کد خبر: ۵۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
عضو کميسيون انرژي مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» تشریح کرد؛
«تجارت آنلاین»: هدايت ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا که درپيامي‌توييتري با دخالتي آشکار، مواضع اوپک را مورد حمله قرار داده و انتقاد کرده بود که قيمت نفت را به طورمصنوعي بالا مي‌برند، اظهار داشت: اظهارات دونالد ترامپ نه تنها در اين مورد خاص بلکه در بسياري موارد بسيار ضد و نقيض است ...
پشت پرده توییت نفتی ترامپ

مجتبي آزاديان: هدايت ا... خادمي‌نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا که درپيامي‌توييتري با دخالتي آشکار، مواضع اوپک را مورد حمله قرار داده و انتقاد کرده بود که قيمت نفت را به طورمصنوعي بالا مي‌برند، اظهار داشت: اظهارات دونالد ترامپ نه تنها در اين مورد خاص بلکه در بسياري موارد بسيار ضد و نقيض است، ترامپ و آمريکا دوست دارند که بهاي نفت افزايش پيدا کند چرا که با افزايش بهاي نفت، صنعت شيل آنها از رکود خارج شده و رونق خواهد گرفت.

وي افزود: از طرف ديگر موضوع دخالت يک رئيس جمهور در اقدامات يک سازمان بسيار منسجم و بزرگ مانند اوپک که کشورهاي متعد در کنار هم در موضوعات مهم انرژي و اقتصادي دنيا به بحث نشسته و به تفاهم ميرسند و منافع خودشان و دنيا و ثبات اقتصادي را در نظر مي‌گيرند، کار بسيار ناپسندي است. اين نخستين بار است که يک رئيس جمهور در امور اينچنيني دخالت مي‌کند.

اين عضو کميسيون انرژي مجلس در ادامه گفت: قيمت نفت درحال حاضر آنچنان هم بالا نيست؛ در يک زماني و به دلايل مختلف ازجمله زمين زدن ايران و برخي کشورهاي ديگر از لحاظ اقتصادي، عربستان و آمريکا نقش اساسي در پايين رفتن قيمت نفت داشتند و مي‌خواستند با مکانيسم‌هاي مشخصي بهاي نفت را پايين بياورند که البته آن موضوع هم در نهايت به ضرر خودشان و ورشکستگي صنعت شيل آمريکا و کاهش ذخاير استراتژيک عربستان شد. بنابراين اين اظهارات ترامپ يک تناقض آشکار است و به نظر مي‌رسد ميخواسته در پشت پرده با بالا بردن قيمت نفت به نوعي در بازار نفت ناامني ايجاد کند و از اين ناامني سود ببرد. در حال حاضر در بازار نفت عرضه کمتر و تقاضا بسيار است و کشورهاي نفتي تلاش مي‌کنند نفت بيشتري را ذخيره کنند.

خادمي‌افزود: ترامپ نشان داد که ثبات شخصيت ندارد و دخالت‌هاي نامعقولي در امور مختلف نجام مي‌دهد و مي‌خواهد با اين اظهارات متناقض بي‌ثباتي را به بازار نفت تزريق کند.

نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص احتمال خروج آمريکا از برجام و تاثير آن بر بازار نفت ايران اظهار داشت: ما هميشه مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري به قول آمريکايي‌ها شک و ترديد داشتيم. احتمال خروج آمريکا از برجام وجود دارد اما بايد توجه داشت که بعد از خروج آمريکا از برجام ما چيز زيادي را از دست نمي‌دهيم، شايد تقريبا برنامه‌هاي مان به خصوص در حوزه انرژي هسته‌اي عقب افتاد، اما نکته مهم اين است که ما با برجام پايبند بوديم و اين موضوع باعث مي‌شود که وضعيت ما به قبل از برجام بازنگردد چراکه اروپايي‌ها در محدود کردن ما خيلي با آمريکايي‌ها همراهي نخواهند کرد، اما در اينکه فروش نفت ما کاهش خواهد يافت، ترديدي نيست.

گفتني است، نفت روز جمعه با اندکي افزايش قيمت بسته شد و ضعفي که اوايل معاملات بدنبال توييت جنجالي رييس جمهور آمريکا متحمل شده بود را جبران کرد تا هفته را در سطح بالاتري به پايان برساند.

دونالد ترامپ در پيامي‌که در توييتر ارسال کرد، اوپک را عامل افزايش غيرواقعي قيمت‌هاي نفت خواند.

جيمز ويليامز، اقتصاددان انرژي در شرکت "WTRG انرژي" در اين باره گفت: بعيد است پيام رييس جمهور آمريکا رفتار اوپک را تغيير دهد. در واقع همه کشورهاي عضو اوپک براي متوازن کردن بودجه خود به قيمت بالا يا قيمت بالاتر از اين نياز دارند.

بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا براي تحويل در ماه مه در بازار نيويورک با ۹ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۳۸ دلار در هر بشکه بسته شد. قيمت پايه نفت آمريکا اوايل هفته گذشته به بالاترين رکورد در سه سال و نيم اخير صعود کرده بود و هفته را با ۱.۵ درصد رشد به پايان رساند. بهاي معاملات تحويل ژوئن با ۷ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش، در ۶۸.۴۰ دلار در هر بشکه بسته شد.

بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ژوئن با ۲۸ سنت يا ۰.۴ درصد افزايش، در ۷۴.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته ۲ درصد افزايش نشان داد.

تغييرات اخير قيمت نفت در حالي روي داد که کميته وزيران مشترک اوپک و غيراوپک روز جمعه در جده عربستان ديدار کردند.

اعضاي اوپک به سرعت به توييت ترامپ واکنش نشان دادند و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان گفت چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.

قيمت نفت آمريکا روز پنج شنبه پس از ديدار کميته فني مشترک اوپک و غيراوپک در عربستان که اعلام کرده بود اشباع عرضه جهاني نفت تقريبا از بين رفته است، با کاهش ملايمي‌بسته شده بود. قيمت‌ها روز چهارشنبه به بالاترين رکورد از دسامبر سال ۲۰۱۴ رسيده بودند.

عده معدودي انتظار داشتند اوپک در ديدار روز جمعه، زمان دقيقي را براي تمديد بيشتر محدوديت توليد اعلام کند.

با اين‌همه عناس الحاجي، کارشناس مستقل انرژي و اقتصاددان ارشد سابق در شرکت مديريت سرمايه "NGP انرژي" مي‌گويد واضح است که اوپک مي‌خواهد ثبات بازار پس از سال ۲۰۱۸ حفظ شود. واژه‌هايي که مکررا در ديدار توليدکنندگان نفت شنيده مي‌شود "ثبات" و "بلندمدت" است. وي در ادامه افزود: اگرچه آنها اشباع ذخاير را کاهش مي‌دهند اما قيمت بالاتر، سرمايه گذاري بالادستي را براي تامين تقاضاي بيشتر افزايش مي‌دهد. اعضاي اوپک دريافته‌اند که ظرفيت شناور جهاني به عنوان درصدي از کل توليد رو به کاهش است و سرمايه‌گذاري براي معکوس کردن اين روند ضروري است.

اوپک و ۱۰ توليدکننده خارج از اين سازمان از ابتداي سال ۲۰۱۷ توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش داده اند. اين توافق قرار است در پايان سال ۲۰۱۸ منقضي شود اما عربستان سعودي اعلام کرده که مشارکت کنندگان ممکن است محدوديت توليدشان را تا سال آينده حفظ کنند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تنش‌هاي ژئوپليتيکي در خاورميانه نيز ماه ميلادي جاري قيمت‌هاي نفت را بالا برده است. سرمايه‌گذاران به دقت موضع آمريکا در قبال برجام را که قرار است ماه آينده بازبيني شود، دنبال مي‌کنند.

گروه خدمات انرژي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت فعال آمريکا که معياري براي ارزيابي توليد آينده به شمار مي‌رود، هفته گذشته براي سومين هفته متوالي افزايش يافت.

پاسخ اوپک به پيام ترامپ

رييس جمهور آمريکا روز جمعه از اوپک براي بالا بردن قيمت نفت انتقاد کرد و گفت قيمت‌هاي نفت به شکل غيرواقعي افزايش يافته‌اند و اين قابل قبول نيست.

دونالد ترامپ در توييتي نوشت: «به نظر مي‌رسد اوپک دوباره قيمت‌ها را بالا برده است. با ميزان بالايي نفت که وجود دارد از جمله نفتکش‌هاي بارگيري شده در دريا قيمت نفت به طور مصنوعي بسيار بالا رفته است. اين موضوع خوب نيست و قابل قبول نخواهد بود».

به گفته منابع آگاه، ديدار بعدي کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک قرار است اواخر سپتامبر در الجزاير برگزار شود.

با وجود اظهارات ترامپ، نفت کاهش قيمتي که اوايل معاملات روز جمعه داشت را جبران کرد و با اندکي افزايش بسته شد.

اعضاي متعدد اوپک به توييت ترامپ واکنش نشان داده و گفتند قيمت‌هاي نفت افزايش غيرواقعي نداشته است.

وزير انرژي امارات: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته است

سهيل محمد المزروعي، ‌وزير انرژي امارات متحده عربي در واکنش به توييت رييس جمهورآمريکا گفت: قيمت‌هاي نفت غيرواقعي بالا نرفته و کشورهاي اوپک و غيراوپک نقش خود را براي تصحيح وضعيت بازار ايفا مي‌کنند.

عراق: قيمت نفت خيلي بالا نيست

جبار اللعيبي، وزير نفت عراق بدنبال پيام رييس جمهور آمريکا گفت: قيمت نفت خيلي بالا نيست.

دبيرکل اوپک: توافق اوپک و غيراوپک صنعت نفت را نجات داد

محمد بارکيندو، دبيرکل اوپک گفت: اعضاي اين گروه دوستان آمريکا هستند و در رشد و رفاه آن منافع مقرري دارند. دبيرکل اوپک در واکنش به انتقاد ترامپ از اوپک گفت: اعلام همکاري از سوي ۲۴ کشور توليدکننده نفت در دسامبر سال ۲۰۱۶ که از سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، نه تنها مانع کاهش قيمت‌هاي نفت جهاني شد بلکه صنعت نفت را از فروپاشي قريب الوقوع نجات داد. ما نه در اوپک و نه در همکاري مشترک خود با توليدکنندگان غيراوپک، هدف قيمتي نداريم. نمايندگان در نشست کميته مشترک وزيران اوپک و غيراوپک در جده اظهار کردند قيمت نفت به دليل تنش‌هاي سياسي جهاني، تحريم‌هاي آمريکا عليه ونزوئلا، تهديدها عليه توافق هسته‌اي ايران، حملات قدرت‌هاي غربي به سوريه و تنش‌ها پيرامون کره شمالي افزايش يافته‌اند.

طبق نظرسنجي رويترز، توليد اوپک در مارس به پايين‌ترين ميزان در ۱۱ ماه گذشته کاهش يافته است. اين سازمان بازگرداندن سطح ذخاير کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD) به متوسط پنج ساله را هدف گرفته است. ذخاير اين کشورها تا اواسط آوريل ۲.۸۵ ميليارد بشکه بود که ۴۳ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله است در حالي که يک سال قبل سطح ذخاير اين کشورها ۲۶۸ ميليون بشکه بالاي متوسط پنج ساله قرار داشت.

وزير انرژي عربستان: ضرورت تلاش بيشتر براي پايين بردن ذخاير نفت

خالد الفالح، وزير انرژي عربستان در واکنش به انتقاد ترامپ گفت: چيزي به اسم قيمت‌هاي غيرواقعي وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: