کد خبر: ۷۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

رضا پدیدار

کارشناس اقتصادی

دلیل اصلی کاهش قیمت استفاده کشورهای بزرگ مصرف کننده از ذخایر جاری و ذخایر استراتژیک بود. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که عرضه نفت خام در جهان افزایش نیافته بود و کشورهای اوپکی و غیراوپکی در آخرین اجلاسی که در پایان ماه جون برگزار شد، بر کاهش تولید براساس سهمیه بندی اصرار کردند. به طور معمول در سال چندبار پیک قیمت نفت تجربه می شود که یکبار آن در تابستان رخ می دهد. با افزایش سفر در نیم کره شمالی تقاضای جدیدی وارد بازار شده و همین قیمت ها را افزایش می دهد اما کانون کشورهای مصرف کننده با استفاده از ذخایر استراتژی خود تقاضای خرید را کاهش داده اند درحالیکه طی دو هفته گذشته عرضه هم رشد نکرده است.

برای درک بهتر وضعیت بازار نفت باید جغرافیای عرضه و تقاضای نفت خام در جهان در سال 2019 را ترسیم کرد. در حال حاضر کشورهای خاورمیانه 30.9 میلیون بشکه در روز نفت عرضه می کنند. این میزان در آمریکای شمالی 22.8 میلیون بشکه، در روسیه 14.6 میلیون بشکه، در آفریقا 8.4 میلیون بشکه، در آسیا، 7.5 میلیون بشکه، در آمریکا جنوب 6.6 میلیون بشکه و در اروپا جمعا 3.5 میلیون بشکه در روز است.

از سوی دیگر باید براساس آخرین اطلاعات از جغرافیایی تقاضای نفت خام در جهان در سال 2019، تقاضای طلای سیاه در سال جاری میلادی در آسیا 35.4 میلیون بشکه در روز، در آمریکای شمالی 24.9 میلیون بشکه در روز، در اروپا، 15.2 میلیون بشکه، در خاورمیانه 8.6 میلیون بشکه، آمریکای جنوبی 7 میلیون بشکه، روسیه، 5 و آفریقا 4.1 میلیون بشکه در روز است.

مجموع عرضه از سوی شرکت های تولیدکننده 94.3 میلیون بشکه در روز و مجموع تقاضا 100.2 میلیون بشکه در روز است. تفاوت این و گویای این است که تقاضای نفت شش میلیون بشکه از عرضه بیشتر است و همین مسئله به رشد قیمت ها دامن می زند اما در این مقطع تلاش بعضی کشورهای بزرگ مصرف کننده برای جلوگیری از افزایش قیمت به کاهش قیمت نفت منجر شده است. این کشورها در واقع از ذخایر تجاری که حمل از مبدا به مقدص است استفاده می کنند. از سوی دیگر پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای میانجیگری ژاپن در مورد ایران به آرامش نسبی و کاهش تنش در مبادلات نفت خام در خلیج فارس اجامیده و این ضریب اطمینان از تداوم عرضه منظم نفت در آینده میزان تقاضا را کاهش داده است.

منبع: اتاق تهران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار