کد خبر: ۷۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
تنور انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا داغ می شود
برنی سندرز، نامزد چپ‌گرای آمریکایی به‌طور رسمی خبر از ورود خود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ داد. این نامزد چپ‌گرا که در سال ۲۰۱۶ حزب دموکرات‌ها را تغییر شکل داد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌دنبال اعلام نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۰ است.
سندرز با شعار «انقلاب» به جنگ ترامپ آمد
برنی سندرز، نامزد چپ‌گرای آمریکایی به‌طور رسمی خبر از ورود خود به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ داد. این نامزد چپ‌گرا که در سال ۲۰۱۶ حزب دموکرات‌ها را تغییر شکل داد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌دنبال اعلام نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۰ است. به گزارش واشنگتن‌پست، سندرز در ایمیلی خطاب به اعضای کارزار انتخاباتی خود نوشت برنامه او تغییر کشور و خلق دولتی برپایه اصول عدالت اجتماعی، سیاسی و نژادی است.

برنی سندرز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هم یکی از نامزدهای حزب دموکرات بود، اما در نهایت در انتخابات داخلی این حزب مغلوب هیلاری کلینتون شد. وی در گفت‌وگو با رادیو ورمانت گفت: «ما در سال ۲۰۱۶ انقلابی را آغاز کردیم و اکنون زمان آن رسیده که این انقلاب را به پیش ببریم.» در نظرسنجی‌های مقدماتی، سندرز به همراه «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، در صدر نامزدهای موردنظر دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ قرار دارند. سندرز در ایمیل خود آورده است: هدف کارزار انتخاباتی ما تنها شکست دادن دونالد ترامپ که خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ مدرن است، نیست. تنها به‌دنبال این نیستیم که یک نامزد دموکرات در انتخابات پیروز شود.

او افزوده است‌: کارزار انتخاباتی ما به‌دنبال تغییر کشور و ایجاد حکومتی مبتنی بر اصول عدالت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

سناتور مستقل آمریکایی خاطرنشان کرد: حل مشکلات خدمات درمانی، تغییرات آب و هوایی، بدهی دانشجویان و معضلات مهاجران ثبت‌نشده، نابرابری درآمدی، حمل اسلحه و مشکلات دیگری که آمریکا با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، در اولویت برنامه کاری‌اش قرار دارد.  در ویدئویی که برنی سندرز روز سه‌شنبه منتشر کرد، وی پیشاپیش به جنگ ترامپ رفت و گفت: وی خطرناک‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ مدرن ایالات‌متحده است. سندرز همچنین در گفت‌وگویش با رادیوی ورمونت نیز تصریح کرد: «فکر می‌کنم کسی که کاخ سفید را اشغال کرده مایه شرمندگی کشور ما است.» او ادامه می‌دهد: «ترامپ یک دروغگوی بیمارگونه است. فکر می‌کنم او نژادپرست و جنسیت‌گرا هم است. او بدبین است و به شیوه‌ای سبک‌سرانه امتیازات سیاسی به‌دست آورده و در پی آزار و اذیت اقلیت‌ها و مهاجران ثبت‌نشده است.» سندرز ۷۷ ساله که به‌عنوان سیاستمداری چپ‌گرا و پیشرو شناخته می‌شود، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هم نامزد شد و رای بالای او در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات بسیاری را شگفت‌زده کرد. در نهایت او در آن رقابت‌ها با فاصله اندکی از هیلاری کلینتون شکست خورد و حمایت خود را از او اعلام کرد. بسیاری او را چپ‌گرا‌ترین سیاستمدار در سنای آمریکا می‌دانند. پیش از اعلام نامزدی هم از او به‌عنوان یکی از شانس‌های اصلی در رقابت‌های حزب دموکرات نام برده می‌شد.

سندرز که در انتخابات سال ۲۰۱۶ یک رقابت سیاسی گسترده در سراسر آمریکا به‌راه انداخته بود، درحال‌حاضر از یک حامی بزرگ دیگر نیز برخوردار است و آن شبکه‌های اجتماعی است که در این راستا بیش از هر نامزد دیگری در حزب دموکرات درخواست برای نامزدی داشته است.

پس از اینکه گروه‌هایی مانند «انقلاب ما» و «مردم برای برنی» در سال ۲۰۱۶ از وی حمایت کردند، او تصمیم گرفت دوباره این گروه‌های قدیمی را به‌درخواست هوادارانش تجدید بنا کند و دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ حضور پیدا کند. سندرز رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ را با برخی امتیازات آغاز خواهد کرد. او یکی از ستایش‌شده‌ترین چهره‌ها از سوی حزب دموکرات است که حتی عضو این حزب هم نیست. او همچنین پیش‌تر فعالیت‌های انتخاباتی خود را در سراسر آمریکا برپا کرده بود.  برخی می‌گویند هیلاری کلینتون نیز از شرایط مشابهی برخوردار بود و درحالی‌که در سال ۲۰۰۸ از باراک اوباما شکست خورد اما در سال ۲۰۱۶، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها شد. اما سندرز تنها متکی به حامیان پیشین خود نیست و درحال‌حاضر حامیان جدیدی نیز پیدا کرده است. در نظرسنجی‌های اولیه که در آیووا و نیوهمپشایر صورت گرفته، برنی سندرز از حمایت ۵۰ و ۶۰ درصدی برخوردار بوده است. حمایت جوانان نیز از سناتور ورمونت تا ۳۰ درصد متغیر بوده است.  با این حال بر سر راه برنی سندرز مشکلاتی هم وجود دارد. حضور الیزابت وارن، دیگر نامزد چپ‌گرای حزب دموکرات این مساله را مطرح کرده است که عمده حامیان این دو نامزد، مشترک هستند و حضور هر دوی آنها در رقابت ممکن است به ضررشان باشد. در این زمینه کارشناسان می‌گویند این امر به اختلالاتی در شبکه حامیان این دو نامزد خواهد انجامید.  همچنین برخی از حامیان و تاییدکنندگان وی در سال ۲۰۱۶، از پیش به کارزارهای سایر نامزدهای انتخاباتی پیوسته‌اند و در این زمینه ممکن است دست برنی سندرز خالی باشد.  چارچوب کاری برنامه سندرز همچنین با برخی لیبرال‌ها، یادآور رقابت وی با هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ است. در آن رقابت بین برخی چارچوب‌های کاری هیلاری کلینتون با سناتور ورمونت شباهت‌هایی وجود داشت. درحال‌حاضر نیز عمده نامزدهای لیبرال دارای طرح‌هایی مشابه برنی سندرز در زمینه خدمات درمانی افزایش حداقل دستمزد به ۱۵ دلار هستند. سندرز ماه گذشته به واشنگتن‌پست گفت: برخی از کسانی که دارای چنین برنامه‌هایی هستند از بهترین دوستانم به حساب می‌آیند. اما دیدگاه من کمی با آنها متفاوت است.  در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ و برنی سندرز هر دو می‌گفتند ایالات‌متحده از یک اقتصاد چپاولگر رنج می‌برد و گردانندگان این اقتصاد نخبگان و وال‌استریتی‌ها هستند. سندرز اما به دلیل چنین اظهاراتی در سال ۲۰۱۶ به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.  او روز سه‌شنبه گفت: من هم به اندازه شما از این امر آگاه هستم که در خطیرترین لحظه تاریخی ایالات‌متحده قرار داریم. ما علیه یک رئیس‌جمهور بیمار اقدام خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری که ما را به جای آنکه متحد سازد، متفرق ساخته است. برخی می‌گویند بعید است موفقیت‌های سندرز در سال ۲۰۱۶ مجددا رقم بخورد. سندرز تاکنون در کرسی‌های متفاوتی حضور داشته است. او سوای اینکه شهردار شهر برلینگتون بوده، برای مدت طولانی است که به‌عنوان سناتور ورمونت در کنگره حضور دارد. او در پست‌هایی که حضور داشته به‌عنوان یکی از سوسیال دموکرات‌های آمریکا مطرح شده است که موجب به‌وجود آمدن شاخه‌ای جدید در ساختار چپ‌گراها در این کشور شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار