کد خبر: ۷۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
خواباندن گوشت در نوشابه سیاه برای سنگین کردن گوشت
متاسفانه برخی افراد فرصت طلب با قرار دادن و به تعبیر دیگر خواباندن گوشت در نوشابه‌های سیاه، تلاش می‌کنند وزن گوشت را سنگین‌تر از میزان حقیقی آن نشان دهند.
جزئیات تقلبهای عجیب در فروش گوشت قرمز
پیش از این، بارها در ارتباط با اقدامات متقلبانه برخی از فعالان حوزه فروش و عرضه مرغ مواردی به گوش رسیده است، اقداماتی همچون آب بستن به مرغ‌ها برای سنگین‌تر شدن وزن آن و یا دستکاری ترازو و... اما اخیرا اخباری مبنی بر تقلب در بازار فروش گوشت قرمز از سوی برخی از قصابی‌ها و توزیع کنندگان این محصول به گوش می‌رسد. همین گزارش ها تامل برانگیز ما را بر آن داشت تا با حضور میدانی و مراجعه به برخی از واحد‌های توزیع کننده گوشت قرمز (قصابی ها)، در خصوص برخی از اقدامات سودجویانه افراد فرصت طلب در حوزه اشاره شده، کسب اطلاع کنیم.
پیش از این در قالب گزارشی تفصیلی، علل و عوامل موثر در افزایش قیمت گوشت قرمز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما در ذیل این گزارش تلاش می‌شود بصورتی دقیق، اقدامات متقلبانه برخی از توزیع کنندگان گوشت قرمز مورد  واکاوی قرار گیرد.
لازم به ذکر است طرح این گزارش به معنای تعمیم اقدامات متقلبانه‌ به تمام قصابان و فعالان عرضه و توزیع گوشت قرمز نیست و در واقع کم نیستند افراد و گروه‌های سالمی که دراین عرصه مشغول به فعالیت هستند.

*سنگین‌تر کردن وزن گوشت با استفاده از نوشابه
احمد طاهریان، یکی از فعالان عرصه توزیع گوشت قرمز در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران در تشریح اقدامات متقلبانه برخی از قصابان برای کسب سود هر چه بیشتر اظهار کرد: یکی از شیوه‌های رایج افراد سودجو در این حوزه، به دستکاری ترازو باز می‌گردد که البته این روش به دلیل تشدید نظارت دستگاه‌های متولی و بررسی و کنترل ترازو‌ها در بازدید‌های سرزده از قصابی‌ها، با کاهش هر چه بیشتری همراه شده، اما هنوز به صفر نرسیده است. سوء استفاده کنندگان با اتکای به این شیوه، گوشت کمتری را به متقاضیان و خریداران عرضه می‌کنند.
وی افزود: یکی دیگر از شیوه‌های متقلبانه قصابان سودجو برای سنگین‌تر کردن وزن گوشت با استفاده از نوشابه انجام می‌پذیرد.
طاهریان در تشریح این اقدام متقلبانه گفت: متاسفانه برخی افراد فرصت طلب با قرار دادن و به تعبیر دیگر خواباندن گوشت در نوشابه‌های سیاه، تلاش می‌کنند وزن گوشت را سنگین‌تر از میزان حقیقی آن نشان دهند.
وی افزود :گوشتی که در نوشابه خوابانده شده، نوشابه را به شدت جذب می‌کند و پس از گذشت چندین ساعت، نوشابه همچون خونابه جذب لایه‌ها و بافت گوشت می‌شود و با توجه به بی بودن نوشابه، تشخیص چنین گوشت هایی، نه تنها سخت بلکه ناممکن خواهد بود.
این قصاب بیان کرد: شایع است که یکی دیگر از روش‌های متقلبانه در بازار مذکور با استفاده از رنگ غذا انجام می‌پذیرد به گونه‌ای که گوشت‌های بی کیفیت پس از آغشته و امتزاج با رنگ غذا، شمایل خاصی به خود می‌گیرد و متقاضی یا مشتری با مشاهده آن گمان می‌کند که گوشت مذکور از کیفیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: استفاده از این شیوه، عمدتا در گوشت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی قصابی‌ها با خرد کردن آن به اصطلاح، محصول مورد نظر خود را تحت عنوان گوشت کبابی و بصورت آماده و پیش از طبخ، عرضه می‌کنند و بعضا با استفاده از ادویه و اسانس‌هایی خاص، با اطلاق نام‌هایی خاص آن را به فروش می‌رسانند که البته طرح این موضوع به معنای تقلبی بودن تمامی گوشت‌های کبابی آماده پیش از طبخ به مشتری نیست، اما هستند افراد فرصت طلبی که در پوشش فروش چنین محصولاتی، با عرضه گوشت‌های تقلبیِ اینچنینی، صرفا به کسب سود و منافع شخصی خویش می‌اندیشند.

*سهولت تقلب در گوشت‌های چرخ کرده
طاهریان در تشریح روش‌های متقلبانه برخی از قصابان سودجو، گفت: عرضه گوشت نامرغوب بصورت چرخ کرده یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین روش‌های فروش گوشت نامرغوب به شمار می‌رود.
وی افزود: متاسفانه افراد سودجو، با چرخ و مخلوط کردن سنگدان مرغ و حتی قسمت‌هایی از گوشت گوساله و گوسفند که از آن‌ها تحت عنوان آشغال گوشت یاد می‌شود، به مشتریان گوشت چرخ کرده‌ای عرضه می‌کنند که متاسفانه، اساسا حجم قابل توجهی از آن در قالب گوشت گوسفند یا گوساله قابل تعریف نیست.
این توزیع کننده گوشت قرمز  گفت: اگرچه سنگدان مرغ نیز در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده است، اما نرخ آن قابل مقایسه با گوشت خالص و یا حتی گوشتی که چربی آن فراتر از حد معمول است، نیست.
وی افزود: در برخی از مناطق فقیر نشین، قصابی ها، به عرضه سنگدان چرخ کرده مبادرت می‌ورزند، اما به درستی به این واقعیت که چرخ کرده مورد نظر، سنگدان مرغ است اذعان می‌کنند و البته محصول مذکور، به دلیل قیمت پایین‌تر آن، مشتریان خاص به خود را نیز دارد، اما برخی این محصول را تحت عنوان گوشت چرخ کرده خالص عرضه می‌کنند که قطعا این اقدام برخلاف شرع اخلاق، انسانیت و شرافت و سلامت کسب و کار است.
طاهریان گفت: عرضه گوشت‌های چرخ کرده تقلبی در محصولات بسته بندی شده بیشتر است و متاسفانه گاهی گوشت‌های چرخ کرده ناخالص و مخلوط شده با اقلام اشاره شده (سنگدان، چربی زیاد، آشغال گوشت و ...) و در بسته بندی‌های چشم نواز و جذاب به مشتری عرضه می‌شوند و می‌باید متقاضیان و خریداران در انتخاب این محصولات دقت نظر لازم را لحاظ کنند. در وهله نخست از قصابی‌ها و مراکز عرضه مجاز که سلامت و شرافت کاری آن‌ها به اثبات رسیده به خرید گوشت چرخ کرده مورد نیاز خویش مبادرت ورزند و سپس به  نام شرکت تولید کننده چاپ شده بر روی سلفون محصول، توجه کنند، زیرا علی رغم شایع‌تر بودن تقلب در گوشت‌های چرخ کرده بسته بندی شده، کم نیستند، شرکت‌هایی که سلامت کاری برای آن‌ها در اولویت قرار دارد و تلاش می‌کنند محصولاتی با کیفیت، مرغوب و سالم  روانه بازار کنند.
وی افزود: با توجه به این واقعیت که تقلب در گوشت‌های چرخ کرده در مقایسه با دیگر گوشت‌ها به مراتب بیشتر رخ می‌دهد، متقاضیان و مشتریان ابتدا به ساکن به خرید تکه‌ای گوشت مبادرت می‌ورزند و سپس از قصاب می‌خواهند که آن را در مقابل دیدگانشان چرخ کند، اما متاسفانه برخی از قصابی‌های سوءاستفاده گر، در فروش و عرضه چنین گوشت‌هایی نیز تقلب و تخلف می‌کنند.
طاهریان در تشریح این شیوه از تقلب گفت: برخی از قصابان فرصت طلب با قرار دادن چربی و گوشت‌های نامرغوب در دستگاه چرخ گوشت پیش از حضور و مراجعه مشتری، تکه‌های گوشت خریداری شده از سوی متقاضی را در دستگاه قرار می‌دهند، اما در واقع، آنچه که هنگام چرخ از لابه لای تیغ و پنجره دستگاه چرخ گوشت بیرون می‌آید، گوشت چرخ کرده نامرغوب است و گوشت سالم خریداری شده در مرحله ماقبل قرار می‌گیرد.
وی افزود: عمدتا سوء استفاده‌های این چنینی در هنگامی رخ می‌دهد که مشتری، متقاضی خرید گوشت چرخ کرده با وزن محدود است، زیرا طبیعتا در اوزان بالا، بخش عمده گوشت، چرخ می‌شود، لذا با همه این اوصاف، در این موارد نیز، بخشی از گوشت چرخ کرده عرضه شده به مشتری مشمول گوشت‌های نامرغوبی می‌شود که پیش از حضور مشتری، به نوعی در دستگاه چرخ گوشت جاساز شده است.

*چه باید کرد؟

سید عباس موسوی، یکی از قصابان فعال در غرب استان تهران در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه در خصوص شیوه‌های پیشگیرانه و موثر برای مقابله با چنین سوء استفاده‌هایی و خرید گوشت مرغوب و باکیفیت گفت: بدون تردید، نظارت و کنترل دستگاه‌های ذی ربط در کاهش چنین تخلفات و سوء استفاده‌هایی بی تاثیر نخواهد بود، اما با نگاهی واقع بینانه این امر مسجل می‌شود که نمی‌توان انتظار داشت متولیان امر و عوامل دستگاه‌های نظارتی ذی ربط، از صبح تا شب در واحد‌های قصابی و مراکز توزیع و عرضه گوشت حضور فیزیکی پیدا کنند و اساسا از حیث عِده وعُدِه نیز، حصول چنین امری امکان پذیر نیست.
وی افزود: به زعم بنده، به موازات اعمال نظارت‌ها و کنترل دستگاه‌های ذی ربط، مشتریان و متقاضیان خرید گوشت نیز می‌باید با شناسایی واحد‌ها و مراکز عرضه و فروش گوشت معتبر که صحتِ کسب و کار آن‌ها به اثبات رسیده، به خرید گوشت مورد نیاز خود مبادرت ورزند، در غیر این صورت مواجهه آن‌ها با گوشت‌های بی کیفیت به رغم پرداخت مبالغ بسیار، برای تهیه این محصول، که در طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، قیمت آن با رشد قابل توجهی نیز همراه شده، دور از انتظار نخواهد بود.
در پایان، مجدد ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در کنار قصابان سودجو و فرصت طلب، کم نیستند فعالان عرضه و توزیع کننده گوشت قرمز که تحت هیچ شرایطی شرافت خود را برای سود جویی زیرپا نمی‌گذارند و نباید طرح و انعکاس این گزارش باعث شود برخی گمان کنند تمامی فعالان این حوزه، افرادی سودجو و متقلب هستند، اما نمی‌توان این واقعیت را  نادیده انگاشت که در این صنف نیز، همچون دیگر صنوف، احتمال سودجویی و سرکیسه کردن مشتریان به انحای گوناگون، دور از ذهن نخواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار