کد خبر: ۶۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
خریداران نگران؛ خودروسازان امیدوار؛ مسئولان معترض
تجارت آنلاین: ماجرای قیمت خودرو این روزها به دغدغه اصلی خودروسازان؛ خریداران خودرو و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. خودروسازان و قطعه سازان صنعت خودرو این روزها مدام بر طبل افزایش قیمت می کوبند و در مقابل خریداران ...
کورس خودروهای داخلی در جاده گرانی
تجارت آنلاین: ماجرای قیمت خودرو این روزها به دغدغه اصلی خودروسازان؛ خریداران خودرو و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. خودروسازان و قطعه سازان صنعت خودرو این روزها مدام بر طبل افزایش قیمت می کوبند و در مقابل خریداران با خرید نکردن و نمایندگان به هشدارها و شاز و کارهای نظارتی خود در پی جلوگیری از این اتفاق هستند.
افزایش قیمت ها در بازار را هفته گذشته سایپا کلید زد و برخی از خودروهای این خودروساز تا 10 میلیون تومان گران تر شد و تسنیم به نقل از مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نوشت: این گرانی ها قانونی است.
محسن جهرودی در جمع خبرنگاران  در واکنش به برخی اخبار در خصوص اینکه افزایش قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت تأیید نشده است گفت: این افزایش قیمت با تأیید مراجع ذی صلاح انجام شده و قطعی است.
جهرودی با بیان اینکه خودرو سازان در سه سال گذشته افزایش قیمت آن چنانی نداشته اند افزود: از قبل عید، در کلان ترین مراجع تصمیم گیری صنعت خودروسازی کشور در خصوص افزایش قیمت خودروها بحث و تبادل نظر شد و در نهایت تصمیم بر این قرار گرفت تا افزایش قیمت ها به بعد از عید موکول شود.
وی با بیان اینکه خودروسازان در پایان فرآیند تولید قرار دارند گفت: ما مصرف کننده فولاد، پلیمر و دیگر مواد اولیه هستیم و وقتی مواد اولیه مثل پلیمر 55 درصد افزایش قیمت می یابد یا فولاد با 35 درصد افزایش قیمت مواجه می شود و همچنین حقوق و دستمزد نیز 20 درصد افزایش می یابد، قطعاً ما نیز متأثر از این افزایش قیمت ها خواهیم بود و ناچاریم به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده قیمت فروش محصولاتمان را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی سایپا با بیان اینکه ما نسبت به سهامداران خود متعهد هستیم افزود: ما نمی توانیم به سهامداران خود زیان متحمل کنیم بنابراین دولت را متقاعد کردیم تا با افزایش قیمت ها، از زیان وارد شده به سهامداران خود جلوگیری کنیم.
جهرودی در خصوص فروش محصولات سایپا با قیمت های جدید هم گفت: فروش فوق العاده گروه سایپا از نیمه شعبان با قیمت های جدید آغاز خواهد شد.
در تازه ترین این رویدادها امروز دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه قیمت قطعات خودرو باید تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: عدم افزایش قیمت ها شاغلین ۵۵۰۰ نفری صنعت قطعه سازی کشور را با معضل بیکاری روبه رو خواهد کرد.
محبی نژاد با اشاره به اینکه شرایط جدید اقتصادی کشور و تعیین نرخ دلار 4200 تومانی مشکلات زیادی را برای واحدهای قطعه سازی به وجود آورده است، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت قطعات باید تا 30 درصد افزایش پیدا کند در غیر این صورت شاغلین 5500 هزار نفری صنعت قطعه سازی کشور با معضل بیکاری روبه رو خواهد شد.
وی با بیان اینکه  امروز قطعه سازان  خودرو با ضرر فعالیت می کنند، افزود: عمده مواد اولیه به صورت نقدی فروخته می شود و همین امر عاملی شده تا واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی شدید مواجه شوند.
دبیر انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه خودروسازان به دلیل قیمت گذاری شورای رقابت مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان ندارند، گفت: اگر افزایش قیمت ها اعمال نشود قطعه سازان دیگر توان تولید قطعه برای این خودروها را ندارند.
محبی نژاد اضافه کرد: نامه نگاری های متعددی با مسئولان مربوطه برای خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو انجام داده ایم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.

*کشور توان شوک قیمتی خودرو را ندارد
 در سوی دیگر ماجرا خانه ملت به نقل از یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: اقدام خودروسازان در افزایش قیمت خودرو خودسرانه است.
محمد‌رضا منصوری از بررسی علت افزایش بی رویه قیمت انواع خودرو در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: قیمت انواع خودرو حدود 6 تا 8 میلیون تومان افزایش یافته که معتقدم خودروسازان خودسرانه نسبت به این تصمیم اقدام کرده‌اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزایش قمیت انواع خودرو از سوی خودروسازان را اقدامی غیر منطقی و موجب افزایش بیشتر نرخ تورم در جامعه دانست و اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای نیست که اقتصاد، توان شوک و ایجاد التهاب جدیدی در کالاها، به‌خصوص خودرو را داشته باشد، خودروسازان باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.
 نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس تصریح کرد: بررسی افزایش قیمت بی‌رویه انواع خودرو که طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم، در دستورکار جدی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفته و با حضور مسئولان مربوطه، علل و عوامل آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
منصوری با تأکید بر اینکه وزیر، صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به افزایش قیمت خودروها پاسخگو باشد، گفت: ای کاش خودروسازان در کنار افزایش قیمت‌های محصولات‌شان، کیفیت را نیز ارتقا می‌دادند، در این صورت توجیهی برای افزایش قیمت پیدا می‌شد.
وی اضافه کرد: به‌طور قطع، نمایندگان مجلس، با هرگونه افزایش قیمت خودرو، بدون در نظر گرفتن ارتقای سطح کیفی محصولات مخالف‌اند؛ خودروسازان باید درباره علل و یا عوامل افزایش یک‌باره قیمت محصولات‌شان به نمایندگان مردم در خانه ملت توضیح دهند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مردم از کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات کارخانه‌های خودروسازی داخلی گلایه دارند، معتقدم حقوق مصرف‌کننده در هیچ‌کدام از ارکان روند خودروسازی‌ مدنظر قرار نگرفته است.

*خریداران در شوک قیمت های جدید
در این میان گزارش ها از بازار حکایت از شوک خریداران و خودرداری آنان از خرید خودرو به امید ارزانی دوباره است و همین اتفاق هم باعث شده تا بازار راکد و بی رونق باشد.
گزارش ها نشان می دهد بازار خودرو با افزایش قیمت محصولات خودروسازان در کما قرار داشته و خرید و فروشی انجام نمی شود. از سوی دیگر هنوز اظهارنظری رسمی از سوی مسئولان در خصوص این گرانی ها منتشر نشده است و همه منتظرند ببنند شورای رقابت بالاخره در این رابطه چه تصمیمی می گیرد.
حالا همه منتظرند تا ببینند روزهای آینده در بازار خودرو آبستن چه حوادثی است و خودرو گران تر می شود یا ارزان تر؟!



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار