کد خبر: ۶۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
بررسی تجارت آنلاین از تحلیل‌های داخلی و خارجی نشان‌ می‌دهد؛
گروه اقتصاد کلان: مقامات و تحليل‌گران بر اين باورند که ايران به لطف افزايش قيمت‌هاي نفت و فاصله افتادن بين آمريکا و قدرت‌هاي جهاني، خواهد توانست از طوفان تحريم‌هاي جديد آمريکا عبور کند.
عبور شجاعانه ایران از طوفان تحریم‌ها
گروه اقتصاد کلان: مقامات و تحليل‌گران بر اين باورند که ايران به لطف افزايش قيمت‌هاي نفت و فاصله افتادن بين آمريکا و قدرت‌هاي جهاني، خواهد توانست از طوفان تحريم‌هاي جديد آمريکا عبور کند.
به گزارش اينديپندنت آنلاين، مقامات و تحليل‌گران بر اين باورند که ايران به لطف افزايش قيمت‌هاي نفت و فاصله افتادن بين آمريکا و قدرت‌هاي جهاني، خواهد توانست از طوفان تحريم‌هاي جديد آمريکا عبور کند. اقتصاد ايران در اين راه از رشد منفي رنج خواهد برد اما سقوط نخواهد کرد.
يک ديپلمات اروپايي که درخواست کرد نامي‌از او برده نشود گفت: وضعيت ايران خيلي نسبت به قبل از ۲۰۱۶ بهتر است و علت آن بالا بودن قيمت‌هاي نفت و اين حقيقت است که آمريکا اين‌بار در جهان منزوي شده است.
ايران در سال ۲۰۱۶ پس از سال‌ها تحريم توسط آمريکا، با قدرت‌هاي جهاني به توافقي براي محدود کردن برنامه هسته‌اي بحث‌برانگيز خود دست يافت، اما ترامپ در ماه مي‌امسال به بهانه اين‌که اين توافق به نفع ايران است، آمريکا را از آن خارج کرد و تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع کرد که بدترين آنها عليه بخش بانکي و انرژي اين کشور، از ۵ نوامبر اجرايي شده‌اند.اما اين بار ديگر مواضع همه قدرت‌هاي جهاني که با اتحاد خود ايران را به پاي ميز مذاکره کشاندند، با هم يکسان نيست. ترامپ از ابتداي رياست‌جمهوري خود با متحدين آمريکا بر سر تمام مسائل، از تجارت گرفته تا امنيت جمعي، اختلاف داشته است.
ساير امضاکنندگان توافق هسته‌اي، آلمان، فرانسه، انگليس، اتحاديه اروپا، روسيه و چين، خروج آمريکا از توافق را محکوم کرده‌اند. اتحاديه اروپا در حال آماده‌سازي مکانيزمي‌براي پرداخت به ازاي نفت و صادرات ايران، بدون دلار آمريکا، است.
ديپلمات دوم اروپايي گفت: اين دور سخت خواهد بود اما به عوامل گوناگوني، اقتصاد ايران خواهد توانست از آن عبور کند. از جمله اين عوامل اين است که روسيه خود تحت تحريم‌هاي آمريکا و اروپا قرار دارد، عربستان سعودي با مشکلات مالي و سياسي خود روبروست و آمريکا درگير جنگ تجاري با چين مي‌باشد.
عدم اتحاد قدرت‌هاي بزرگ و اقدام اتحاديه اروپا براي دور زدن رژيم تحريم‌هاي آمريکا، ايران را از لحاظ روحي و رواني تقويت کرده است. اما باعث نشده است که شرکت‌هاي خارجي، از بخش نفتي گرفته تا تجارت مسکن و کشتي‌راني، از ترس جريمه شدن توسط آمريکا، از ايران خارج نشوند.
يک تحليل‌گر فيتچ سولوشنز مي‌گويد: درحالي‌که اين تحريم‌ها احتمالا باعث به وجود آمدن رشد اقتصادي منفي در سال آينده مي‌شوند، با توجه به اين که همچنان مقدار قابل‌توجهي از صادرات نفت ايران ادامه خواهد يافت، اقتصاد سقوط نخواهد کرد.
آندرين اسکجلند گفت: به احتمال زياد تهران شاهد اين خواهد بود که بخش قابل‌توجهي از درآمدهاي تجارت خارجي ايران حفظ مي‌شود. اين به تهران کمک مي‌کند به سوبسيددهي به واردات کالاهاي اساسي منتخب خود ادامه دهد و با پايين نگاه داشتن بهاي آنها تورم را کنترل کند. با اميد به کاهش دادن تاثيرات منفي اقتصادي اوليه تحريم‌ها، مقامات ايران اشاره کرده‌اند که ممکن است نفت را با تخفيف به فروش برسانند.
يک مقام تجارت بين‌المللي ايران مي‌گويد: درآمدهاي نفتي کاهش خواهند يافت اما با اين وجود براي اداره کشور کافي خواهند بود. اگر ما نفت خود را ۱ دلار زير قيمت بازارهاي جهاني بفروشيم، ده‌ها خريدار پيدا خواهيم کرد.
اما صندوق بين‌المللي پول اعلام کرد که اقتصاد ايران با کاهش درآمدهاي نفتي، امسال ۱.۵ درصد آب مي‌رود و در سال آينده هم رشد منفي ۳.۶ درصدي خواهد داشت. بانک جهاني هم پيش‌بيني کرد تورم ايران در بازه ۲۰۱۹-۲۰۱۸ از ۹.۶ درصد در بازه ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۲۳.۸ درصد جهش کند و در بازه ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ۳۱.۲ درصد برسد.
اما مقامات ايران مبارز هستند و مي‌گويند اقدام ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي او را منزوي کرده است. حالا ترامپ هم مجبور شده است براي جلوگيري از بالا رفتن قيمت نفت، ۸ کشور واردکنندده اصلي نفت از ايران را از تحريم‌هاي خود معاف کند. اين کشورها بيش از ۸۰ درصد نفت ايران را وارد مي‌کنند و فعلا ۱۸۰ روز از تحريم‌ها معاف خواهند بود. با همه اين‌ها بايد گفت که ايراني‌ها در مواجهه با تحريم‌هاي بين‌المللي قبلي مقاومت و سرسختي بالايي از خود نشان دادند. هرچند مردم در سختي خواهند بود اما چرخ اقتصاد با توسل به تبادلات تهاتري و استفاده از ارزهاي بين‌المللي غير دلاري، خواهد چرخيد.

*بي تاثيري تحريم‌ها
در اين راستا محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، پيش از اين در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اِعمال دور جديدي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ملت ايران،گفت: به‌ طور قطع تحريم‌هاي آمريکا تأثيري بر عزم و اراده ملت ايران نخواهد گذاشت. وي در تشريح برخي ظرفيت‌هاي موجود در کشور براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا، اظهار داشت: اتکا به سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و نيز ظرفيت‌هاي خدادادي کشور از جمله امکانات دريايي و نيز ظرفيت‌‌‌هاي بالقوه در توليد انواع محصولات کشور را از بيگانه بي‌نياز کرده که بايد به اين ظرفيت‌ها توجه شود.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس با تأکيد بر اينکه تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران، جديد نيست، افزود: با گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکا همواره اقدامات و تحريم‌هاي خصمانه‌اي عليه ملت ايران اتخاذ کرده، اما عزم مردم ايران در مقابله با تحريم‌ها آنها را قدري بي‌تأثير کرده است.
حسن‌نژاد، يکي از راه‌هاي مقابله با تحريم‌ها را توجه به ظرفيت‌هاي دروني نظام و تقويت پايه پولي کشور دانست و گفت: بايد فرهنگ استفاده از توليدات‌داخلي از سوي دولت و مراجع تصميم‌گير در بين آحاد مردم نهادينه شود، در اين صورت مي‌توان کشور را از توليدات بيگانه بي نياز کرد.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس در پايان خاطرنشان کرد: دولت بايد واقعيات اقتصاد کشور را براي شرايط تحريم آمريکا تشريح کند، بالاخره محدوديت‌‌هايي ايجاد مي‌شود، اما اين اطمينان را به مردم مي‌دهيم که با هماهنگي‌هاي ايجاد شده بين قواي سه‌گانه، به لطف خدا از تحريم‌ها عبور خواهيم کرد.
همچنين نماينده مردم قزوين در مجلس مهمترين راه عبور از تحريم‌ها را انسجام داخلي دانسته و در اين باره به ايرنا گفته است: آمريکايي‌ها براي موضوع تحريم‌ها تلاش زيادي کردند اما با همراهي نکردن جامعه جهاني، انتظاري که از اثرگذاري تحريم‌ها داشتند، برآورده نشد.
حميده زرآبادي مي‌افزايد: از طرفي آمريکا تحت فشار کشورهايي چون، هند، کره و چند کشور ديگر مجبور شد معافيت‌هايي را براي آن کشورها در نظر بگيرد. تحريم‌هاي آمريکا تجميع تحريم‌هاي قبلي است و تقريبا طي ماه‌هاي گذشته اگر قرار بود اثري بگذارد، گذاشته است.
وي خاطرنشان مي‌کند: ايران بايد شرايطي را براي تقويت بنيه‌هاي اقتصادي و زيرساخت‌هاي صنعتي خود ايجاد کند و به نتايج ملموسي برسد. زرآبادي تصريح مي‌کند: همه نهادها و سازمان‌هاي داخلي به طور کلي بايد در اتخاذ تصميمات کلان، يکصدا و يک راي شوند و در ادامه درخصوص کيفيت و کميت روابط خارجي نيز تصميم‌گيري کنند.
اين نماينده مجلس همچنين خاطرنشان کرد: من بيشتر از اينکه مشکلات اقتصادي را ناشي از تحريم‌ها بدانم ريشه آن را در عدم انسجام داخلي مي‌بينم.
اين نماينده مجلس اضافه کرد: ما زماني مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بين المللي و ديپلماسي عمومي‌استفاده کنيم که يکصدا باشيم و نظري واحد در خصوص کيفيت و کميت روابط بين المللي داشته باشيم.
زرآبادي افزود: درخصوص معافيت‌هايي که آمريکا در مورد 8 کشور در نظر گرفته بايد گفت که فرصت خوبي است و بايد از آن استفاده کرد، ولي مجدد تاکيد مي‌کنم بايد راه‌هاي برون رفت از تحريم‌ها و مشکلات اقتصادي را در داخل و انسجام همه نيروها ببينيم.


برچسب ها: تجارت ، تحریم ، ایران ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار