کد خبر: ۶۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
راز کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در بازار چیست؟
تجارت آنلاین: خودرو این روزها پرحاشیه ترین کلمه ای است که در رسانه ها شنیده می شود و حالا یکی دو روز است پای رئیس جمهور هم به این ماجرا باز شده است. در روزهای اخیر نقل قول هایی که از سوی برخی از مسئولان مطرح شده و از مخالفت و موافقت رروحانی با افزایش قیمت های کارخانه ای در بازار خودرو حکایت دارد.
چراغ سبز دولتی ها به افزایش قیمت خودرو + جدول
تجارت آنلاین: خودرو این روزها پرحاشیه ترین کلمه ای است که در رسانه ها شنیده می شود و حالا یکی دو روز است پای رئیس جمهور هم به این ماجرا باز شده است. در روزهای اخیر نقل قول هایی که از سوی برخی از مسئولان مطرح شده و از مخالفت و موافقت رروحانی با افزایش قیمت های کارخانه ای در بازار خودرو حکایت دارد. در تازه ترین این خبرها برخلاف روز گذشته که از مخالفت روحانی با گران شدن خودرو خبر داده بودند امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال کارشناسی موضوع است، گفت: رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفتی نداشته است.
محمدرضا رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است، گفت: خیر، این حرف را چه کسی زده است؟
به گزارش تجارت آنلاین وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت نکرده و سازمان حمایت در حال انجام کار کارشناسی است.
پیش از این رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به نقل از مسئولان وزارت صنعت نقل کرده بود که رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است. حالا باید دید فردا چه خبری از زبان روحانی منتشر می شود و بالاخره تکلیف قیمت خودرو چگونه خواهد بود.
تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو از نخستین روزهای افزایش قیمت ارز آغاز شد. بعد از افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز یکی از خواسته‌های خودروسازان مدام افزایش قیمت خودرو بوده که تبعات بسیاری از جمله شوک روانی به قیمت ها و گران شدن خودرو در بازار آزاد داشته و حتی پراید را 40 میلیون تومانی کرد. حالا و با توجه به اختلاف چشمگیر قیمت بازار و کارخانه خودرو، خودروسازان خواستار دست به دامان دولتی ها شده اند تا با گرانتر کردن محصولات خود از این شرایط به سود خود استفاده کنند.
 خبرها حاکی از این است با وجود کشف قیمت خودروهای داخلی در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ارسال لیست مربوطه به ستاد تنظیم بازار، دولت همچنان از ابلاغ آن خودداری می‌کند و به‌نظر می‌رسد این تعلل، ریشه در بیم دولت از تبعات اجتماعی افزایش قیمت خودرو دارد.
دولت اگرچه به رشد هزینه‌های تولید در صنعت خودرو (به واسطه صعود قیمت ارز و مواد اولیه) واقف است، با این حال هنوز جسارت لازم برای ابلاغ قیمت‌های جدید را پیدا نکرده و از همین رو، به‌نوعی در این ماجرا دست دست می‌کند.
این تاخیر الان چند روزی است رکود شدیدی در خرید و فروش خودرو به وجود آورده به نحوی که کمتر معامله ای انجام می‌شود و رکود سبب شده تا قیمت برخی خودروهای بازار به صورتی نامحسوس کاهش یابد.
بیشترین کاهش قیمت هم طی دو سه روز گذشته در خودروهای مونتاژی نظیر استپ وی و پژو 2008 اتفاق افتاده است. مقایسه قیمت هفته قبل و امروز خودروهای داخلی نشان می دهد در هفته جاری قیمت استپ وی اتوماتیک 3 میلیون تومان کاهش یافته و 133 میلیون تومان است. ساندرو هم 2 میلیون تومان ارزان تر شده و به قیمت 122 میلیون تومان رسیده است. مزدا و پژو 2008 هم هر یک 3 میلیون تومان افت قیمت داشته اند و به ترتیب 280 و 240 میلیون تومان خرید و فروش می شوند.  سراتو اپشنال هم با یک میلیون تومان کاهش قیمت 206 میلیون تومان فروخته می شود.
افت قیمت در خودروهای قدیمی تر و سنتی خودروسازان که اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه ای و بازار آنها وجود ندارد کمتر است و حتی در چند مورد محدود برخی مدلها افزایش چند صد هزار تومانی هم داشته اند.
بر اساس گزارش ها در معاملات امروز، خرید و فروش خودرو سمندال‌ایکس با قیمت 56 میلیون  و 500 هزار تومان، پژو207 دنده‌ای با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت90 میلیون تومان، پراید 111 با قیمت 38 میلیون و 300 هزار تومان، پراید 131 با قیمت 34 میلیون و 500 هزار تومان، پژو پارس با قیمت 70 میلیون  و 500 هزار تومان معامله می‌شود.

در ادامه آخرین قیمت خودروها در بازار را مشاهده می کنید:
چراغ سبز دولتی ها به افزایش قیمت خودرو + جدول 


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار