کد خبر: ۷۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
تجارت آنلاین دستور اخیر رییس جمهور به چهار وزیر کابینه را ارزیابی کرد؛
موج جدید گرانی ها در راه است و طلیعه آن را می توان در بازار خودرو، ‌قند و شکر، لوازم خانگی، خرما و سایر اقلام مورد نیاز مردم دید. گرانی ها به یک پدیده بی مهار و افسار گسیخته تبدیل شده است که هیچ یک از مسئولان و تصمیم گیرندگان نمی توانند با آن مبارزه کنند و اساسا در این مورد عزم و انگیزه جدی وجود ندارد.

بیم و امید‌‌های مبارزه با گرانی

اقتصاد کلان: موج جدید گرانی ها در راه است و طلیعه آن را می توان در بازار خودرو، ‌قند و شکر، لوازم خانگی، خرما و سایر اقلام مورد نیاز مردم دید. گرانی ها به یک پدیده بی مهار و افسار گسیخته تبدیل شده است که هیچ یک از مسئولان و تصمیم گیرندگان نمی توانند با آن مبارزه کنند و اساسا در این مورد عزم و انگیزه جدی وجود ندارد. خسارت ها و تبعات منفی گرانی ها ارکان اقتصاد، تولید و معاش مردم را درگیر کرده است و به یک بیماری مزمن تبدیل شده است که هر ازگاه سرباز می کند و باعث ایجاد نگرانی در میان جامعه می شود. در این بین مردم حق دارند که از مسئولان سئوال کنند که « چرا یک بار برای همیشه چاره ای برای مهار گرانی اندیشیده نمی شوند؟».

  • دستور رئیس‌جمهور برای مقابله با گران‌فروشی

موضوع مقابله با گرانی هر از گاهی توسط مسئولان مطرح می شود اما هیچ وقت به یک سرانجام قاطع و کارآمد منتهی نمی شود. این بار نیز، به دنبال گرانی های اخیر، رییس جمهور به چهار وزیر کابینه دستور داد تا اقدامات لازم و موثر در زمینه توزیع کالاها و مقابله با گران فروشی انجام شود.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا، حسن روحانی به وزاری صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند. روحانی همچنین به وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند. اما مشخص نیست این بار نیز دستور رییس جمهور به چه سرانجامی مبتلا می شود و از سوی دیگر مردم نیز اعتماد خود را نسبت به اجرایی شدن این وعده ها از دست داده اند، چه اینکه هر بار که روحانی از مردم می خواهد که نگران نباشند اما اتفاقی که در عمل می افتد مردم را نگران تر از پیش می کند.

  • سیاست گذاری درست، نیاز اقتصاد

از جمله مواردی که برای مقابله با گرانفروشی و تقلب و کم فروشی به ذهن مسئولان و حتی آحاد جامعه می رسد کنترل قیمت هاست اما باید دانست که این موضوع به تنهایی و بدون ریل گذاری صحیح اقتصادی راه به هیچ دهی نمی برد. یک اقتصاد دان مطرح در این مورد می نویسد: هر بار که فشار تورمی در کشور ما صدای اعتراض توده‌های مردم را درآورده، مسئولان ذی‌ربط دولتی به جای سیاست‌گذاری درست در این خصوص به کنترل قیمت‌ها در بازار روی آورده‌اند و عوامانه تورم را گرانفروشی معرفی کرده و سرکوب بازار را در پیش گرفته‌اند. به گزارش اقتصاد برتر، موسی غنی نژاد می افزاید: البته این روش هیچ نتیجه‌ای برای کاهش تورم نداده است. درحالی‌که در اکثر کشورهای جهان مساله تورم دو رقمی کم و بیش حل شده، چرا این چرخه معیوب بیش از ۵۰ سال است در کشور ما تکرار می‌شود و مجموعه تصمیم‌گیران اقتصادی تن به نظرات کارشناسی نمی‌دهند. غنی نژاد ادامه می دهد: امروزه اکثر قریب به اتفاق اقتصاددانان از نحله‌های فکری متفاوت معتقدند تورم پدیده‌ای پولی است و تنها با سیاست‌های پولی و مالی منضبط می‌توان به مصاف آن رفت. ... چهار دهه شعارهای خودکفایی اقتصادی به نتیجه مشخصی نرسیده اما هزینه‌های زیادی روی دست کشور گذاشته است.

  • تشدید نظارت ها، راهکار مقابله با گرانی

در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و سودجویان با استفاده از همین فرصت اقدام به گران کردن کالا ها کرده اند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس معتقد است که بایستی در عین اتخاذ تدابیر ویژه در این خصوص، نظارت ها را نیز تشدید کرد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ضرورت توجه مسئولان اجرایی به کنترل قیمت مواد غذایی در آستانه فرارسیدن ماه رمضان، گفت:افزایش قیمت مواد غذایی به معضل همیشگی کشور تبدیل شده و باید تدابیر لازم برای جلوگیری از گرانی اقلام خوراکی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اندیشیده شود. نماینده مردم بروجرد با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد غذایی حتی در مغازه های یک خیابان نیز با یکدیگر متفاوت است، افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی در ایام خاص باید نظارت دستگاه‌های نظارتی تشدید شود. بروجردی در عین حال خواستار همراهی مردم در این مسیر است و معتقد است: مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت کنند این در حالی است که با گرانی اقلام خوراکی به جای اینکه حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری کنند استقبال بیشتری از خرید صورت می‌گیرد و تمایل آنها برای خرید افزایش پیدا می‌کند. عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: جلوگیری از افزایش قیمت‌ها فرمایشی نیست و باید با نظارت، کنترل موثر و همکاری مردم از آن جلوگیری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار