کد خبر: ۷۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
تجارت آنلاین راهکارهای سران قوا برای ترمیم نقشه مالی کشور را بررسی می کند؛
در جلسه سران قوا چهار راه حل برای تامین کسری در نظر گرفته شد که به جز راهحل واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت توسط وزارت اقتصاد، سایر راهحلها نشان دهنده خطای راهبردی، دستبردن به منابع بین نسلی و نیز آینده فروشی منابع است.

ضرورت واقع بینی در جبران کسری بودجه

گروه اقتصاد کلان: در جلسه روز شنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا 4 راهکار پیشنهادی دولت برای جبران کسری بودجه سال جاری به تصویب رسید. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت، استفاده از حساب ذخیره ارزی، فروش اوراق مالی اسلامی و برداشت 45 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی، 4 راهکار دولت برای جبران کسری بودجه اعلام شده است.

دستبردن به منابع بین نسلی

از زمان تصویب طرح پیشنهادی دولت در جلسه سران قوا زمان زیادی نگذشته است تا مجالی برای تحلیل و بررسی بیشتر این مصوبه از سوی کارشناسان و اقتصاددانان وجود داشته باشد اما در همین مدت هم استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در واکنش به این طرح اظهار داشت: در جلسه سران قوا چهار راه حل برای تامین کسری در نظر گرفته شد که به جز راهحل واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت توسط وزارت اقتصاد، سایر راهحلها نشان دهنده خطای راهبردی، دستبردن به منابع بین نسلی و نیز آینده فروشی منابع است.

به گزارش تجارت وحید شقاقی شهری در گفتوگو با ایلنا در توضیح راهکارهای ارایه شده از سوی جلسه سران قوا گفت: بودجه سال ۹۸ با صادرات نفت معادل یک و نیم میلیون بشکه بسته شد که از ابتدا مشخص بود خوشبینانه و غیرواقعی است، بنابراین کسری بودجه محتمل بود. با این حال با ورود به سال ۹۸ و حذف معافیتهای هشت کشور واردکننده نفت، مشخص شد بودجه ۹۸ با کسری بودجه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان همراه خواهد شد، امکان تحقق اهداف بودجه وجود ندارد و باید چارهای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: از همین روی در جلسه سران قوا چهار راه حل برای تامین کسری در نظر گرفته شد که به جز راهحل واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت توسط وزارت اقتصاد، سایر راهحلها نشان دهنده خطای راهبردی، دستبردن به منابع بین نسلی و نیز آینده فروشی منابع است. دست درازی به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی یعنی دست بردن به منابع بین نسلی است و در این شرایط خطیر که ممکن است تحریمها طولانی باشد، نباید برای تامین بودجه جاری دست به آن زد. استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه چاپ و انتشار اوراق نیز سیاست خطرناک و مبتنی بر آینده فروشی است، گفت: تنها راه حل درست از بین چهار راهکار، همان مولدسازی داراییهای دولت است ولی رقم دیده شده باز بسیار خوشبینانه و غیرقابل تحقق است. شقاقی بهترین راهکار در شرایط کنونی را سیاست مالیاتی دانست و افزود: به نظرم راهکار بهتر به جای راهکارهای فوق توسعه پایههای جدید مالیاتی، کاهش اندازه دولت و هزینههای جاری است. درحال حاضر حداقل چهل هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که با همت مسئولان قابل اخذ است. در ضمن با تصویب چند پایه مالیاتی جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و مجموع درآمد نیز میتوان حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ درآمد کسب کرد. وی افزود: لذا به جای دست درازی به منابع نسلهای آینده و آینده فروشی، باید به راهکارهای منطقی یعنی مالیات و صرفه جویی هزینهای روی آورد. در شرایط کنونی کشور، باید از فرصت تحریمهای نفت بهره گرفت و دست به شفافیت اقتصادی زد تا بتوان نظام مالیاتی و یارانهای را اصلاح کرد. هیچ زمانی بهتر از اکنون، برای اصلاحات نظام مالیاتی و یارانهای نبوده اما در راهکارهای فوق برای تامین کسری اثری از توسعه درآمدهای مالیاتی و نیز اصلاح نظام یارانههای پنهان دیده نمیشود.

ارکان اصلی اصلاح ساختار بودجه

در خبری دیگر یک اقتصاددان در رابطه با اصلاح ساختار بودجه گفت: رسیدگی به امور مالیاتها، رفتن به سمت خصوصی سازی و متناسب سازی هزینهها و درآمدها باید از ارکان اصلی اصلاح ساختار بودجه باشد.

به گزارش تجارت، آلبرت بغزیان در گفتوگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه از گفتههای مسئولان وزارت اقتصاد به طور واضح مشخص نیست که در مقوله اصلاح ساختار بودجه کدام بخش باید اصلاح شود؟، افزود: اما چیزی که از فرمایشات مقام معظم رهبری فهمیده میشود این است که اتکای بودجه به درآمدهای نفنی باید کاهش یابد و البته سالها است که بر روی این موضوع تاکید میشود اما کماکان با کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات این فرایند دچار بینظمی میشود.وی در پاسخ به این پرسش که این اصلاح دقیقا باید به کدام نقاط اصابت بکند؟ گفت: ابتدا باید به دنبال این باشیم که درآمدهای مالیاتی را افزایش بدهیم و این کار هم از طریق کاهش فرار مالیاتی و بررسی دوباره معافیتهای مالیاتی انجام خواهد شد. همچنین باید به دنبال پایه مالیاتی جدید مثل مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر خرید و فروش سکه بگردیم که میتواند گوشهای از این کسری درآمد نفت را تامین کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته درآمد نفت آنقدر بالا هست که این مسائل جوابگوی جبران آن نباشد و باید بیشتر به سمت خصوصی سازی و کاهش هزینههای دولت و آزادسازی منابع آن برویم. همچنین در بخش هزینهها هم باید بر اساس محدودیت و آمایش سرزمین مشخص شود که درآمدها با هزنیهها همخوانی دارد یا خیر؟

بغزیان در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب دوسالانه بودجه میتواند اقدام مفیدی باشد؟ گفت: بودجه عملکردی است که هر سال برای دولت درنظر گرفته میشود و اینکه 6ماه سال سرگرم تدوین آن و 3ماه دنبال گرفتن تایید و مجلس و اجرایی شدن آن باشیم اتفاق خوبی نیست و تدوین دو سالانه بودجه میتواند کمک کند اما باید توجه کرد که مشکل اصلی ما تدوین یک ساله یا دوساله بودجه نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار