کد خبر: ۷۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

محمود بهمنی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

عامل رانت‌های پیدا و پنهان، خودمان هستیم که زمینه رانت فراهم می‌شود؛ باید با معلول‌ها مبارزه کنیم و چنانچه بخواهیم رانتی وجود نداشته باشد، نباید شرایط آن را ایجاد کنیم. زمانی که ارز 4200 تومانی اختصاص داده می‌شود باید به حدی اطمینان داشته باشیم...... و نظارت و کنترل کنیم که ارز در کجا استفاده می‌شود و آیا کالای اساسی به داخل می‌آید یا خیر؛ باید پیگیری شود که این کالا به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و آیا ضرب در 4200 تومان می‌فروشند یا ضرب در 12 هزار تومان به فروش می‌رسد.

زمانی که کنترل و نظارت کامل وجود نداشته باشد، این مابه‌التفاوت 4 هزار تومان تا 12 هزار تومان باعث می‌شود که 8 هزار تومان رانت به دست رانت‌خوار برسد بنابراین زمینه را خودمان مساعد کردیم و باید شرایط رانتی را در کشور از بین ببریم.

ارز 4200 تومانی نباید به هر کسی اختصاص یابد و اگر اختصاص یافت، باید کنترل و نظارت شود. کالای بسیاری از این 14 میلیاردها نیامده است و ارز 12 هزار تومانی فروختند اما کالا نیامده و یا در بسیاری از کالاها از این فاصله‌ها استفاده می‌کنند.

صف، نوبت و امضاهای طلایی رانت ایجاد می‌کند و لذا زمینه‌سازی‌های رانت باعث رانت می‌شود و اینها باید کاملا دیده شود. باید به سمتی برویم که ادارات سیستمی شود و هر جا که دست افراد دخالت داشته باشد به سمت رانت می رود به همین دلیل سیستمی کردن ادارات وکوتاه کردن دست افراد کمک می کند تا فساد از بین برود.

زمانی که طلا را در خیابان بریزند همه وسوسه می‌شوند و افراد نیمه سلامت هم آن را برمی‌دارد یعنی نباید به این اندازه زمینه را مساعد کرد.

راهکار مبارزه با رانت بسیار ساده است؛ باید از افراد مطلع، متخصص، کاردان و کارآمد استفاده کرد؛ بسیاری که سرشان را کلاه می‌گذارند، مقصر نیستند و افراد خوبی هستند اما نمی‌داند و همین ندانستن گرفتاری ایجاد می‌کند؛ باید اجازه دهیم تا هر کسی سر جای خود باشد.

کسی که کاری بلد نیست، نباید از او انتظار دیگری داشته باشیم چراکه از کوزه همان برون تراود که در اوست یا گندم از گندم بروید جو زجو ، بنابراین زمانی که فرد ناآگاهی را در یک پست قرار می‌دهیم، هم آن فرد را بدبخت می‌کنیم و هم کشور را گرفتار می‌کنیم و هم رانت و مشکلات ایجاد می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار