کد خبر: ۶۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
تا روز ۱۴ مردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۴۷۶ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که از این تعداد ۹۷۹ مورد مربوط به خانه های کمتر از ۵۵ متر مربع بوده که حدود ۲۰ درصد معاملات را شامل می شود.
بازار داغ آپارتمان های نقلی در تهران + قیمت
اطلاعات به دست آمده از سامانه های ملکی نشان می دهد خانه‌های کمتر از ۵۵ متر در شهر تهران حدود ۲۰ درصد معاملات را به خود اختصاص می دهند.

تا روز ۱۴ مردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۴۷۶ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که از این تعداد ۹۷۹ مورد مربوط به خانه های کمتر از ۵۵ متر مربع بوده که حدود ۲۰ درصد معاملات را شامل می شود.

مظنه آپارتمانهای کمتر از ۵۵ متر شهر تهران در معاملات مردادماه ۹۷

محله

متراژ

سن بنا

قیمت

ابوذر – منطقه ۱۷

۳۵ متر

۱۰ سال

۸۲ میلیون

باغ آذری

۴۱ متر

نوساز

۹۳ میلیون

بلوار ابوذر

۳۶ متر

۱۶ سال

۱۰۲ میلیون

بهداشت

۴۹ متر

۷ سال

۱۴۳ میلیون

بریانک

۵۴ متر

۱۲ سال

۱۹۸ میلیون

اسکندری

۴۴ متر

۱۲ سال

۲۲۳ میلیون

آهنگ

۵۴ متر

۳ سال

۲۴۲ میلیون

وحیدیه

۵۴ متر

۲ سال

۲۹۲ میلیون

آپادانا

۵۵ متر

نوساز

۳۱۳ میلیون

امامت

۵۱ متر

۱۵ سال

۳۲۰ میلیون

آبشار دمار

۵۴ متر

۴ سال

۳۳۶ میلیون

ازگل

۵۴ متر

نوساز

۳۶۰ میلیون

مجیدیه

۵۵ متر

نوساز

۴۵۸ میلیون

تهرانپارس

۵۴ متر

۴ سال

۵۱۵ میلیون

اما گزارش رسمی از معاملات مسکن در تیرماه سال جاری حاکی از آن است بیشترین سهم از معاملات انجام شده برحسب سطح زیربنا به واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع معادل ۱۵.۱ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهمهای ۱۴.۹ و ۱۲.۳ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۵.۲ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

اصلاح سیاست‌های ارزی که در روزهای اخیر انجام شد به عنوان اولین عامل برای جلوگیری از ضربات رکودزا در بخش مسکن عمل می‌کند. تجربه نشان داده هرگاه بازار ارز دچار التهاب شده بخش مسکن نیز هرچند به ورطه رکود کشیده شده از بازارهای موازی تاثیر گرفته است. امسال اما یک اشتباه در سرکوب ارزی و تلاش بی حاصل برای کنترل آن در محدود ۴۲۰۰ تومان به جهش بیشتر قیمتها از یک سو و ایجاد رانت از سوی دیگر منجر شد. در این شرایط فعالان بازار مسکن تلاش کردند خود را با انتظارات تورمی تطبیق دهند.

اما مسایل خارجی که باعث التهاب در بازارهای غیرمولد ایران شد کماکان به قوت خود باقی است و می تواند در میان مدت بخش مسکن را به سمت رکود بکشاند. رییس جمهور آمریکا از روز گذشته اولین دور تحریمها علیه ایران را کلید زد. کارشناسان می گویند اگر به تفاهماتی در روابط بین الملل دست پیدا نکنیم باید با استفاده  از ظرفیت کشورهای اروپایی، روسیه، چین و هند و نیز توان داخلی به دنبال راهکارهایی برای کاهش اثرات تحریم باشیم؛ هرچند به طور کامل نمی توان بازارها را از گزند تحریمها در امان نگه داشت. با این وجود می توان برای سوق دهی اقتصاد به سمت مصونیت، گامهایی برداشت.

کارشناسان می گویند شرایط آینده می‌تواند میل به زندگی در شهرهای بزرگ را از سوی هر دو قشر مرفه و ضعیف کاهش دهد. کسانی که توان مالی دارند به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهرهای بزرگ می روند و اقشار پایین برای کاستن از هزینه های مسکن به شهرهای اقماری کوچ می کنند. بنابراین اگر دولت می خواهد کاری بکند باید تمرکز خود را بر روی تامین مسکن دهکهای ضعیف در اطراف کلانشهرها قرار دهد.

طی تیرماه ۱۳۹۷ به دلیل رشد لجام‌گسیخته‌ی قیمت‌ها، معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۲ و ۷ درصد کاهش یافت. طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه نسبت به خردادماه  ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافته و به رقم ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است. در این میان بیشترین رشد در منطقه ۵ به ثبت رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۱.۸ درصد افزایش قیمت را نشان داد و به متری ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. در منطقه ۵ تنها از خردادماه تا تیرماه میانگین قیمت ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافت. با این حال در مناطق جنوبی شهر تهران رشد قیمتها کمتر از نیمه شمالی بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار