گروه اقتصاد کلان: حسن روحاني تا همين چند وقت پيش تورم تک نرخي را از افتخارات دولتهاي يازدهم و دوازدهم ميدانست اما اخيرا و به دنبال افزايش پي در پي شاخص بهاي کالا و خدمات مصرفي سکوت پيشه کرده که اين سکوت به نوبه خود از اذعان وي به تسليم در برابر ارز دو نرخي خبر ميدهد. به گزارش ايلنا نرخ تورم کالا و خدمات مصرفي خانوار در ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۵ درصد افزايش داشته است. براساس آمار بانک مرکزي شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) در شـهريورماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۴۱.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل معادل ۶.۱ درصد افزايش داشت. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۱.۴ درصد افزايش يافت. طي شش ماه اول سال جاري شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۷.۵ درصد افزايش داشته است. ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به شهريورماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهي به شهريورماه ۱۳۹۶ معادل ۱۳.۵ درصد است. شاخص کل بهاي کالاها و خدمات مصرفي در شهريورماه ۱۳۹۷ پـس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل ۶.۴ درصد افزايش داشت. شاخص کل بهاي کالاها و خدمات مصرفي در شهريورماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه قبل در تمام استانهاي کشور با افزايش همراه بود. بيشترين ميزان افزايش متعلق به استان خراسان جنوبي معادل ۹.۹ درصد و کمترين آن مربوط به استان فارس معادل ۴.۷ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۵.۳ درصد افزايش داشته است.
*خوراکيها و آشاميدنيها
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه خوراکيها و آشاميدنيها نسبت به ماه قبل معادل ۶.۴ درصد افزايش داشت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي تعدادي از اقلام و گروهها مانند گوشت دام معادل ۸.۵ درصد، سبزيهاي تازه (به جز خيار) ۱۵.۹ درصد، ميوههاي درختي به جز مرکبات (به جز سيب درختي و هلو) ۱۲.۶ درصد، مرکبات (به جز ليموترش) ۱۱.۵ درصد، لبنيات و تخم پرندگان ۶ درصد، خشکبار ۱۶.۵ درصد، انواع برنج ۳.۸ درصد، آشاميدنيها ۸.۷ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادي ۸.۲ درصد، ماهي و حيوانات دريايي ۱۱ درصد، گوشت مرغ ۲.۲ درصد، رب گوجه فرنگي ۲۴.۹ درصد، روغـنها و چربيها ۴.۷ درصد، بيسکويت، کيک و شيريني خشک ۴.۵ درصد، حبوب ۳.۴ درصد، نمک و ادويه، سسها و چاشنيها و ترکيبات خوراکي ۵.۲ درصد، فرآوردههاي گوشت ۸.۹ درصد و ساير فرآوردههاي غلات ۲.۵ درصد بوده است.
در اين ماه شاخص بهاي برخي از اقلام و گروهها مانند سيب درختي معادل ۶.۴ درصد، خيار ۵.۶ درصد، ميوههاي جاليزي ۲.۸ درصد، هلو ۰.۸ درصد و ليموترش ۱.۳ درصد کاهش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه خوراکيها و آشاميدنيها معادل ۴۶.۵ درصد افزايش نشان ميدهد. در اين گروه شاخص بهاي گروه خوراکيها معادل ۴۶.۸ درصد و گروه آشاميدنيها ۴۰.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش داشته است. شاخص بهاي گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل ۷.۷ درصد افزايش داشت.
*دخانيات
در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه دخانيات نسبت به ماه قبل معادل ۵.۱ درصد افزايش يافت. اين افزايش ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي انواع سيگار خارجي معادل ۴ درصد و انواع سيگار ايراني ۷.۳ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه دخانيات معادل ۱۲۵.۶ درصد افزايش داشته است.
*پوشاک و کفش
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۷.۵ درصد افزايش داشت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي پوشاک آماده معادل ۵.۷ درصد، انواع کفش ۱۲.۲ درصد، پارچه براي تهيه پوشاک ۱۲.۴ درصد و اجرت دوخت و شستشوي لباس ۲.۷ درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه پوشاک و کفش معادل ۲۸.۱ درصد افزايش داشته است. شاخص بهاي گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل ۷.۶ درصد افزايش داشت.
*مسکن، آب، برق و گاز و ساير سوختها
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه مسکن، آب، برق و گاز و ساير سوختها نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل ۱.۵ درصد همراه بود. افزايش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي "ارزش اجاري مسکن شخصي" و "اجاره بهاي مسکن غيرشخصي" هـر يک معادل ۱.۴ درصد و تعميرات و خدمات ساختماني ۵ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه مسکن، آب، برق و گاز و ساير سوختها معادل ۱۲.۳ درصد افزايش داشته است.
*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۱۱.۹ درصد افزايش داشت. اين افزايش ناشي از بالارفتن شاخص بهاي گروههاي وسايل خانگي معادل ۱۶.۹ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۱۴ درصد، مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش ۸.۳ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگي ۵.۹ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۱۵ درصد و ابزار و وسايل براي خانه ۲۰.۳ درصد بوده است. در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۵۲.۶ درصد افزايش داشته است.
*بهداشت و درمان
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل ۲.۹ درصد مواجه شد. افزايش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي دارو، لوازم و مواد طبي و درماني معادل ۵.۸ درصد، خدمات پزشکي، دندانپزشکي و پيراپزشکي ۲.۵ درصد و هزينههاي بيمارستاني ۰.۴ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان معادل ۱۷.۱ درصد افزايش داشته است.
*حمل و نقل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۱۴.۶ درصد افزايش يافت. اين افزايش ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي وسايل نقليه شخصي معادل ۲۵.۶ درصد، تعميرات و سوخت وسايل نقليه شخصي ۸.۴ درصد و هزينههاي رفت و آمد ۶.۶ درصد بوده است. در شهريورماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه حمل و نقل معادل ۵۴.۹ درصد افزايش داشته است.
*ارتباطات
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۱۵.۱ درصد افزايش داشت. افزايش فوق بيشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهاي گروه دستگاه تلفن معادل ۴۵.۱ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه ارتباطات معادل ۴۳.۲ درصد افزايش داشته است.
*تفريح و امور فرهنگي
در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه تفريح و امور فرهنگي نسبت به ماه قبل معادل ۱۵.۱ درصد افزايش يافت. اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي هزينه مسافرت با تور معادل ۲۷.۴ درصد، لوازم صوتي، تصويري، عکاسي و فـيلمبرداري و کامپيوتر ۱۶.۸ درصد، لوازم تفريح، بازي و ورزشي ۱۳.۳ درصد، نوشتافزار ۱۸.۴ درصد و خدمات تفريحي و فرهنگي ۳.۶ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه تفريح و امور فرهنگي معادل ۷۰ درصد افزايش داشته است.
*تحصيل
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه تحصيل نسبت به ماه قبل معادل ۰.۶ درصد افزايش داشت. افزايش فوق بيشتر ناشي از بالا رفتن شهريه کلاسهاي تقويتي معادل ۴.۵ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه تحصيل معادل ۱۴.۵ درصد افزايش داشته است.
*رستوران و هتل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۶.۸ درصد افزايش يافت. اين افزايش ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي هزينه غذاي آماده در خارج از خانه معادل ۶.۸ درصد، غـذاي آماده جهت مجالس و مراسم ۸.۲ درصد و هزينه هتل و مهمانپذير ۲.۲ درصد بوده است. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه رستوران و هتل معادل ۲۳.۷ درصد افزايش داشته است.
*کالاها و خدمات متفرقه
در شهريورماه ۱۳۹۷، شاخص بهاي گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل ۹.۲ درصد مواجه شد. افزايش فوق بيشتر تحت تأثير بالا رفتن شاخص بهاي گروههاي لوازم بهداشتي و آرايشي و خدمات شخصي معادل ۹.۹ درصد، اجرت ساخت طلاي ۱۸ عيار ۱۴.۸ درصد و لوازم شخصي ۱۱.۸ درصد بوده است. شاخص بهاي گروه فـوق در مقايسه بـا ماه مشابه سال قبل معادل ۴۳.۴ درصد افزايش داشته است.