کد خبر: ۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
نکته قابل تاملی که در گزارشات نفتی اخیر برخی خبرگزاری‌های مطرح دیده می‌شود، استفاده از لغت "تحلیلگران" بی‌نام‌ و نشان و نقل مطالب آنهاست، تحلیلگرانی که دقیقا مشخص نیست چه کسانی هستند و به کدام موسسه یا نهاد مرتبط می‌باشند؟!
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛از چند ماه پیش تاکنون بازار جهانی نفت دچار تحولاتی شد که نتیجه‌ای جز کاهش لحظه به لحظه قیمت طلای سیاه نداشت.

درخصوص نوع تحولات و دلایل کاهش قیمت نفت گزارشات مختلفی تاکنون منتشر شده که براین اساس، مهمترین عامل سقوط قیمت نفت دلایل سیاسی ازجمله فشار عربستان و آمریکا بر ایران و روسیه برای برهم زدن اوضاع اقتصادی این دو کشور ذکر شده است.

اما گویا بازی بر سر قیمت نفت چه از جنبه سیاسی و چه از جنبه غیرسیاسی آن ادامه دارد، بطوریکه در طول یکی دو روز گذشته اخبار متناقضی درخصوص رقم بودجه نفتی عربستان منتشر شد.

از 55 دلار تا 80 دلار

در تاریخ 26 دسامبر بود که پایگاه خبری "بلومبرگ" مصاحبه‌ای از مشاور پیشین اقتصادی وزارت دارایی عربستان منتشر کرد.



"جان سفاکیاناکیس" مشاور پیشین اقتصادی وزارت دارایی عربستان گفت: «همه انتظار داشتند شاهد بسته شدن بودجه با نفت حدوداً 60 دلاری باشند، اما آن رقم پیامی منفی را به بازار نفت ارسال می‌کرد. با تعیین قیمت 80 دلاری برای نفت در بودجه سال 2015، دولت عربستان این پیام را به بازار ارسال می‌کند که ما انتظار داریم شاهد بازگشت قیمت نفت باشیم.»

بلومبرگ در ادامه این گزارش نوشت: درآمد عربستان در سال 2014 یک تریلیون و 46 میلیارد ریال عربستان بود و فروش نفت خام نزدیک به 89 درصد از درآمدهای عربستان را در سال 2014 تشکیل داد.

البته این نکته را نیز باید گفت که "علی النعیمی" وزیر نفت عربستان نیز می‌گوید: «من صد در صد مطمئنم که قیمت‌ها بالا می‌رود، چراکه آنها راهی جز افزایش قیمت ندارند!»

اما شایعات در خصوص قیمت نفت عربستان برای بودجه سال 2015 زمانی به اوج خود رسید که در تاریخ 28 دسامبر، خبرگزاری "رویترز" خبر متفاوتی در این خصوص منتشر کرد. 



رویترز به نقل از تحلیلگران، از ارائه بودجه عربستان بر پایه نفت حدود 60 دلاری خبر داد و نوشت: «عربستان در بودجه 2015 قیمت نفت را رقمی بین 55 تا 63 دلار قرار داده است.»

به گفته آنها، عربستان اگرچه قیمت نفت مورد محاسبه خود در بودجه امسال را افشا نکرده است، اما تحلیلگران با فرض برنامه‌های صادراتی و تولید نفت این کشور برای سال آینده چنین قیمتی را تخمین می‌زنند.

بر اساس این گزارش، عربستان کل هزینه‌های خود در بودجه سال 2015 را 229.3 میلیارد دلار پیش بینی کرده که این رقم رشد 0.6 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

شایان ذکر است، نکته قابل تاملی که در گزارشات نفتی اخیر برخی خبرگزاری‌های مطرح دیده می‌شود، استفاده از لغت "تحلیلگران" بی‌نام‌ونشان و نقل مطالب آنهاست، تحلیلگرانی که دقیقا مشخص نیست چه کسانی هستند و به کدام موسسه یا نهاد مرتبط می‌باشند؟!

که البته باید گفت خواسته یا ناخواسته در حال آشفته‌تر کردن بازار نفت هستند.

در حال حاضر موضوعی که موجب نگرانی است، صحت بودجه نفتی عربستان بر پایه قیمتی 55 تا 60 دلار می‌باشد. اگر بودجه سعودی‌ها در سال 2015 مثلا با نفت بشکه‌ای 60 دلار بسته شود و قیمت جهانی نفت نیز در سال آینده میلادی در همین محدوده باشد، اوضاع برای کشورهایی همچون ایران که بودجه خود را با نفت 72 دلاری بسته‌اند نامساعد می‌شود.

چراکه وقتی نفت در بازارهای جهانی با قیمت کمتر از 72 دلار به فروش برسد و قیمت نفت کشور ما در این محدوده قیمتی باشد، به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و باعث کسری بودجه می‌شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: