کد خبر: ۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
مجتبي آزاديان

روزنامه‌نگار

mojtaba.azadiyan@gmail.com
تعاملات و مراودات بين‌المللي با کشورهاي مختلف تاثير مستقيمي‌بر اقتصاد يک کشور خواهد گذاشت و در حوزه‌هاي اقتصادي، بدون شک حوزه انرژي با توجه به ذخاير غني نفت و گاز کشورمان، وابستگي بسيار زيادي به تعامل بين‌المللي خواهد داشت و اهميت اين مراودات را دوچندان خواهد کرد. در اين ميان برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در حوزه انرژي در کشورمان براي برقراري ارتباط بسيار مهم است و در چند سال گذشته به ويژه پس از برجام، همواره با برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي توانسته‌ايم قراردادهاي بسيار مهمي‌را در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي‌به امضا برسانيم. همچنين برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاران خارجي براي حضور در ايران و شناخت پتانسيل بالاي کشورمان براي سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز است.

مسئولان حوزه انرژي (نفت، گاز، پتروشيمي‌و آب و برق) بارها و بارها در نشست‌ها و مراسم مختلف بر اهميت تعاملات بين‌المللي براي جان‌افزايي و افزايش سطح سرمايه‌گذاري و حضور کشورهاي خارجي در ايران تاکيد کرده‌اند. امري که حميدرضا عراقي معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي گاز نيز روز گذشته در نشست خبري خود در نمايشگاه بر آن تاکيد دوباره کرد و گفت: تعاملات بين المللي از مهم‌ترين عواملي هستند که بر روند قراردادهاي صادرات گاز تاثير مي‌گذارند. زماني که در حال مذکره با کويت براي صادرات گاز از طريق بصره يا به صورت مستقيم بوديم، ماجراي سفارت عربستان پيش آمد که مذاکرات را تحت تاثير قرار داد و متوقف کرد.

بايد گفت زنده بودن حوزه انرژي به ويژه در شرايط کنوني کشورمان که درگير بحران خشکسالي و نيز بگير و ببندها در تحريم‌هاي نفتي و ... است، وابستگي زيادي به برجام دارد و در حقيقت لغو برجام، بيشترين ضرر را به حوزه انرژي کشورمانم خواهد زد و به طور کامل از حرکت و پويايي آن خواهد کاست.

فعالان بازار انرژي به همين دليل روز سه‌شنبه را در فضايي چندگانه، مبهم و نگران سپري کردند چراکه تکليف خود را نمي‌دانستند و تنها خدا مي‌داند چند شرکت و سرمايه‌گذار در روز سه‌شنبه در اين فضاي ترديد؛ گفتگو و عقد قرارداد احتمالي خود با ايران را به روز آخر نمايشگاه موکول کردند تا حداقل تکليف خود را بدانند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار