کد خبر: ۶۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
سرمایه گذاران بر دو راهی فروش سهام یا ریسک سرمایه ایستاده اند
بازار سرمایه که در چند ماه گذشته و با رشد چشمگیر نرخ ارز یک شبه با رشدی نجومی رسید و رکوردهای 5 ساله خود را جابه جا کرد حالا چند هفته است با چراغ قرمز، زنگ پایان معاملات خود را به صدا در می آورد.
ترس سهام داران از احتمال زیاندهی در بورس تهران
با کاهش قیمت دلار در یکی دو هفته گذشته به نظر می رسد این روزها دوران رکوردشکنی و بازارهای داغ معاملاتی در بورس تهران هم دارد به فراموشی سپرده می شود. بازار سرمایه که در چند ماه گذشته و با رشد چشمگیر نرخ ارز یک شبه با رشدی نجومی رسید و رکوردهای 5 ساله خود را جابه جا کرد حالا چند هفته است با چراغ قرمز، زنگ پایان معاملات خود را به صدا در می آورد.
در این شرایط حالا سهام داران بر سر دو راهی فروش سهام یا انتظار با ریسک بالا برای سبز شدن دوباره چراغ بورس ایستاده اند.
به گزارش تجارت انلاین، بر اساس گزارش ها در پنج روز کاری بورس تهران طی این هفته، شاخص صنعت بیش از ۷۶۰ واحد افت کرد. همچنین ۷۸۸۲ میلیون انواع اوراق بهادار در این مدت معامله شد.
در ۱۴ آذر ماه جاری شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۶۶ هزار و ۸۶۰ واحدی قرار داشت اما در پنج روز کاری بورس تهران این شاخص ۱۵۰۸ واحد افت کرد و رقم ۱۶۵ هزار و ۳۵۲ را تجربه کرد.
در عین حال شاخص آزاد شناور که در تاریخ مذکور در تراز ۱۷۹ هزار و ۵ واحدی قرار داشت ۱۵۱۲ واحد کاهش یافت و تا تراز ۱۷۷ هزار و ۴۹۳ واحدی نشست.
در پنج روز کاری بورس تهران در این هفته شاخص بازار اول ۱۴۰۱ واحد افت کرد و تا رقم ۱۲۱ هزار و ۹۳۶ پایین رفت. همچنین در این مدت شاخص بازار دوم ۱۶۰۸ واحد کاهش یافت.
شاخص صنعت نیز ۷۶۶ واحد افت کرد و به رقم ۱۴۹ هزار و ۹۶۷ واحدی رسید.
ارزش معاملات هفته جاری به رقم ۲۷ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال این رقم در هفته گذشته ۳۴ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال بود که این رقم در مجموع ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
از طرفی تعداد ۷۸۸۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش ۶۶۸ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت تعداد ۵۴ میلیون واحد از صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۶۱۳ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب هر با ۲۵ درصد و ۱۹ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

توصیه‌های مدیرعامل سابق بورس تهران به سهام‌داران
در همین راستا حسن قالیباف اصل مدیرعامل سابق شرکت بورس در گفت و گو با ایسنا ضمن پیش‌بینی بازار سرمایه و توصیه‌هایی به مدیران بورس و سهام‌داران، در خصوص وضعیت این روزهای بورس تهران گفت:  اول از همه باید گفت که نوسان در ذات بازار است. در دنیا هم این نوسانات وجود دارد. وقتی برخی از بورس‌ها را در سطح دنیا چک کنیم می‌بینیم که گاهی قیمت سهام شرکت‌ها به یکباره دو برابر یا نصف می‌شود. در نتیجه این موضوع در بازارهای دنیا هم طبیعی است.
قالیباف اصل با بیان اینکه معامله‌گران بازار سهام نباید با نوسان‌های مقطعی نگران شوند، گفت: رونقی که در بازار به وجود آمده فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران نهادی مخصوصا سهام‌داران عمده است تا بتوانند اقدام به عرضه اولیه یا افزایش سرمایه کنند.
وی درباره میزان شناوری سهام در بورس نیز گفت: وقتی شرکتی در بورس یا فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود تعهداتی در مورد میزان شناوری‌اش به بورس یا فرابورس می‌شود. از طرفی نیز بورس یا فرابورس به دنبال این هستند که شرکت‌ها را ملزم کنند در صورت نیاز عرضه‌های لازم را انجام دهند.
مدیرعامل سابق بورس تهران با تاکید بر اینکه سهام‌داران عمده باید از وضعیت رونق بازار کمال استفاده را داشته باشند، گفت: متاسفانه می‌بینیم که در زمان رونق بازار، عرضه‌ها آنگونه که انتظار می‌رود رخ نمی‌دهد و اتفاقا برعکس در وضعیت رکود عرضه صورت می‌گیرد که تاکید می‌شود برای عرضه‌ها باید از رونق بازار استفاده کرد تا بازار متعادل‌تر شود.
قالیباف افزود: نباید به اینکه بازار چند روز مثبت و چند روز منفی می‌شود تصمیم در مورد خرید و فروش گرفت. سهام‌داران باید با توجه به تحلیل و اطلاع شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.
وی با اشاره به گزارش‌های ماهانه که در انتهای آبان و اوایل آذر ماه منتشر شده و همچنین گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: اطلاعات ماهانه شرکت‌ها، نشان می‌دهد که عملکرد آنها مناسب بوده و مشکل خاصی وجود نداشته است، اما فضای ریسکی که در حوزه بین‌الملل به وجود آمده باعث نگرانی سهام‌داران شده و این موضوع روی بازار تاثیر منفی گذاشته است.
مدیرعامل سابق شرکت بورس تاکید کرد: اطلاعاتی که از شرکت‌ها بیرون آمده مثبت است. علاوه بر این، شرکت‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و جدا از این‌ها سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که در کنار بازار سهام بازار بدهی هم وجود دارد. اگر کسی فکر می‌کند که بازار سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری نیست می‌تواند در بازار بدهی سرمایه‌گذاری کند.
قالیباف به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که ابزارهای مالی متنوع را در بازار سرمایه نادیده نگیرند و گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری غافل نشوند. در زمان‌هایی سرمایه‌گذاران با افت بازار نگران می‌شوند یا در زمان رشد بازار در جایی سهام را خریداری می‌کنند که نباید بخرند اما اگر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند، می‌توانند با ریسک کمتری داد و ستد انجام دهند.
وی در پاسخ به اینکه به مدیران فعلی شرکت بورس چه توصیه‌ای دارید، گفت: بازار در سال‌های گذشته توانست در مقاطعی رشد کند. مقداری از این رشد مربوط است به پذیرش شرکت‌های مشمول قانون اصل ۴۴ بود، بعد از آن هم به خاطر پذیرش شرکت‌های متعلق به نهادهای عمومی یا بخش خصوصی روند بازار مثبت شد. به نظر من یک بحث مهم در اینکه بازار بزرگ شود پذیرش شرکت‌هاست، چراکه پذیرش شرکت‌ها یکی از ماموریت‌های اصلی بازار سرمایه است.
مدیرعامل سابق بورس تهران افزود: برخی می‌گویند چرا در شرایط رکود شرکت‌ها پذیرش می‌شوند؛ این حرف کاملا درست است، چرا که در وضعیت رونق باید سهام در بازار پذیرش شود.
وی ادامه داد: اگر در شرایط رکود، سهام عرضه می‌شود علت مسائل قیمتی است. اگر قیمت را مناسب دهند این عرضه جذب می‌شود. نباید نگران نقدینگی بازار باشیم. چون این نقدینگی پولی است که خارج از بازار است. معمولا در عرضه‌های اولیه نقدینگی مورد نیاز در خارج از بازار تامین می‌شود. برای همین است که می‌بینیم در زمان عرضه اولیه کدهای زیادی در بازار باز می‌شود، چراکه عده‌ای پول‌هایشان را به بازار می‌آورند.
قالیباف افزود: عرضه‌های اولیه باعث می‌شود توجهات به بازار افزایش یابد که به مدیران فعلی شرکت بورس توصیه می‌شود ابزارهای مالی را جدی بگیرند. در جاهایی ما موضوعات نرم افزار معاملات را داشتیم. قاعدتا این بحث‌های فنی باید حل شود اما این واقعیتی است که بازار ما دو طرفه نیست. در آن بازار همه فروشنده هستند یا همه خریدار؛ البته این موضوع به بنیادهای اقتصاد ما بر می‌گردد.
مدیرعامل سابق شرکت بورس گفت: اگر بهره‌وری در شرکت‌ها بالا رود و در آن‌ها طرح‌ توسعه تعریف شود، شرکت‌ها متفاوت حرکت خواهند کرد و سرمایه‌گذار یک سهم را که بخرد و سهم دیگر را می‌فروشد و قاعدتا در چنین فضایی حرکت‌ها در بازار سهام یکسان نخواهد بود. گاهی برای تنوع بازار ابزارهای متنوع مهم است. مثلا فروش استقراضی می‌تواند به بازار بسیار کمک کند تا بازار به تعادل برسد. علاوه بر این، اختیار معاملات نیز در به تعادل رسیدن بازار کمک می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار