کد خبر: ۵۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
قیمت نفت به رکورد ۳ هفته‌ای خود رسید
قیمت‌ نفت امروز هم همچنان به رشد و رکوردشکنی کوتاه مدت خود ادامه داد. کارشناسان معتقدند اگر این روند رو به رشد ادامه یابد کشورهای صادرکننده نفت می توانند با دلارهای نفتی سیاست های اقتصادی مد نظر خود را دنبال و پیاده سازی کنند. اما ...
بهبود رشد اقتصادی ایران با دلارهای نفت 60 دلاری
قیمت‌ نفت امروز هم همچنان به رشد و رکوردشکنی کوتاه مدت خود ادامه داد و به بالاترین میزان ۳ هفته‌ای خود رسید.
در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، برای تحویل در ماه آوریل، با ۲۰ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یه ۶۳.۷۵ دلار رسید. این شاخص هفته گذشته ۳ درصد رشد کرده بود.
نفت خام برنت لندن هم که هفته قبل ۴ درصد بالاتر آمده بود، با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش در قیمت هر بشکه ۶۷.۴۳ دلار معامله شد.
این افزایش قیمت با توجه به اینکه قیمت نفت سبک ایران از ابتدای ماه فوریه تا شانزدهم ماه فوریه بیش از هشت دلار برای هر بشکه کاهش یافته را بسیاری از کارشناسان به فال نیک گرفته اند.
گزارش ها نشان می دهد میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۶ فوریه (جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه) با سه دلار و ۱۸ سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۹۶ سنت برای هر بشکه رسیده است. میانگین قیمت نفت خام ایران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۶۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه بوده است.
میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی ۲ دلار و ۷۱ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۶۰ دلار و ۹ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۴ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه بوده است. با وجود این کاهش اما خوشبختانه سخنگوی دولت با اشاره به این‌که نرخ نفت در بودجه سال ۹۷، ۵۵ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است، از اختلاف قیمت نفت در بازارهای جهانی با پیش بینی های درآمدی بودجه استقبال کرد و گفت: قیمت نفت هم اکنون بالاتر از این نرخ است و در واقع می‌توان گفت این نمونه‌ای از بودجه واقع‌بینانه ازسوی دولت است.
کارشناسان معتقدند اگر این روند رو به رشد ادامه یابد کشورهای صادرکننده نفت می توانند با دلارهای نفتی بیشتر برنامه های عمرانی و سیاست های اقتصادی مد نظر خود را به راحتی دنبال و پیاده سازی کنند. اما سئوال مهم این است که این روند افزایشی تا کی ادامه می یابد؟
تومومیچی آکوتا، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیقات و مشاوره میتسوبیشی یواف‌جی در توکیو، می‌گوید: افزایش قیمت سهام خرید دارایی‌های ریسک‌دار مانند نفت را آسان‌تر کرده است. اما درحالی که همچنان نگرانی از تولید بالای آمریکا که نزدیک به مقادیر رکوردی خود قرار دارد، قیمت نفت در تلاش است تا حرکت مثبتی به خود بدهد.
قیمت‌ها پس از این که وزیر نفت عربستان سعودی، خالد الفالح، در روز یکشنبه اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور در بازه ژانویه-مارچ به خوبی پایین‌تر از سقف تعیین‌شده خواهد بود، تقویت شد. صادرات نفت این کشور به طور متوسط، روزانه کمتر از ۷ میلیون بشکه است.
الفالح همچنین گفته است که عربستان سعودی امیدوار است اوپک و متحدان آن بتوانند سال آینده محدودیت تولیدات را کمتر کنند و پس از به پایان رسیدن توافق کاهش تولیدات کنونی، چهارچوب دائمی‌ای برای تثبیت بازارهای نفت ایجاد کنند.
او در گفتگو با خبرنگاران در نیودهلی گفت: درحال حاضر مطالعاتی درحال انجام است و وقتی ما در مورد شرایطی که بازار را متوازن می‌کنند اطلاعات به دست بیاوریم، گام بعدی خود را اعلام خواهیم کرد. ممکن است گام بعدی ما کم کردن محدودیت تولید باشد.
او ادامه داد: تخمین من این است که این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد اما هنوز زمان دقیق و چگونگی آن را نمی‌دانم.

نام:
ایمیل:
* نظر: