کد خبر: ۵۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
افت معاملات بازار سهام به دنبال نتیجه نامشخص انتخابات ایتالیا و تعرفه های آمریکا؛
تجارت آنلاین: بازارهای جهانی سهام برای پنجمین روز متمادی با افت شدید روبرو بودند که ناشی از نگرانی درباره جنگ تجارت جهانی و عدم اطمینان از ثبات سیاسی در اروپا پس از نتایج انتخابات ایتالیا است.

گروه بین الملل: به گزارش رویترز دراین بی اطمینانی ریسک های کمتر اقتصادی چون خرید طلا ، ین ژاپن و اوراق قرضه آلمان شاهد بیشترین سرمایه گذاری بودند. بازارهای بورس سهام ایتالیا با کاهش 1 درصدی به پایین ترین سطح خود در شش ماه اخیر رسید. اوراق قرضه ایتالیا نیز به 2.11 درصد رسید که نشانگر بدهی این کشور بود. بازارهای اروپایی نیز با کاهش روبرو شدند. بازارهای سهام و کالا در انگلیس نیز درمیان سرمایه گذاران محبوب نبود.ارزش یورو نیز درمقابل دلار آمریکا 0.3 درصد کاهش داشت که به دلیل نتایج انتخابات ایتالیا بود. یورو از بالاترین میزان ۲ هفته‌ای ۱.۲۳۶۵ دلار پایین آمد و به ۱.۲۳۳۳ دلار رسید.این درحالی است که پس از گفته‌های تنش‌برانگیز ترامپ که وعده داد بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع خواهد کرد، با هجوم سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن، یورو و ین تقویت شدند.دلار برای چهارمین جلسه متوالی سقوط کرد و به نرخ ۱۰۵.۵۳ ین رسید که البته هنوز از کمترین میزان روز جمعه که ۱۰۵.۲۳ ین بود بالاتر است. چنین سطح پایینی از نوامبر ۲۰۱۶ تا کنون بی‌سابقه است.چندین حزب ایتالیایی وعده دادند قرارداد ریاضت مالی اتحادیه اروپا را ملغی کنند. در انتخابات ایتالیا هیچ حزبی اکثریت مطلق پارلمان را به دست نیاورد. رای‌دهندگان حزب ضد استقرار و حزب راست افراطی را با تعداد آرای بی‌سابقه‌ای مورد حمایت قرار دادند و سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به وضعیت سیاسی نامشخصی دچار کردند که ممکن است ماه‌ها برای تعیین تکلیف آن، زمان لازم باشد. بازارهای کالایی در هفته گذشته با افت قیمتی قابل توجهی روبه‌رو‌ شدند که منعکس کننده آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و قدرت‌های اقتصادی بزرگی همچون چین از یکسو و رشد شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر از سوی دیگر است که دو دلیل اصلی این افت قیمت محسوب می‌شوند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، مقدار اندکی تضعیف شد و نزدیک به پایین‌ترین میزان خود از اواسط فوریه تا کنون رسید.نیکی ژاپن ۰.۴ درصد افت کرد، درحالی‌که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد پایین آمد و سهام استرالیا هم ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.بازار سهام آمریکا هم نتوانست انگیزه زیادی در سرمایه‌گذاران ایجاد کند و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۰.۲ درصد افت کرد و ای‌مینی داو هم ۰.۱ درصد پایین آمد.

بر خلاف روند کلی بازارهای جهان، بازارهای سهام چین قدرتمند عمل کردند و شاخص شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ با ۰.۳ درصد رشد همراه شد و کامپوزیت شانگهای ۰.۲ درصد بالا آمد. این درحالی‌انجام شد که نخست‌وزیر چین، لی که‌کیانگ پیش‌بینی کرد اقتصاد این کشور امسال ۶.۵ درصد رشد خواهد کرد.

افزایش قیمت طلا

به دنبال ترس از بروز یک جنگ تجاری در جهان که سبب شده تا ارزش دلار بالا نرود و همچنین بلاتکلیفی در مورد نتایج انتخابات در ایتالیا، هر اونس طلا 3.70 دلار گران شد. ارزش شاخص دلار که ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای مهم را می‌سنجد، پس از کاهش در روز جمعه امروز تقریبا بدون تغییر ماند.پس از اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه‌های سنگینی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی اعمال خواهد کرد و نگرانی در مورد بروز جنگ تجاری و تلافی شرکای تجاری آمریکا به وجود آمد، ارزش دلار آمریکا از بالاترین رقم در 6 ماه گذشته به پایین آورد.استفان اینس، تحلیلگر بازار در این رابطه در یادداشتی نوشت: «هرگونه تشدید در جنگ تجاری به میزان چشمگیری از جذابیت دلار آمریکا می‌کاهد، و بر دارایی‌های آمریکایی نظیر اوراق قرضه و بازار سهام تاثیر منفی می‌گذارددلار ارزان‌تر سبب تقویت قیمت طلا می‌شود و این فلز گران‌بها را برای مالکان دیگر ارزها ارزان‌تر می‌سازد.جی مینگ، تحلیلگر ارشد شاندانگ گلد گروپ گفت: «من فکر می‌کنم که قیمت‌ها تا حدی به علی بلاتکلیفی در مورد تاثیر انتخابات ایتالیا بر منطقه یورو بالا رفته است.» ایتالیایی‌ها روز یک شنبه برای تعیین اعضای پارلمان این کشور رای دادند و در صورتی‌که پیش‌بینی های اولیه تایید شود، هیچ یک از 3 گروه اصلی ایتالیا توانایی حکمرانی به تنهایی را نخواهند داشت و چشم انداز خوبی برای بازگشت یک دولت معتدل و میانه رو وجود نخواهد داشت که این امر یک دردسر جدید برای اتحادیه اروپا خواهد بود.اشتهای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌هایی نظیر طلا در زمان‌ وجود تنش‌های ژئوپلتیکی و مالی افزایش می‌یابد.

مقابله کشورهای توسعه یافته با تعرفه های آمریکا

درحالیکه جهان درنگرانی نسبت به آغاز جنگ تجاری به سرمی برد، پس از اتحادیه اروپا دیگر کشورهای توسعه یافته چون چین، استرالیا، کانادا و مکزیک نیز تهدید به مقابله با تعرفه های وارداتی آمریکا کردند. چین اخطار داده است که به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست اما در صورتی که اقتصادش لطمه ببیند بیکار نخواهد نشست.ژانگ یسوی، سخنگوی کنگره ملی خلق چین، در واکنش به اعلامیه جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دایر بر تصمیمی برای اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی آمریکا صحبت می کرد. واکنش‌های اعتراض‌آمیز به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا همچنان ادامه دارد. پس از اتحادیه اروپا اکنون چین و کانادا نیز نسبت به این تصمیم‌گیری موضع تندی گرفته‌اند. معاون وزارت امور خارجه چین به آمریکا هشدار داد که چنین تصمیم‌گیری‌هایی به روابط دوجانبه میان چین و آمریکا آسیب می‌رسانند و به واکنش‌هایی منجر می‌شوند که مورد علاقه دوطرف نیستند. او خواستار بازشدن بازارهای جهانی شد و آن را بهترین راه برای اختلافات تجاری دانست. روابط اقتصادی چین و آمریکا در پی به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با مشکلات مختلفی روبه‌‌رو شده است. ترامپ چین را متهم کرده در موردهای مختلفی چون صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا با رفتاری غیرمنصفانه در روابط تجاری، به منافع آمریکا آسیب رسانده است. کانادا و مکزیک نیز تهدید به تلافی کرده‌اند و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که درصورتی‌که ترامپ بر حدود ۳.۵ میلیارد دلار از واردات آمریکا با این اتحادیه، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.کریستیا فریلند، وزارت امور خارجه کانادا، دیروز با وزیر بازرگانی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند، اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن طرح آمریکا، کانادا نیز مالیات روی کالاهای آمریکایی را افزایش خواهد داد. دولت استرالیا آمریکا را به اقدامات تلافی‌جویانه در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی کاخ سفید تهدید کرد و هشدار داد: بروز جنگ اقتصادی در حوزه بین‌الملل می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را کاهش دهد. استرالیا در تلاش است تا خود را از اجرای قانون اعمال تعرفه گمرکی 25 درصدی برای فولاد و 10 درصدی برای آلومینیوم وارداتی به آمریکا مستثنی کند.تا پیش از این استرالیا فکر می‌کرد با توجه به توافقی که با آمریکا در اجلاس G20 سال گذشته داشته است از این قانون مستثنی خواهد شد.دولت استرالیا همچنین نگران است که فولادی ارزان‌قیمتی که قرار بود راهی آمریکا شود به بازار داخلی این کشور سرازیر شده و تعادل بازار داخلی استرالیا را به هم بزند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار