید کرد. اما این سخنان در حالی رخ می دهد که منابع مخالف سوری اذعان کردند که نظامیان آمریکایی می‌خواهند داعشی‌ها را به غوطه شرقی منتقل کنند تا طرح ارتش سوریه برای پاکسازی این منطقه را ناکام بگذارند.به گزارش خبرگزاری نووستی، احمد خازم، رئیس شبکه سوری حقوق بشر وابسته به مخالفان اعلام کرد: آمریکا می‌خواهد تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌ها در ادلب و مناطق دیگر را به التنف و بعد از آن به غوطه شرقی منتقل کند تا طرح ارتش سوریه برای پاکسازی این منطقه را ناکام بگذارد.وی در عین حال افزود: ساکنان دمشق و حومه آن اطلاعاتی را درباره اقدامات افراد مسلح در غوطه به این نهاد ارائه داده‌اند تا شکایتنامه‌هایی به دادگاه‌های سوریه و بین‌المللی ارائه شود. این دادخواست‌ها با هدف منحرف کردن توجه افکار عمومی به ویژه شورای امنیت درباره دمشق و غوطه شرقی صورت می‌گیرد. درگزارشی دیگر نیز مقام‌های وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا در نامه‌هایی اعلام کردند، رئیس‌جمهوری این کشور اختیار قانونی برای نگه داشتن نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه را به صورت نامحدود دارد.خازم گفت: برای همین ما تلاش می‌کنیم تا مسؤول کشتار غیرنظامیان را محاکمه کنیم. برخی رسانه‌ها در انتشار اکاذیب از حد و مرز خود فراتر رفته‌اند و باید اقدامات تمامی جنایتکاران محکوم شود.

شروط روسیه برای قبول پیش‌نویس آتش بس

درحالیکه همه درانتظار حل اختلاف در شورای امنیت هستند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که "اجرای آتش‌بس را مشروط به تضمین همه طرف‌ها" می‌داند. او تاکید کرد که "در عمل هیچ تضمینی برای رعایت آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان و عدم حمله به دمشق" وجود ندارد.یک منبع دیپلماتیک شروط روسیه برای موافقت با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی دمشق را فاش کرد.یک منبع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرد که روسیه موافقت با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس یک‌ماه در سرتاسر سوریه به‌ویژه غوطه شرقی دمشق را مشروط کرده است.این منبع تصریح کرد، روسیه از تمامی کشورهایی که در سوریه نیرو دارند، خواسته است با دمشق درباره آینده حضور نیروهای‌شان گفت‌وگو کنند، و دولت سوریه نیز باید حاکمیت خود را در تمامی مناطق سوریه گسترش دهد.این منبع تأکید کرد، مسکو می‌دانند که این «شروط، غیرممکن است» و کشورهای غربی با آن موافقت نمی‌‌کنند.این منبع متذکر شد، تصویب پیش‌نویس این قطعنامه در شورای امنیت در چنین شرایطی بسیار مشکل است مگر این‌که روسیه از شروط خود صرف‌نظر کند که این نیز بعید به نظر می‌رسد.به گفته این دیپلمات، با توجه به پیشنهاد روسیه، گروه‌های مسلح در صورتی‌که نتوانند سلاح‌ خود را به دولت سوریه تحویل دهند، باید با داعش و جبهه النصره مقابله کنند. مذاکرات اعضای شورای امنیت در روز جمعه درباره پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی به نتیجه نرسید و رای‌گیری درباره این پیش‌نویس به شنبه تعویق افتاد. «منصور ایاد العتیبی» سفیر کویت در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفته است، پیش‌نویس برای پایان دادن به کشتار در غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه شنبه به رای گذاشته شد. پیش‌نویس این قطعنامه پیش‌بینی کرده است که ۷۲ ساعت پس از تصویب قطعنامه، باید در غوطه شرقی آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار