کد خبر: ۶۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
حسین خدنگ
روزنامه نگار

روز سه شنبه برای مجلس شورای اسلامی و دولت روزی ویژه بود و به نقطه عطفی در روابط پاستور و بهارستان تبدیل شد.  صبح سه شنبه برای دومین بار در تاریخ انقلاب اسلامی نمایندگان رئیس جمهور را به صحن مجلس شورای اسلامی آوردند تا به سوالهایشان درباره وضعیت اقتصادی کشور پاسخ دهد. اتفاقی که تا پیش از رای منفی نمایندگان به روحانی و مردود شدن او در چهار مورد از پنج سوال مطرح شده پیش بینی می شد تنها روندی سمبلیک و دارای نتیجه ای از پیش مشخص شده باشد.

شاید حتی بدبین ترین افراد در دولت و مجلس هم پیش بینی نمی کردند امروز روحانی نتواند از آزمون مجلس سربلند بیرون بیاید و برای اولین بار یک رئیس جمهور در صحن بهارستان تجربه ای همچون وزرای استیضاح شده داشته باشد.

اتفاق امروز در ادامه استیضاح وزرای کار و اقتصاد برای مردم، نمایندگان، دولتمردان و فعالان سیاسی پیام خاصی داشت. تا چند ماه قبل شاید هیچکس باور نمی کرد مجلسی که با توجه به ترکیب سیاسی نمایندگان و حضور تاثیرگذار مهره های نظیر عارف در راس فراکسیون امید و لاریجانی به عنوان یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین چهره های سیاسی کشور که دارای روابطی حسنه با روحانی است به عنوان مجلسی همسو با دولت روی کار آمد و حتی بسیاری برای نمایندگان آن تعبیر وکیل الدوله به کار بردند به صف آرایی و رویارویی با دولت بپردازد.

این روند در جریان سوال امروز نمایندگان از روحانی به نقطه اوج خود رسید و نشان داد روابط بهارستان و پاستور بعد از استیضاح دو وزیر و رد کردن روحانی در آزمون سوال های پنچگانه به نقطه حساس و تعیین کننده رسیده است.

این رویارویی که نقطه آغاز آن را باید در رای عدم اعتماد به بیطرف یافت حالا به مرحله ای رسیده که یک به یک دارد مهره های اقتصادی و بازوهای اصلی روحانی را استیضاح و قطع می کند.

این رویکرد البته برای برخی از نمایندگان هم عجیب و تا حدودی غیرمنتظره بود. بر همین اساس بود که از رئیس مجلس درخواست شد تا رای گیری علنی و با کاغذ و ثبت نام انجام گیرد . این درخواست شاید پاسخی بود به اتهام پنهان کاری و دوگانگی در حرف و عمل برخی از نمایندگان که برخی از اصلاح طلبان از آنان به عنوان اعضا نقاب دار فراکسیون امید یاد می شود که در ظاهر با دولت روحانی و فراکسیون امید همراهی می کنند و در باطن رای خود را به سبد مخالفان می ریزند.

نمایندگانی که برخی معتقدند در حال مرزبندی و معرفی خود به عنوان چهره هایی مستقل هستند تا شاید بتوانند در صورت شکست سیاست های اعتدال گرایان و اصلاح طلبان که حالا صاحب قدرت در دولت محسوب می شوند محبوبیت و به تبع تاریخ مصرفشان پایان نیابد.

این رویکرد البته محدود به مجلس دهم نیست و در دولت احمدی نژاد هم بودند نمایندگانی که با برچسب حامیان دولت و وکیل الدوله ها به کرسی بهارستان تکیه زدند و بعدها خود به منتقدان اصلی و نشان دار دولت احمدی نژاد و شخص او مبدل شدند.

بر این اساس به نظر می رسد اتفاق امروز و رد شدن روحانی در آزمون مجلسی ها برای دولت و مجلس روزی ویژه و خاص و نقطه آغاز رویارویی باشد که بی شک در صورت استمرار وضعیت اقتصادی کنونی قربانیان بیشتری خواهد گرفت.

برخی معتقدند روند استیضاح ها در آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت و از همین حالا هم قرعه به نام وزیر صنعت، کشور و در آینده نزدیک راه و مسکن افتاده است. شاید نمایندگان مجلس دریافته اند در شرایط کنونی و با توجه به نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی ایستادن در کنار روحانی و تیم او نوعی خودکشی سیاسی به شمار می آید و نمی خواهند در صورت شکست سیاستهای دولت، کنار بازنده بایستند.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار