کد خبر: ۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به درخواست شرکت‌های اروپایی و آسیای برای مشارکت در میادین نفتی غرب کارون، گفت: با توسعه میادین مشترک با عراق روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از این منطقه تولید خواهد شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛عبدالرضا حاج حسین نژاد در  جریان بازدید خبرنگاران از میادین نفتی در طی نشست خبری،  با تشریح روند توسعه میادین نفتی غرب کارون، اظهار داشت: پروژه های غرب کارون به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های صنعت نفت کشور به شمار می روند به طوری که وزارت نفت نفت از این پروژه ها حمایت اساسی کرده است به گونه‌ای که طی این مدت هیچ گونه مشکل مالی برای اجرای این پروژه‌ها نداشته‌ایم. 
 
وی افزود: میدان آزادگان جنوبی به عنوان بزرگ ترین پروژه این منطقه شناخته می شود که با راه اندازی آن روزانه 600 هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد.  
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تشریح روند فعالیت پیمانکار چینی در پروژه آزادگان جنوب، تصریح کرد: چینی ها در طول فعالیت خود تنها سه دکل در این میدان مستقر کردند و با توجه به کم کاری های مکرر مهلت 90 روزه ای برای آنها تعیین شد و در نهایت در اردیبهشت ماه سال جاری خلع ید شد. 

به گفته وی چینی‌ها طی 19 ماه کار در این پروژه‌ پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند. 
 
وی گفت: در حال حاضر 16 دکل توسط شرکت های داخلی در آزادگان جنوبی مشغول حفاری هستند و همه فعالیت های مربوط به برگزاری مناقصه انجام شده است تا اواخر دی و اواسط بهمن عمده پیمانکاران انتخاب می‌شوند و امیدواریم که برداشت زودهنگام از این میدان که اکنون حدود 50 هزار بشکه است، 30 تا 50 هزار بشکه اضافه شود. 
 
حاجی‌حسین‌نژاد با اشاره به این که به رغم همه گرفتاری‌ها و کاهش قیمت نفت و مسائل مالی خوشبختانه مشکل مالی در اجرای پروژه‌های میدان نفتی غرب کارون نداریم اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد از محل بند "قاف" تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 منابع مالی برای توسعه میادین مشترک تامین می‌شود. 
 
 
حاج حسین نژاد اضافه کرد: با توسعه این میدان تا پایان سال 95 یا اوایل سال 96 تولید به 320 هزار بشکه خواهد رسید. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: در فازهای بعدی میزان تولید این میدان به 600 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.  
 
برآورد هزینه 5.8 میلیارد دلاری برای آزادگان جنوبی 
 
وی با بیان این که میزان منابع مالی برای اجرای پروژه آزادگان جنوبی 5.8 میلیارد دلار برآورد شده، تصریح کرد: این در حالیست که قرارداد با چینی‌ها 6 میلیارد دلار آن هم در سالهای گذشته منعقد شده بود. 

افزایش 25 دکل در میدان آزادگان  جنوبی 
 
وی گفت: برای تولید 320 هزار بشکه نفت در فاز اول باید 185 حلقه چاه حفاری شود که برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکل ها به 25 دکل افزایش پیدا کند. 
 
وی با اشاره به جزییات عملیات حفاری چاه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی تصریح کرد: 40 حلقه چاه به شرکت ملی حفاری، 40 حلقه به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، 20 حلقه به شرکت خصوصی وابسته به بنیاد مستضعفان و 50 حلقه چاه به شرکت‌های ایرانی – خارجی واگذار شده است. 
 
وی با اشاره به این که طی 6 ماه گذشته که چینی‌ها از این پروژه خارج شده‌اند بیش از 50 هزار متر حفاری صورت گرفته، اظهار کرد: این در حالیست که میزان حفاری چینی‌ها در پی 19 ماه حضور در این پروژه کمتر از 40 هزار متر بوده است. 
 
حاجی‌حسین‌نژاد به اهمیت استفاده از صنایع داخلی برای اجرای پروژه‌های میادین مشترک نفتی اشاره و تصریح کرد: سعی بر این است که از توان داخلی برای تولید تجهیزات لازم برای اجرای پروژه‌ها استفاده شود.
 
حاج حسین نژاد با اشاره به اهمیت اصول زیست محیطی در روند توسعه این میدان، خاطرنشان کرد: برای حفظ محیط زیست این منطقه اقدامات موثری انجام شده و قرار است در زمینی که برای تولید 320 هزار بشکه تعیین شده طرح تولید 600 هزار بشکه ای انجام تا بدین ترتیب آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. 
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اضافه کرد: زنگنه مبادله اطلاعات میادین مشترک با عراق را به جز دو میدان کوچک ممنوع کرده و براین اساس اطلاعاتی در مورد پروژه های مهم غرب کارون مبادله نمی شود. 
 
حاج حسین نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سایر پروژه های در دست اجرای شرکت نفت، گفت: پروژه توسعه میدان نفتی منصوری که در اهواز واقع شده به زودی به بهره برداری می رسد. 
 
جزییات پروژه‌های گازی منطقه غرب کارون 
 
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به این که گاز مجموعه غرب کارون را باید به منطقه جفیر ببریم که پروژه‌ آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، اشاره کرد: همچنین سی‌توپلاس این منطقه به پتروشیمی بندر امام می‌رود و بخشی نیز به خط ششم سراسری تزریق می‌شود. همچنین یک نیروگاه 4هزار و 800 مگاواتی در این منطقه توسط شرکت مپنا در دست ساخت قرار دارد. 
 
بهره‌برداری از پروژه‌ نفتی منصوری طی دو ماه آینده 
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت بهره‌برداری از پروژه نفتی منصوری پس از 10 الی 12 سال طی دو ماه آینده اشاره و تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه 75 هزار بشکه نفت نمک‌زدایی می‌شود. 
 
حاجی‌حسین‌نژاد همچنین به پروژه مخازن استراتژیک با ظرفیت یک میلیون بشکه اشاره و اضافه کرد:‌این پروژه طی خرداد ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تا حدودی با مشکلات مالی روبرو بوده است. 

هزینه 660 میلیون دلاری برای میدان گازی کیش 
 
وی در خصوص توسعه میدان گازی کیش نیز اظهار داشت: با وجود اینکه 660 میلیون دلار برای توسعه میدان گازی کیش هزینه شده این طرح به حال خود رها شده بود که به دستور وزیر نفت توسعه آن دوباره آغاز شد و قرار است در آذر سال آینده تولید گاز از آن شروع شود. 
 
وی ادامه داد: توسعه میدان نفتی آذر دچار مشکل کمبود بودجه شده لذا در موعد مقرر به بهره برداری نمی رسد. 
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه در 6 ماه آینده تحولات خوبی در میدان نفتی آزادگان جنوبی رخ خواهد داد، اضافه کرد: براساس یکی از پروژه های در دست اجرا قرار است گاز همراه میادین این منطقه به پروژه در دست اجرا به جفیر منتقل شود. 
 
وی در خصوص میدان نفتی یادآوران نیز گفت: در فاز دوم یادآوران قرار است 185 هزار بشکه نفت خام تولید شود که با توجه به فعالیت های اکتشافی و افزایش ظرفیت مخزن قرار است فاز سوم این میدان نیز طراحی شود. 
 
تولید 320 هزار بشکه نفت خام از میادین غرب کارون در سال 96 
 
وی با بیان اینکه در اوایل سال 96 بیش از 320 هزار بشکه نفت خام از میادین غرب کارون تولید خواهد شد، گفت: با توسعه همه طرح های مربوط به میادین غرب کارون تولید نفت از این منطقه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تمایل شرکت های خارجی برای حضور در طرح های غرب کارون، اظهار داشت: هر هفته یک تا دو پیشنهاد از طرف شرکت های اروپایی و یا آسیایی برای مشارکت در طرح های این منطقه مطرح می شود، هرچند این شرکت ها ورود خود را به رفع تحریم ها مشروط می کنند. 
 
حاج حسین نژاد گفت: اما ما منتظر رفع تحریم ها نمی نشینیم و با وجود تحریم این طرح ها را اجرا می کنیم. 
 
در منطقه غرب کارون و در نوار مرزی ایران و عراق 5 میدان نفتی مهم آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی واقع شده است. 

کمبود اعتبار نداریم 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به پروژه میدان نفتی حوزه آذر از ساختار اناران اشاره و اظهار کرد: این پروژه به صورت غیرمتقابل با سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و o1 اجرا می‌شود اما مشکل بی‌پولی دارم. 
 
به گفته وی این پروژه باید تا اسفند ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسید که باید به دلیل مشکل مالی صندوق بازنشستگی نفت بعید به نظر برسد که در مورد تعیین شده بهره‌برداری شود. 
 
به گفته وی میزان نفت این پروژه معادل 65 هزار بشکه برآورد شده است. 
 
وی با تاکید بر این که بخشی از اهداف اجرای طرح توسعه پروژه‌های نفتی از بین بردن بیکاری و مشکلات اقتصادی است، تاکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی باید به دست صنعت نفت حل شود و باید توجه کرد که اثرات نفت منطقه‌ای نبوده و بین‌المللی است. 
 
وی با تاکید بر این که توسعه در بخش نفت قدرت چانه‌زنی ما را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تنها جایی که می‌تواند مملکت را حرکت دهد نفت است و اکنون زمانی است که باید از تجربه‌های اندوخته شده استفاده کنیم و اکنون زمان تجربه‌اندوزی نیست. 
 
حاجی‌حسین‌نژاد در ادامه مجموعه ظرفیت میادین مشترک غرب کارون را یک میلیون بشکه برآورد و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال 96 بیش از 320 هزار بکه از فاز اول یادآوران و آزادگان جنوبی تولید شود. 
 
وی با تاکید بر این که طی 5 تا 6 ماه آینده اتفاقات خوبی در آزادگان جنوبی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمدن جدیدی در غرب کارون در حال شکل‌گیری است. 
 
وی افزود: اجرای عملیات توسعه‌ی فاز 2 میدان آزادگان جنوبی زمان زیادی طول نمی‌کشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: