کد خبر: ۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
دلار روی تابلوها ۴۴۶۰ تومان؛ برای فروش ‌۴۷۰۰ تومان
آنچه در حال حاضر روی تابلو اعلان قیمت‌ها دیده می‌شود عددی در حدود ۴۴۶۰ تومان است اما هنگام خرید در برخی صرافی‌هایی که فروش دارند، با نرخ دیگری مواجه می‌شویم؛ نرخی بیش از ۴۷۰۰ تومان برای دلار!
وقتی تابلوها هم دروغ می گویند!
بازار ارز این روزها برای چندمین روز متوالی سردرگم و نامطمئن و با صفهای کوتاه بلند مقابل برخی از صرافی ها تعریف می شود. این روزها از سبزه میدان گرفته تا چهارراه استانبول و میدان فردوسی برخلاف روزهای نه چندان دور صدای دلار دلار! فروشندگان و دلالان ارز در پیاده روها و نشسته بر ترک موتورها با دسته های دلار کمتر شنیده می شود و کمتر کسی را می بینی که بعد از برخورد نیروی انتظامی با دلالان به پاتوق سابق خود بازگشته باشد. پیاده روهای فردوسی این روزها مملو از صفهای کوتاه و بلند خریدارانی است که با کارت ملی مقابل معدود صرافی های دارای ارز منتظر خرید دلار هستند. دلار اما این روزها با وجود ارزان شدن قیمت ها همچنان ساز خود را می زند و مشخص نیست بالاخره روی چه قیمتی خواهد ایستاد.
به دنبال مقاومت برخی صرافی‌ها و دلالان بی‌شناسنامه در برابر پایین آمدن نرخ دلار که از هفته‌ قبل آغاز شده عملا دونرخی شدن این بازار پذیرفته شده است. بر اساس اعلام رسمی، قیمت دلار ۴۴۶۰ تومان است اما گوشه و کنار ۴۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و تنها معدود صرافی‌هایی با دریافت کارت ملی دلار ۴۴۶۰ تومانی را تا سقف ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌کنند؛ اما بسیاری از صرافی‌ها به بهانه نداشتن دلار، هم‌چنان کرکره را پایین کشیده‌اند. شاید هم حق دارند؛ چرا که دلار ۴۹۰۰ تومانی خریده‌اند و حالا نمی‌خواهند آن را ۴۴۶۰ تومان بفروشند.
گزارش های میدانی از پیاده روهای فردوسی نشان می‌دهد آنچه در حال حاضر روی تابلو اعلان قیمت‌ها دیده می‌شود قیمت دلار بانکی است، عددی در حدود ۴۴۶۰ تومان. اما هنگام خرید در برخی صرافی‌هایی که فروش دارند، با نرخ دیگری مواجه می‌شویم؛ نرخ بیش از ۴۷۰۰ تومان و یورو با قیمت حدود ۶۰۰۰ تومان.
شرایط بازار نشان می‌دهد آن صرافی‌هایی که مقابل‌شان صف‌های طولانی تشکیل شده دلار را با نرخ بانکی می‌فروشند، یعنی همان نرخی که روی تابلو اعلان قیمت‌ها دیده می‌شود.
البته نکته خوب بازار اینجاست که تعداد دلالان هم نسبت به هفته‌های گذشته در بازار کمتر شده است و جسته و گریخته در حوالی میدان فردوسی دیده می‌شوند. دلالان کنار خیابان نیز دلار را با نرخ حدود ۴۷۰۰ تومان عرضه می‌کنند.
به هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که ارزهایی مانند دلار و یورو عملا با دو نرخ در بازار آزاد مشاهده می‌شود و عمدتا قیمت روی تابلوها قیمت ظاهری است.
اکنون بر اساس تابلو اعلان قیمت‌های صرافی‌ها دلار ۴۴۵۰ تومان خریده و ۴۴۶۰ تومان فروخته می‌شد. یورو نیز ۵۴۸۰ تومان خریداری و ۵۴۹۵ تومان به فروش رسید. همچنین پوند ۶۵۵۰ تومان خریده و ۶۸۵۰ تومان به فروش رسید.  
این اختلاف قیمت دلار بانکی و ارز آزاد نشان می دهد در اقتصاد ایران تابلوها همیشه راست نمی گویند و آنچه زیر پوست بازار ارز افتاق می افتد با آنچه می بینیم بسیار فرق دارد!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار