کد خبر: ۶۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
دلار امروز به چه قیمتی معامله شد؟
همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بانک ها نیز قیمت خرید ارز را افزایش دادند. امروز بانک های عامل قیمت دلار را ۱۲ هزار و ۳۲۳ تومان، قیمت یورو را ۱۴ هزار و ۳۰ تومان و قیمت پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۲ تومان برای خرید از مردم اعلام کرده اند. نرخ های امروز نسبت به روز قبل افزایش داشته است.
شابعه پراکنی دلال ها برای بالا بردن قیمت دلار
این روزها چشم بیشتر مردم به بازار طلاو ارز است، چراکه رسانه های بیگانه با اخبار نادرست موجب تشویش اذهان عمومی در این حوزه شده اند و دلال ها تلاش می کنند با شایعه پراکنی موج تازه ای از گرانی در بازار به راه بیاندازند.
با وجود این که صرافان افزایش اندک قیمت دلار را نسبت به روز گذشته تایید می کنند اما از کاهش قابل توجه خرید و فروش خبر داده و تاکید دارند امروز معاملات چندانی صورت نگرفته و دلالان بازار نیز از کاهش تقاضا برای خرید دلار در روز جاری خبر می دهند.
 قیمت دلار امروز ۱۴ آبان ماه با افزایشی اندک نسبت به روز گذشته در محدوده قیمتی ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.
همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بانک ها نیز قیمت خرید ارز را افزایش دادند. امروز بانک های عامل قیمت دلار را ۱۲ هزار و ۳۲۳ تومان، قیمت یورو را ۱۴ هزار و ۳۰ تومان و قیمت پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۲ تومان برای خرید از مردم اعلام کرده اند. نرخ های امروز نسبت به روز قبل افزایش داشته است.
همچنین شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۴ هزار و ۴۴۰ تومان می فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. این نرخ نیز نسبت به روز قبل افزایش یافت.

*متقاضیان ارز واقعی شدند
یک منبع آگاه در بانک  ملی اظهار کرد: روزهای اخیر تغییرات نرخی در بازار ارز مسافرتی و دانشجویی مشهود نبوده و بازار در روند بسیار ثابتی قرار گرفته بود، به نظر می رسد واقعی شدن متقاضیان این بازار مشکلات قبل را نیز از بین برده است.
همچنین طبق مشاهدات عینی از بازار ارز واقع در میدان فردوسی، جوی آرام بر بازار حاکم است ، بسیاری از افراد فعال در صرافی های این مکان نیز معتقدند حذف تقریبی دلال ها و تاثیر مجازات سنگین مخلان بازار ارز، باعث شده است تا معاملات،  جامه واقعی بر تن کرده و دلال ها زمینه را برای فعالیت خود مناسب نبینند.
 در همین رابطه  یکی از صرافان فعال در بازار ارز با اشاره به شایعات مطرح شده مبنی بر بازگشت گرانی به این بازار گفت: به نظر می رسد این فعالیت های منفی از جانب عده ای در خارج از کشور تغذیه می شود زیرا بازار ارز این روزها ، جو شلوغی را مشاهده نمی کند وصرافی ها نیز با نرخ های کاملا معقول در حال معامله هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به تجربه این جانب در بازار ارز ، دیگر شاهد روند صعودی قیمت ارز نخواهیم بود. چرا که آن اضطراب موجود در بازار نیز بیشتر بر پایه مانُور جنگ روانی ایجاد می شد.
 همچنین  شایان ذکر است که نظارت جدی و دقیق بانک مرکزی، بر میزان عرضه و تقاضای بازار آزاد ارز این جرات را از برخی سودجویان گرفت تا با دستکاری نرخ ها به صورت دلخواه موجب برهم زدن بازار ارز باشند.
بر اساس این گزارش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده که  آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن به هر دلیل و بهانه‌ای ناکام شده است. با معافیت تدریجی کشورهای متعدد از تحریم خرید نفت ایران، فضای آتی تجاری و درآمدی کشور مشخص‌تر می‌شود.
همچنین به این نکته هم اشاره کرده است که در ماههای اخیر، ایران ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده و متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رساندن صادرات نفت، برنامه متناسب با آن را دارد.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که این بانک، با تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور، تلاش خود را همانطور که در هفته‌های اخیر نشان داد بر ثبات بازار پول و ارز متمرکز کرده و تقویت تدریجی و روز افزون پول ملی و افزایش رقابت پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده است .
وی این وعده را هم داده است که بانک مرکزی در کنار برنامه ریزی برای تعادل بازار ارز و کنترل تورم در کنار دولت، وضعیت معیشتی و رفاهی مردم، خصوصا دهک های پایین درآمدی را مدنظر دارد و از هیچ کوششی برای بهبود شرایط فروگذار نمی کند.

*برقراری کانال مالی  با اتحادیه اروپا
کامران سلطانی زاده، مدیر روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان با اشاره وضعیت فعلی بازار آزاد ارز گفت: شرایط  مطلوب حال حاضر در بازار ارز، به مدیریت به جا و برنامه ریزی صحیح بانک مرکزی بر می گردد.بسیاری از خبرگزاری های آنسوی مرزها به تاثیر تحریم ها بر ایران پرداخته اند که ما معتقدیم این تحریم ها تنها یک بار روانی است و تاثیر چندانی بر بازارهای ما نخواهد گذاشت زیرا این موضوع برای ما جدید و نوظهور نیست.
 وی افزود: زمانی که بانک مرکزی صرافی ها را به رسمیت شناخت و اجازه تعیین نرخ را به صورت مستقل در اختیار آن ها قرار داد به نوعی آبی به روی آتش این نهادها ریخت.صرافی ها از  چند ماه قبل منابع خود را از طریق عرضه و تقاضا تامین می کردند که این روند هم اکنون نیز ادامه دارد.
 مدیر روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان گفت: عامل دیگری که منجر به واقعی سازی بازار ارز شد، ایجاد بازار توافقی برای تجاری بود که نیاز به تهیه ارز فوری و واردات کالای مورد نظر خود را داشته اند.
 وی ابراز کرد: اما اصلی ترین موضوعی که منجر به ایجاد آرامش فعلی در بازار ارز شده است، کوتاه کردن دست دلالان و سودجویانی که هم به صورت واقعی و هم به صورت مجازی در کانال  و گروه ها فعالیت می کردند ، است .
 سلطانی زاده بیان کرد: همین موضوع میزان بالایی از نگرانی صرافی ها و حتی عموم مردم را که تغییرات نرخ ارز در بازار بر معیشت آن ها نیز تاثیر می گذاشت، را بر طرف کرد.در کل زمانی که بتوان  فرکانس های روانی منفی را در بازارها مهار کرد، دیگر شاهد نوسانات  و اتفاقات از این قبیل نخواهیم بود که خوشبختانه این روزها نیز شاهد آن هستیم.
وی اضافه کرد:  عامل دیگری که ما را در پیشرفت و ثبات در بازارهایمان، کمک می کند ایجاد کانال های ارتباطی میان ایران و اتحادیه اروپاست که در هر حالت میزان ارز مورد نیازمان را تامین خواهند کرد.
 مدیر روابط عمومی کانون صرافان ایرانیان  در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا فروش ارز در بانک ها مشکلی برای صرافی ها ایجاد نمی کند، گفت: همگی باید دست در دست هم بدهیم تا از پیج و خم مشکلات اقتصادی و بحران های احتمالی عبور کنیم، قطعا فعالیت بانک برای عرضه ارز به متقاضیان هیچ مشکلی را برای صرافی ها ایجاد نمی کند،شاید ما در برخی موارد با سود و درآمد کمتری مواجه شویم اما باید بدانیم که فرهنگ فداکاری باید در کشور نهادیه شود.
 سلطانی زاده در پایان گفت: در حال حاضر بازار ارز رسمی ، آرام است و قطعا هیچ مشکلی در ارائه ارز و خرید آن در صرافی ها وجود ندارد، همکاری بانک مرکزی با دادگستری برای مجازات متخلفان موجب شد تا تقاضاهای کاذب از بازار ها برچیده شود.مردم باید بدانند ارز به عنوان یک سرمایه تلقی نمی شود بلکه نوعی اسکناس برای مصارف خاص شناخته شده است.
 در نهایت با بررسی نظرات کارشناسان و افراد فعال در بازار سرمایه پی می بریم این روزها بازار ارز با روند خوبی رو به روست، مردم باید بدانند ایجاد هرگونه تنش در بازارهای خاص همچون بازار ارز، تنها به معیشت عده ای از مردم که با معامله ارز رابطه ای ندارند ضربه خواهد زد.


نام:
ایمیل:
* نظر: