کد خبر: ۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه 10 سد با مهار حدود 400 میلیون متر مکعب آب در استان وجود دارد ، گفت: این زیر ساختهای موجود برای تامین آب موردنیاز استان جوابگو و کافی نیست .
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛محمد ابراهیم یخکشی روز شنبه در جلسه هم اندیشی مدیران آب منطقه ای و دبیر اجرایی خانه کشاورز مازندران اعلام کرد: مخازن آب سدهای موجود مازندران پاسخگوی نیازهای بخش کشاورزی و شرب نیست .

وی با اشاره به اینکه این استان در مهار آب های سطحی به نسبت استانهای دیگر استان محرومی به شمار می رود ، ادامه داد :هم اکنون کمتر از 20 درصد آبهای سطحی مازندران مهار می شود درحالیکه این رقم در کشور 45درصد است .

مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تاکید بر اتمام طرح های سدسازی ، اجرای شبکه آبیاری و زهکشی ، گفت: بابهره برداری از سدگلورد ، هراز و سیستم انتقال آب از سد هراز و 10 سد در حال مطالعه این رقم به دو میلیارد مترمکعب برابر با 40 درصد از ظرفیت مهار آبهای سطحی مازندران افزایش می یابد.

وی ادامه داد : با اتمام طرح های نیمه تمام سدسازی، اجرای شبکه آبیاری و زهکشی بیش از 170 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران زیر پوشش این طرح ها قرار می گیرند .

یخشکی منابع اعتباری مورد نیاز برای اتمام طرح های نیمه تمام را بیش از دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:از طریق فایناس و مشارکت بخش خصوصی این اعتبار موردنیاز تأمین خواهد شد .

وی به وضعیت منابع آب در سال گذشته به ویژه کاهش 50 الی 60 درصدی رواناب در حوزه های تجن و نکارود ، کشاورزی استان مازندران اشاره کرد و گفت : برای تأمین آب مورد نیاز استان باید توجه جدی به تکمیل طرح های نیمه تمام داشته باشیم و باید تلاش کنیم. 

در ادامه تعدادی از اعضای هیأت اجرایی خانه کشاورز از جمله مدیرعامل اتحادیه زراعت کاران استان ، اتحادیه مرغداران استان ، اتحادیه کمباین داران استان ، دبیر خانه کشاورز ساری ، جویبار و تعدادی از شهر ها مباحثی را در خصوص چگونگی تعامل طرفین مطرح کردند.

مازندران دارای 147 شاخه رودخانه ، یکهزارو 798 سردهنه کشاورزی ،48 رشته قنات ، هفت هزارو 394 دهنه چشمه و763 قطعه آببندان است. 

بیش از 70 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز درمازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود یک و دو دهم میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: