کد خبر: ۷۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
رئیس جمهور تاکید کرد:
رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه نیروهای ایثارگر از جمله دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح در جریان سیل اخیر، تأکید کرد: نیروهای ایثارگر در حادثه سیل اخیر به خوبی در صحنه حاضر شدند و کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام دادند و این اقدامات جزء سوابق بسیار درخشان تاریخ امداد و نجات، کمک، تعاون و خدمت در کشور خواهد بود.

مرمت ساختمان‌های سیل‌زده تا پایان تیرماه انجام شود

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه نیروهای ایثارگر از جمله دستگاه‌های دولتی و نیروهای مسلح در جریان سیل اخیر، تأکید کرد: نیروهای ایثارگر در حادثه سیل اخیر به خوبی در صحنه حاضر شدند و کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام دادند و این اقدامات جزء سوابق بسیار درخشان تاریخ امداد و نجات، کمک، تعاون و خدمت در کشور خواهد بود.

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمی با فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل، بر ضرورت تسریع تعمیر منازل مسکونی در مناطق سیل زده تأکید کرد و گفت: با توجه به گرمی هوا در ماه‌های آینده ان‌شاء‌الله تا پایان تیرماه سال جاری، مرمت ساختمان‌ها انجام شود و مردم در این مناطق بتوانند به منازل خود بازگردند.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت بازسازی منازل آسیب دیده تا پایان سال جاری تأکید و اظهار کزد: باید همه برای بازسازی منازل مسکونی تلاش کنند. در همین زمینه از رئیس کمیته امداد سوال کردم که وی برای بازسازی منازل، تعهد 9 ماهه را اعلام کرد و من از وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم تقاضا می‌کنم تا به گونه‌ای برای بازسازی منازل مردم آسیب دیده برنامه ریزی کنند که آنان بتوانند تا عید به خانه‌های خود بازگردند و قطعاً سازمان برنامه و بودجه از لحاظ مالی به دستگاه‌های ذیربط کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور در این دیدار،  ماه مبارک رمضان را  ماه رحمت خداوند و مغفرت حق و پربرکت‌ترین ماه در طول سال دانست و با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان هدیه‌ای برای همگان قرار داده و انسان را دعوت به میهمانی خود کرده است، گفت: همه در ماه رمضان در کنار سفره حق هستیم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه آغاز تا پایان زندگی انسان در امتحان قرار دارد و همه انسان‌ها در شادی‌ها و غم‌ها در حال آزمایش هستند، افزود: بسیار مهم است که بتوانیم در آزمایشات الهی سربلند باشیم.

رئیس جمهور سیلاب‌ها و باران‌های شدید فروردین امسال را یکی از آزمایش‌های الهی برای مردم و مسئولان برشمرد و گفت: خداوند در این سیلاب‌ها ملت ایران را در معرض آزمایش قرار داد و اکثریت قاطع ملت مانند همیشه پیروز میدان بودند.

روحانی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر همه دست‌اندرکاران اعم از دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و نهادها و ارگان‌های مختلف به میدان آمدند و دستگاهی نبود که در این ماجرا برای کمک‌رسانی حضور نداشته باشد، گفت: صحنه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیل و امداد و نجات آنان، صحنه‌ای بود که غایب در آن پیدا نمی‌شد و این موجب افتخار ملت است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم از آزمایش‌های تاریخی درس‌های لازم را بیاموزیم، اظهار کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا از وقوع مشکلات در اینگونه حوادث پیشگیری کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم باران، سیل، طوفان، زلزله و تغییرات اقلیمی و رانش زمین و بهمن وجود نداشته باشد چرا که اینها بخشی از طبیعت است، اما می‌توانیم پیشگیری کرده و خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و این بسیار مهم است که پس از هر حادثه‌ای درسی برای پیشگیری از مشکلات و خسارت‌ها داشته باشیم.

روحانی با اشاره به برخی اشتباهات و تصرفات ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، تأکید کرد: پیامد برخی اشتباهات این است که همه مردم را دچار زیان می کند و در این حادثه سیل اخیر درس‌های فراوانی برای پیشگیری آموختیم.

رئیس جمهور به تشکیل کمیته‌ای از اساتید و صاحبنظران مجرب برای بررسی جوانب سیل اخیر اشاره کرد و گفت: قرار است این کمیته با بررسی همه مسایل و ارایه راه‌حل‌ها، مجموعه خوبی در اختیار ما قرار دهد و راهگشای آینده باشد.

روحانی بر اهمیت مسأله پیش‌بینی حوادث طبیعی تأکید کرد و افزود: پیش‌بینی برخی از حوادث سخت است و در این زمینه انسان ناتوان است، اما برخی دیگر از حوادث مانند سیل و طوفان را با کمی دقت می‌توان از قبل پیش‌بینی کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دقت پیش‌بینی و اعلام سیل بسیار مهم است و حادثه سیل فروردین‌ماه می‌تواند درس‌هایی برای هواشناسی باشد تا با تجهیز این سازمان و پاسخگو بودن، از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری کرد.

روحانی همچنین ضرورت اطلاع‌رسانی در هنگام حوادث طبیعی را خاطر نشان ساخت و تأکید کرد: باید مردم را به این امر عادت دهیم که از رسانه‌های رسمی و عمدتاً ملی برای گرفتن اطلاعات و اخبار استفاده کند و به برخی از رسانه‌ها توجهی نداشته باشند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه آموزش و مهارت مردم و همچنین مدیریت دقیق در هنگام حوادث از اهمیت اساسی برخوردار است، گفت: معمولاً در چنین حوادثی مردم با سردرگمی‌هایی روبرو هستند و تصمیم‌گیری و مدیریت در لحظات آنی بسیار سخت می‌شود، بنابراین آموزش و مهارت مردم و همچنین مدیریت دقیق از اهمیت اساسی برخوردار است.

روحانی به تلاش‌های نیروها و دستگاه‌های دولتی برای برقراری مجدد خطوط انتقال برق، آب و گاز به منازل آسیب‌دیده و همچنین برطرف کردن نیازمندی‌های مردم از جمله جاده و بیمارستان اشاره و تأکید کرد: کار بزرگی در این زمینه انجام شد و همه فعال بودند، اما برخی از دستگاه‌ها باید برای آینده بیشتر فعال شوند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و ورزش و جوانان باید در این حوادث در کنار مردم قرار گیرند، افزود: باید در کنار برپایی سایر چادرها، چادر آموزش و پرورش، آموزش عالی و ورزش و جوانان نیز فعال شود چرا که حضور اساتید و معلمان به بچه‌های آسیب‌دیده روحیه می‌دهد و برای آنها ملجأ و پناهگاهی خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسات با مقام معظم رهبری در حادثه سیل اخیر، گفت: نظر مقام معظم رهبری بر این بود که برای ادامه کار و کمک‌رسانی به مردم یک نفر فرمانده شود و ایشان در بین افراد مطرح شده،گفتند که یک نفر را انتخاب کنم و من نیز وزیر کشور را فرمانده حادثه اخیر قرار دادم تا این کار بزرگ و پرزحمت هماهنگ شود و قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شد.

در این مراسم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و تلاش‌های انجام شده در راستای امدادرسانی و جبران خسارات در مناطق سیل‌زده، گفت: خوشبختانه همدلی خوبی در میان همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، هلال احمر، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، رسانه‌ها، صدا و سیما، ‌نیروهای جهادی و روحانیت انجام شد و همه با هماهنگی کامل در راستای رفع مشکلات مردم تلاش کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه با ابتکار عمل رئیس جمهور و مسئولان و هدایت‌های مقام معظم رهبری توانستیم اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم، گفت: دشمنان به دنبال این بودند تا از سیل استفاده کرده و در راستای اختلاف‌افکنی میان مردم و مسئولان استفاده کنند، اما توانستیم به خوبی این توطئه آنان را نیز از بین ببریم.

وی اظهار داشت: امروز مقابله با سیل به انجام رسیده و خوشبختانه کمترین خسارت جانی و انسانی را داشتیم و باید از این به بعد تلاش کنیم تا خسارت‌های ناشی از سیل را جبران کرده و به معیشت و زندگی مردم کمک کنیم.

در این مراسم رئیس جمهور از خانواده شهیدان احمد عبدالحسینی، بهزاد تاتاری، تاج‌قلی جهانی، نازمحمد خالدی، عبدالعظیم نیانی و عبدالسلیم صوفیان، شهدای خدمتی که در جریان امدادرسانی به سیل زدگان در استان گلستان دچار حادثه شدند و با پیشنهاد وزیر کشور و موافقت رهبر معظم انقلاب به عنوان شهدای خدمت نام گرفتند، تجلیل کرد.

در این جلسه همچنین تعدادی از خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه ای که نقش قابل توجهی در اطلاع رسانی صحیح و بهنگام سیل اخیر در نقاط مختلف کشور ایفا کردند، حضور داشتند.

مرمت ساختمان‌های سیل‌زده تا پایان تیرماه انجام شود

آخرین اخبار