کد خبر: ۵۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید کرد؛
تجارت آنلاین: کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی خود از آینده بازار سرمایه و نیز افت روزهای اخیر شاخص کل اظهار داشت: افت بازار و عامل مهم و تاثیرگذار روی آن؛ نرخ سود بانکی است

یوسف هاشمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت آنلاین» در خصوص پیش‌بینی خود از آینده بازار سرمایه و نیز افت روزهای اخیر شاخص کل اظهار داشت: به نظرم علت اصلی افت بازار و عامل مهم و تاثیرگذار روی آن؛ نرخ سود بانکی است که به عنوان نرخ سود بدون ریسک شناخته می‌شود البته اگر ریسک را کم بدانیم. از وقتی که سیاست بانک مرکزی به سمت انتشار اوراق گواهی سپرده 20 درصدی رفت، مقداری بازار سهام با چالش رویرو شد. از گذشته همیشه بازار ارز و بازار سرمایه مثل الاکلنگ عمل می‌کردند و با صعود یکی از انها، دیگری سقوط می کرد، و به نوعی رقیب هم هستند.

وی افزود: اگر رونق بازار را توجه کنید، این رونق از اواسط مهرماه، بود، وقتی که سود بانکی پایین امد و تقریبا تثبیت شد. تا دو سه هفته پیش به همین منوال بود تا اینکه اوراق گواهی سپرده آمد. البته این اوراق مهم‌ترین عامل افت این روزهای بورس است، نه تنها عامل آن.

هاشمی ادامه داد: عامل دوم افت این روزهای بورس، به پایان سال و نیاز مالی شدید و تامین نقدینگی برمی‌گرد که بعضا توسط برخی شرکت‌های حقوقی و صندوق ها، عرضه ها در بازار زیاد شد. از آنجایی که بازار تغییر نرخ ها به سمت بالا را داشت، مقدار زیادی از تامین نقدینگی برای تامین وجوه مورد نیاز در پایان سال از بازار تامین می شود. پس مقداری عرضه ها توسط حقوقی ها زیاد شد و این دومین عامل افت این روزهای شاخص است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: عامل سومی هم که نقش مهمی در افت بازار دارد، بحث تسویه حساب مشتریان اعتباری شرکت های کارگزاری است، به هر حال عمده شرکت های کارگزاری اعتباراتی به مشتریان برای معاملات اوراق بهادار می دهند و چون پایان سال مالی شان، پایان برج 12 است، مشتریان را ملزم و ترغیب به تسویه اعتبار می‌کنند که باعث افزایش عرضه می‌شود.

وی در خصوص پیش‌بینی خود از آینده بورس، گفت: با توجه به رشد قابل توجه کامودیتی‌ها و کالاها در بازارهای بین المللی و از طرفی چون بازار بورس ما پکیج کاملی از صنایع را شامل می‌شود، به نظر می‌رسد وضعیت بازار چشم انداز خوبی داشته باشد. چون کامودیتی‌ها با دلار ارزش گذاری می‌شوند و ارزش دلار در قیمت گذاری آنها تاثیر دارد، نقش بسزایی خواهند داشت. از طرفی چون با افزایش نرخ ارز مواجه بودیم، به نظر می رسد که صنایعی که در این زمینه فعالیت می کنند، بتوانند افزایش قیمت داشته باشند، پس چشم انداز خوبی برای سال آینده شمسی متصور هستم.

هاشمی اضافه کرد: اگر عوامل تاثیرگذار در دو سه هفته گذشته را، و اثرات نرخ سود بانکی را کوتاه مدت بدانیم، که تا پایان سال تمام شده و نرخ سود بانکی برمی گرد و نیز عرضه هایی که برای تامین نقدینگی لازم است، تمام شود، به نظر میرسد که بازار سهام، بازار خوبی خواهد بود، چون نرخ سهام همچنان نسبت به بقیه بازارها همچنان جذاب است و اگر صنایع درستی انتخاب شود، می تواند حتی بازده های بهتری نسبت به بازار ارز و طلا و ... داشته باشد به شرطی که صنایع درست انتخاب شوند به طور مثال صنایعی که با محصولاتی مواجه هستند که رشد قیمت داشته‌اند.

وی در پایان در خصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار بورس اظهار داشت: از قدیم الایام عوامل متعددی روی بازار بورس تاثیرگذار بوده اند، شاید این بازار، بازاری است که تاثیرات اخبار سیاسی روی آن به صورت هیجانی بیشتر خودش را نشان می دهد، به هر حال پیش بینی آینده وضعیت برجام مقداری احتیاج به بررسی های بیشتر دارد، و اینکه نهایتا ایران در این زمینه چه تصمیمی خواهد گرفت، مسلمل نمی شود از این تصمیم غافل شد. باید در نظر داشت که همیشه سایه اخبار سیاسی بر بازار سرمایه وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: