کد خبر: ۷۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
تجارت آنلاین بررسی کرد؛
قیمت دلار در روز ۲۰ خرداد ماه با حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به رقم ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده، یعنی در حدود بازه زمانی یک ماهه با ۱۶٫۲ درصد افت ارزش مواجه شده است.

راز سقوط عجیب قیمت دلار چیست؟

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز طی یک ماهه اخیر دچار سقوط قیمت شده، به نحوی که دلار یک ماهه بیش از 16 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش تجارت آنلاین، قیمت دلار در روز ۲۰ خرداد ماه با حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به رقم ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده، یعنی در حدود بازه زمانی یک ماهه با ۱۶٫۲ درصد افت ارزش مواجه شده است. بر اساس گزارش تجارت نیوز، برخی دیگر از فعالان این بازار معتقد هستند علت روند کاهشی که در بازار ارز و مخصوصا در قیمت دلار به نقش بانک مرکزی برمیگردد، به نظر این گروه بانک مرکزی با عرضه ارز و پایین آوردن قیمت به دنبال جمعآوردی دلار است.

این گزارش می افزاید: درباره روند قیمت دلار طی روزهای آینده نیز در حالی که صرافیهای میدان فردوسی معتقد بودند قیمت دلار بالا میرود، برخی دلالان معتقد هستند کاهش قیمت در بازار ارز ادامهدار خواهد بود.

در همین حال تحلیل دنیای اقتصاد حاکی است: برخی از فعالان بازار معتقد هستند بازار پس از آنکه چند روز نتوانست به بالای مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی برود و با کمبود تقاضا مواجه بود، تصمیم گرفت که راه کاهشی را برای حرکت انتخاب کند، بهخصوص آنکه سفر وزیر امورخارجه ژاپن به ایران نزدیک است و برخی گمانهزنیها در فضای معاملاتی از این حکایت دارد که پیغامی از سوی آمریکا برای ایران به همراه دارد.

مذاکرات و کاهش نرخ ارز

از سوی دیگر کانال تلگرامی معتلق به شرکت مشاور صرافخانه در کانال تلگرامی خود، نظرسنجی درباره علت افت قیمت دلار با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است که از مجموع بیش از دو هزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کردهاند، اخبار مربوط به مذاکرات بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

با این که بازار متشکل ارزی یکی از موضوعات مورد بحث این روزهاست اما در این نظرسنجی درصد کمی از آرا را به دست آورده است. شش درصد از شرکتکنندگان به خرید ارزانتر اسکناس دلار از پتروشیمیها همزمان با راهاندازی بازار متشکل ارزی رای دادهاند.

چرا "قیمت دلار" کاهش یافت؟

بر اساس یک تحلیل دیگر مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز همان تزریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. به گزارش فرارو برخی از صادر کنندگان مجاب شدند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. طبیعتا هر چقدر ارز به کشور بازگردد میتواند به کنترل قیمتها کمک کند در غیر اینصورت ما دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود. بر اساس این گزارش وحید شقاقی کارشناس اقتصادی معتقد است: ورود ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی به داخل کشور نقش موثری در کاهش نرخ ارز داشته است. او دلایلی دیگری از جمله کاهش شدت تنشهای سیاسی میان ایران و آمریکا را نیز در این مورد تاثیر گذار دانسته است.در ادامه این تحلیلگر مسائل اقتصادی از چهار دلیل عمده در این باره سخن میگوید.شقاقی در این باره به فرارو گفت: «برآورد من مبتنی بر متغیرهای کلان اقتصادی وتنشهای سیاسی موجود این است که دلار در محدوده ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار تومان در نوسان خواهد بود. این محدوده قیمت دلار تحقق پیدا میکند به شرطی که شاهد اتفاقات غیرمنتظره نباشیم. اگر شاهد اتفاقات غیرمنتظره در فضای سیاسی و افزایش تنشها باشیم ممکن است که شرایط تغییر کند.»او چند دلیل را برای کاهش نرخ دلار ذکر کرد و گفت: «اول؛ سال گذشته ایران ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت. تا ماه پیش حدود ده میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته بود. در این مدت دولت و مجلس جدیت بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور داشتند. بخشی از صادر کنندگان را مجاب کردند ارزها را به کشور بازگردانند. در آخرین رخداد آقای همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در طی ماه اخیر ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور افزایش یافته است و به حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است. این مهمترین دلیل کاهش نرخ ارز است.»

شقاقی افزود: "عامل دیگر این است که بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی ارجاع داده شوند و مالیات خرید ارز خود را پرداخت کنند. این اتفاق مثبتی تلقی میشود." او عامل سوم را مسائل سیاسی دانست و گفت: «در یکی دو روز اخیر روند تشدید تنش میان ایران و آمریکا متوقف شده است. حالا مقامات دو کشور و همچنین مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تاکید دارند که به دنبال جنگ نیستند. این در حالی است که در دو هفته گذشته با ورود ناو جنگی آمریکا به منطقه تنشها اوج گرفت. اما حالا سیگنالهای دو طرف و شواهد حکایت از این دارد که هیچ کدام از طرفین حاضر به رویارویی نظامی نیستند و احتمالا فعلا دعوا در قالب جنگ اقتصادی ادامه خواهد داشت. این استراتژی است که دونالد ترامپ و دولتش در پیش گرفته اند.»این کارشناس مسائل اقتصادی "بازار متشکل ارزی" را عامل چهارم دانست و گفت: «بازار متشکل ارزی هم قرار است این هفته یا هفته بعد راه بیافتد که این هم خبر مثبتی است چرا که بازاری میان صرافیهای شکل میگیرد که میتواند به شفافیت عملیات ارزی منجر شود و قیمت گذاری را از هرات و دبی بگیرد و به داخل کشور منتقل نماید.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار