کد خبر: ۶۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
سهامداران بانک سرمایه فعلا باید در انتظار دو راهکار بنیادین مهم در بانک باشند،ابتدا افزایش سرمایه و مشخص شدن افزایش سرمایه که رقم آن قطعا بالا و سبب توجه بازار به سهم بعد از بازگشایی خواهد شد و دوم برنامه واگذاری املاک مازاد که در صورت انجام در حجم بالا می تواند بانک سرمایه را در موقعیت کاهش زیاندهی قرار دهد.


صحبت از بانک سرمایه است ، بانکی که با حاشیه های زیادی در چند سال گذشته مواجه شده و همه این حاشیه ها به توقف نماد این بانک در بازار سهام از آبان 95 تاکنون منجر شده است.
اما هر چند این روزها هم سپرده گذاران و هم سهامداران درباره بانک سرمایه که در بورس با نماد «سمایه» شناخته می شود با احتیاط مضاعف تری نسبت به قبل برخورد می کنند ، بررسی آخرین صورت های مالی این بانک مربوط به سال 1395 نشان می دهد که بانک سرمایه از دارایی هایی به ارزش دست کم 10 هزار میلیارد تومان برخوردار است.بدین ترتیب هرچند بانک در متغیرهای عملیاتی خود با چالش های بزرگی مواجه است اما دارایی های با ارزش آن نگرانی های جدی را می تواند از سهامدار و سپرده گذار آن دور کند و عملا خطر نکول را در این بانک را کم رنگ تر از گذشته نماید.
این روزها بازار سهام توجه خاص و اقبال ویژه ای به شرکت هایی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار خود قرار می دهند ، دارد.
بانک سرمایه نیز با توجه به زیان انباشته سنگین ، خود مشمول ماده 141 قانون تجارت بوده و افزایش سرمایه بانک باید به حدی باشد که از شمولیت این ماده خارج شود ، یعنی سرمایه بانک بنا بر صورت های مالی 9 ماهه باید حداقل به سطوح بالای 18 هزار میلیارد تومان برسد تا ساختار مالی بانک اصلاح شده و «سمایه» از شمولیت ماه 141 قانون تجارت خارج شود که این افزایش سرمایه می تواند به صورت ترکیبی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و آورده نقدی و حتی صرف سهام باشد.
پس در نهایت افزایش سرمایه بانک از این محل باید رقم سنگینی بوده و در صنعت بانکداری احتمالا باید شاهد وقوع یکی از بزرگترین افزایش سرمایه های تاریخ صنعت بانکداری باشیم.
همانطور که در بند 1 گزارش تفسیری هیات مدیره بانک در سامانه کدال شاهد هستیم : اولین هدف راهبردی بانک افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست.اما دومین راهکار بانک واگذاری سرمایه گذاری ها اعم از سرمایه گذاری در شرکت ها و املاک می باشد که این امر می تواند با توجه به رشد ارزش این سرمایه گذاری ها منجر به کاهش زیان دهی این بانک نیز شود.
بانک سرمایه در بند 13 گزارش تفسیری خود صریحا به واگذاری املاک مازاد خود اشاره کرده و به نظر می رسد با توجه به دارایی هایی که ارزش آن بیش از 10 هزار میلیارد تومان با تورم موجود در کشور تخمین زده می شود ، فروش بخشی از این دارایی ها سبب شود تا گردش نقدینگی بانک افزایش خوبی یافته و بانک بتواند با جبران کسری منابع وضعیت بهتری در مدیریت نقدینگی خود پیدا کند.
پس سهامداران بانک سرمایه فعلا باید در انتظار دو راهکار بنیادین مهم در بانک باشند،ابتدا افزایش سرمایه و مشخص شدن افزایش سرمایه که رقم آن قطعا بالا و سبب توجه بازار به سهم بعد از بازگشایی خواهد شد و دوم برنامه واگذاری املاک مازاد که در صورت انجام در حجم بالا می تواند بانک سرمایه را در موقعیت کاهش زیاندهی قرار دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: