کد خبر: ۷۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
موسی‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: تجارت مدرن در بستر‌های الکترونیکی در بازار‌های دنیا رایج است و ما می‌توانیم از این بستر و مکانیزم‌های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم.

عدنان موسی پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که تجارت با قطر از حالت یک «فرصت» خارج‌شده و نیازمند یک «رقابت» است و اکنون باید برای گرفتن سهم در بازار‌های این کشور با سایر رقبا هماورد هوشمندانه‌ای داشته باشیم.
وی تأکید کرد: قطر از ظرفیت بالایی برای ایفای نقش «واسط» برای ایران در تجارت جهانی برخوردار است و می‌تواند بسیاری از مبادلات جمهوری اسلامی را پوشش دهد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: تجارت مدرن در بستر‌های الکترونیکی و شفاف در بازار‌های دنیا رایج است و ما نیز می‌توانیم از بستر و مکانیزم‌های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم.
موسی پور اذعان کرد: برای کم اثر کردن فشار تحریم‌ها، دو فعالیت باید انجام شود، یکی در داخل کشور و دیگری در خارج از مرزها. در حوزه صادرات و به‌خصوص در مورد قطر تا زمانی که قیدوبند‌ها بیشتر شود و قوانین جدیدی آن‌ هم بدون درک شرایط تحریم اعمال کنیم، مشکلی حل نخواهد. به‌عنوان نمونه می‌توان به «پیمان‌سپاری ارزی» اشاره کرد که هیچ تأثیری در صادرات نداشت و باعث کاهش آن شد.
وی با اشاره به وضعیت و میزان آمادگی طرف قطری برای توسعه تجارت با ایران تصریح کرد: برخی کشور‌ها به سبب نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به کشورمان، شرایط مساعدی دارند و قطر از جمله این کشورهاست که ارتباط سیاسی مناسبی نیز با ایران دارد. زمانی بود که ما به قطر به‌عنوان «فرصت» نگاه می‌کردیم، اما من به‌عنوان رئیس اتاق ایران و قطر اعلام می‌کنم که این فرصت از بین رفته است. اکنون به «رقابت» رسیده‌ایم و هر کسی که بتواند در این کشور سرمایه‌گذاری انجام دهد موفق می‌شود و سهم فزون‌تری از رقبا نصیب اش می‌شود. البته قطر در بحث بانکی هم تابع واقعیت‌هاست و شاید نتواند در تحریم‌ها، کمک خاصی به ایران انجام دهد. اما بازار‌های قطر برای برند‌های ایران همچنان گزینه جذاب و مناسبی است و علاوه بر این، دولت‌ها و فعالان خصوصی دو کشور می‌توانند اقدامات مشترکی را پی‌ریزی و اجرایی کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت: با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از ظرفیت‌های بورس‌های کالایی برای مبادلات تجاری میان ایران و قطر امری شدنی است، اما شرط اول در این زمینه، ساده سازی فرآیند صادرات کالا‌ها و تشویق صادرکنندگان داخلی در این زمینه است. در حال حاضر قطر با دسترسی به تجار ترکیه و آلمان به تجارت در حوزه محصولات کشاورزی مشغول است و ما باید با ایجاد جذابیت نسبت به تجارت کالا از ایران قدم برداریم که اتصال بورس دو کشور هم می‌تواند در این حوزه اثربخش باشد.
موسی‌پور تأکید کرد: مسائل گاهی از طریق مذاکره بین دولت‌ها انجام می‌شود و گاهی از طریق مذاکره بین شرکت‌های خصوصی صورت می‌پذیرد. در خصوص توسعه تجارت از مسیر بورس کالا نیز مذاکراتی باید صورت گیرد تا مکانیزم عملیاتی آن بررسی و پس از فراهم شدن زیر ساخت‌ها این اتفاق اجرایی شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که بدون مذاکره بین دولت‌ها، تجار هر دو کشور در بورس کالا معاملات خود را انجام دهند و از مزایای این بورس استفاده کنند؟، اظهار کرد: اگر بخواهیم مسیر را واقع‌بینانه ریل‌گذاری کنیم، ابتدا باید گروهی متشکل از نمایندگان دولت و بخش خصوصی ایران و قطر تشکیل و مزایای تجارت از مسیر بورس برای تجار قطری مشخص شود. همچنین همکاری مشترک بورس کالای دو کشور می‌تواند در کمیسیون مشترک ایران و قطر بررسی شود تا بتوان زمینه اجرایی این کار را فراهم کرد. در پایان باید تاکید کنم که امروز، مبادلات به روش‌های مدرن و کارآمد در حال انجام است و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌هایی مانند بورس کالا به شکل درست و در زمان مناسب به هیچ عنوان بعید و دور از دسترس نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: