کد خبر: ۷۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

حسین خدنگ

روزنامه نگار

وقتی برای اولین بار آگهی حراج به علت تغییر شغل را پشت شیشه اسباب بازی فروشی دیدم اصلاً فکر نمیکردم قرار است به جای این مغازه که پر بود از انواع و اقسام کتاب ها و اسباب بازیهای جور واجور یک فست فود دیگر راه بیفتد. باور کنید یا نه انگار در تمام خیابانها و کوچه های ....این شهر مسابقهای عجیب برای راه اندازی انواع و اقسام فست فود و غذاخوری راه افتاده که تهران را به شهری ایده آل برای پرخورها تبدیل کرده است. نمونه این حرکت شتابناک را میتوان به خوبی در خیابان انقلاب دید که در چند سال گذشته اغلب کتابفروشی هایش ورشکسته شده و جای خود را به ساندویچی و فلافلی و سلف سرویس دادهاند.

این اتفاق این روزها در یکی دیگر از خیابان های تاریخی تهران به نام ستارخان هم در حال تکرار شدن است. درست مثل خیابان انقلاب که پاتوقی برای کافه نشین ها و کتاب بازها بود و حالا بیش از کتابفروشی و کافه، قلیان سرا و فلافلی راه افتاده و دارد چهره خیابان انقلاب را عوض میکند در خیابان ستارخان هم اتفاقی محسوس در حال افتادن است.

برای کسانی که در سال های گذشته از پیاده روهای خلوت خیابان ستارخان با آن نام تاریخی بزرگ و برج های سیمانی معروفش گذشته اند تجربه گذر دوباره از خیابان ستارخان حالا به کلی متفاوت است.

خیابان ستارخان اگر چه قبلاً نیز به واسطه قرار داشتن دو برند بزرگ بستنی و فست فود بوی تند غذا و کباب میداد اما این روزها با تغییر صنفی فعالیت مغازه ها و تبدیل بیشتر آن ها به فست فود و آش فروشی به پاتوق غذادوستان تبدیل شده است.

در ستارخان این روزها از ابتدای میدان توحید تا باقرخان و شهر آرا و ویلا و ... موجی تازه از راه اندازی رستوران و غذاخوری در کنار یکدیگر به راه افتاده و دیگر نه از نمایشگاههای ماشین همچون گذشته خبری هست و نه حتی از کتابفروشی ها و اسباب بازی فروشی و ... که با انواع و اقسام کتابها و بازیهای فکری غذای روح کودکانمان بودند.

تعطیل شدن کتابفروشی ها و اسباب بازی فروشیها و راه افتادن انواع و اقسام فست فودها به جای آن متاسفانه نشانهای از تغییر در نگاه خانوادههایی است که این روزها بیش از نیازهای فکری و روحی بچههای خود به نیازهای جسمی آنان میپردازند.

مقصر این تغییر شغل و راه اندازی فست فودها البته صاحبان این مشاغل نیستند. آنان مجبورند وقتی درآمدهایشان هزینه مخارجشان را ندهد به تغییر شغل دست بزنند. مقصر این روند بی شک ما هستیم که بیش از آنکه به ذهن و روح و آموزش کودکانمان بیندیشیم به فکر شکم و غذای جسم آنها هستیم. مایی که هر هفته بچههایمان را به فست فودها و رستورانها میبریم اما به کتابفروشی و سینما نه. همین اشتباه ما است که سبب شده تا مغازههای فروش اقلام فرهنگی و اسباب بازی و کتاب کالاهایشان را زیر قیمت فاکتور حراج کنند تا در خیابان ستارخان به جای یک اسباب بازی فروشی مثل قارچ فست فود رشد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار