کد خبر: ۶۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
افت ۴۷۳ واحدی شاخص کل تالار شیشه‌ای
با رسیدن به‌روزهای پایانی سال 96 بورس تهران کم کم از رونق افتاد و شاخص طی یک ماه با سقوط آزاد همه را نگران کرد. روند ادامه‌دار سقوط شاخص اکنون و بعد از گذشت یک ماه از سال 97 سهام‌داران را به‌شدت کلافه کرده است.
سقوط آزاد بورس تهران تا کجا ادامه می یابد؟
بورس تهران از ابتدای فعالیت دولت یازدهم دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. آغاز دوران دولت اعتدال با رشد توفنده ۱۰۸ درصدی شاخص کل بورس در سال ۱۳۹۲ همراه بود که بر اساس آمار، بهترین عملکرد تاریخ بازار سهام در طول نیم قرن فعالیت البته پس از رشد ۱۲۵ درصدی شاخص در سال ۱۳۸۲ محسوب می‌شود. این جهش استثنایی به دلیل خوش‌بینی فوق‌العاده سهامداران نسبت به امکان ایجاد گشایش‌های بزرگ اقتصادی در اثر چشم‌انداز حصول توافق هسته‌ای اتفاق افتاد؛ رویدادی که البته آن‌طور که انتظار می‌رفت محقق نشد. به این ترتیب، با بازگشت سرمایه‌گذاران به پیش‌فرض‌های واقعی، در سال ۹۳، شاخص بورس ۲۱ درصد عقب نشست تا ضعیف‌ترین عملکرد سالانه خود را به فاصله کوتاهی از درخشان‌ترین دوران خود تجربه کند. در سال ۹۴، با داغ شدن بحث دوباره توافق، یک رشد انفجاری ۳۰ درصدی در زمستان رقم خورد که بازدهی کل سال را بار دیگر در اثر خوش‌بینی‌های سیاسی به ۲۸ درصد رساند. جالب آنکه سال بعدی دوران بازگشت دوباره به واقع‌بینی بود؛ روندی که با انتخاب رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در ایالات متحده بر احتیاط معامله‌گران افزود و در مجموع افت ۴ درصدی را در مقیاس سالانه موجب شد، اما در سال ۹۶ یک عامل مهم دیگر بر فضای نااطمینانی سیاسی غالب شده و رشد ۲۶ درصدی شاخص کل از ابتدای سال را رقم زد. عامل مزبور عبارت از رشد قیمت‌های جهانی کالا به ویژه در بخش نفت، فلزات اساسی، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی بود که در تلفیق با رشد حدود ۲۵ درصدی نرخ برابری دلار در برابر ریال در بازار آزاد، جان تازه‌ای به سهام شرکت‌های مرتبط که عمدتا از گروه صادر‌کنندگان بزرگ هستند، بخشید.
این روند در زمستان گذشته و کمتر از سه ماه قبل با جهش یک‌باره بورس و در آستانه یک‌صد هزار واحدی شدن شاخص امیدواری بسیاری بین سهامداران برانگیخت و روزهای متمادی در کانال 99 هزار واحدی ماند.
متأسفانه با رسیدن به‌روزهای پایانی سال 96 بورس تهران کم کم از رونق افتاد و شاخص طی یک ماه با سقوط آزاد همه را نگران کرد. روند ادامه‌دار سقوط شاخص اکنون و بعد از گذشت یک ماه از سال 97 حالا سهام‌داران را به‌شدت کلافه کرده است.
در این میان تک‌نرخی شدن دلار و امیدواری به جذب سرمایه‌های سرگردان هم نتوانسته از سردی فضای تالار شیشه‌ای بکاهد . کارشناسان عامل اصلی این سقوط و سردی معاملات را نگرانی سیاسی سهام‌داران می‌دانند که سبب شده تا معامله‌گران بورس تهران شاهد تداوم ریزش نماگرهای منتخب خود هم زمان با انتشار خبرهای برجامی باشند.
در تازه ترین این اتفاق ها امروز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات 9 اردیبهشت ماه 97 با کاهش473 واحدی روی رقم 93 هزار و 810 واحد ایستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 93 واحدی عدد 16 هزار و 618 واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 435واحدی به رقم  99 هزار و 670 واحد دست یافت.
شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 223 واحدی به رقم 66 هزار و 717 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 1600 واحدی عدد  199 هزار و 353 واحد را به نمایش گذاشت.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 3 واحدی روی رقم یک هزار و 51 واحد ایستاد.
در همین رابطه کارشناسان معتقدند با نزدیک‌تر شدن به موعد اعلام اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا بر سر ماندن یا نماندن در برجام، معامله گران بازار سهام این روزها ترجیح می‌دهند تا با دست کشیدن از سیاه و سفید و یا دست‌کم دست به عصا حرکت کردن در بازار، به دنبال سهم‌های کوچک و یا درنهایت تک‌سهم‌های زیرخاکی باشند  و البته همچنان سوال همیشگی فعالان بازار این است که آینده بازار سهام  چه می‌شود؟

نام:
ایمیل:
* نظر: