کد خبر: ۸۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
بررسی های تجارت آنلاین نشان می دهد؛
موقعیت راهبردی و ویژه ایران و برخورداری از ظرفیت های متنوع سرزمینی و همچنین همسایگی با تعداد 15 کشور و نیز دسترسی به آب های آزاد بهترین فرصت را برای پرداختن به امر صادرات و توسعه اقتصادی از این مسیر فراهم آورده است اما به هر طریق تا کنون از این فرصت طلایی به درستی و چنان که باید و شاید استفاده نشده است.

خروج از رکود با تسهیل صادرات

گروه اقتصاد کلان: موقعیت راهبردی و ویژه ایران و برخورداری از ظرفیت های متنوع سرزمینی و همچنین همسایگی با تعداد 15 کشور و نیز دسترسی به آب های آزاد بهترین فرصت را برای پرداختن به امر صادرات و توسعه اقتصادی از این مسیر فراهم آورده است اما به هر طریق تا کنون از این فرصت طلایی به درستی و چنان که باید و شاید استفاده نشده است. در همین ارتباط روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولتی استان کرمانشاه گفت: بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و مسائل مربوط به برگشت ارز را مطابق با شرایط آنها به توافق خواهد رسید.

به گزارش تجارت به نقل از ایلنا عبدالناصر همتی با بیان اینکه شاخصهای اقتصادی نشان میدهد که شرایط اقتصادی در حال بهبود است، گفت: در حال حاضر بار اصلی تأمین واردات کشور بر دوش سامانه نیما است. روزانه دهها میلیون دلار در آن معامله انجام میشود و به این واسطه صادرکنندگان ارز را عرضه می کنند و واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را که اخیراً فزاینده بوده است تهیه می کنند.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال تاکنون در حدود دو میلیارد دلار واردات در مقابل صادرات داشتیم که رقم قابل توجهی است و این علاوه بر ارزی است که در نیما عرضه شده است.

همتی با بیان اینکه شرایط اقتصادی حاکی از رونق یافتن آن است گفت: در این شرایط لازم است همه به نوعی کمک کنند تا شرایط بهبود یافته و فشار کمتری به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه واردشود. ضمن آنکه بانک مرکزی نهایت همکاری را با صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد داشت و به دنبال ایجاد محدودیت برای این عزیزان نیست.

  • فرصت طلایی صادرات

از سوی دیگر، نماینده مردم شوش در مجلس گفت: افزایش قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات و کسب درآمدهای ارزی است اما نهتنها در این حوزه اقدامی صورت نگرفته، بلکه ما در این شرایط شاهد احتکار و قاچاق معکوس کالا هستیم.

سید راضی نوری در گفتوگو با فارس با انتقاد از وضعیت فعلی اقتصادی کشور گفت: به دنبال نوسانات قیمت ارز ما شاهد افزایش قیمت کالاها و حتی کالاهای تولید داخل بودیم که تولید آنها ارتباط چندانی هم با خارج و بحث قیمت ارز نداشت و نکته دیگر اینکه با وجود کاهش قیمت ارز در ماههای گذشته از حدود 16 هزار تومان به 12 هزار تومان، قیمت کالاها کاهش نیافت و همچنان شاهد گرانی این کالاها هستیم که این نتیجه عملکرد ضعیف دستگاههای نظارتی و از جمله سازمان تعزیرات حکومتی است. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه درآمدهای نفتی، درآمدهای حاصل از این بخش باید به عنوان پشتیبان استفاده و در صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز شود و ما باید روی مواردی چون معادن، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی و... متمرکز شویم و با تمرکز روی شرکتهای دانشبنیان، موجب صادرات علم و دانش به کشورهای مختلف شویم. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت نباید چشم طمع به درآمد صندوق توسعه ملی داشته باشد و باید از منابع این صندوق در مواقع ضروری و همچنین توسعه زیرساختها استفاده شود.

  • برای بهبود صادرات چکار باید کرد؟

یک اقتصاد دان نیز در خصوص راهکارهای رونق صادرات گفت: دولت در شرایط تحریم باید اقداماتی را در حوزه داخلی به کار ببندد و با این اقدامات از انحراف در منابع اقتصادی به نفع رانت خواران جلوگیری کرده و منابع مالی و ارزی را به خدمت تولید و صادرات درآورد.

حسین راغفر ادامه داد: در ابتدا باید بدانیم که در چاچوب نظم موجود واقعا کاری نمی توان انجام داد. در قدم اول دولت باید قوانین و مقررات را طوری پیش ببرد که تولید کننده واقعی و نه رانتخوارها وارد صحنهی اقتصاد شوند. ما در قوانین و قواعد رفتاری نیاز به تغییر داریم. بدون این اصل دولت هر کار دیگری بخواهد انجام دهد، بدون فرجام خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت باید مساله بنگاههای کوچک و متوسط را مد نظر قرار دهد تا این بنگاهها رشد کنند. در حال حاضر این بنگاهها جزو تحریمها نیستند؛ لذا میتوانند وارد برخی فعالیتهای صادراتی شوند. بایستی دولت این دسته از بنگاهها را تقویت کند و زمینههای حضورشان در بازارهای خارجی را فراهم نماید. این روال در کشورهای همجوار ما کاملا امکان پذیر است و دولت میتواند به آن بپردازد. در ادامه به تدریج باید از اضطرابهای دولت در خصوص کسب درآمدها کاسته شود. یکی از التهابات و اضطرابهای دولت در همین درآمدهای زود و فوری است که نمونه آن را میتوان در اصلاح نظام مالیاتی مشاهده کرد. در سال گذشته حداقل 500 هزار میلیارد تومان رانت ارزی به جیب بنگاههای بزرگ واریز شد. باید از این بنگاهها مالیات اخذ شود. این شیوه مالیاتگیری از شرکتهای بزرگ، در شرایط کنونی یک الزام برای دولت محسوب میشود.

او ابراز داشت: در ابتدا دولت باید بخش قابل توجهی از منابع ریالی خود را از طریق مالیاتهای وضع شده بر فعالیتهای نامولد، مثل خرید و فروش سکه، ارز، دلالی، مسکن و ... به دست آورد تا از "اضطرابِ کسبِ درآمدِ فوری"، خود را نجات دهد.

این اقتصاددان گفت: دولت باید در مقابل برخی اقدامات نادرست آشکار و رسمی که به اسم صادرات و از طریق منابع عمومی صورت میگیرد، ایستادگی کند. اینکه پتروشیمیها خامفروشی میکنند و بعد نهادههای مفت از دولت میگیرند، سپس ارز ناشی از آنرا هم به کشور باز نمیگردانند، هیچ معنا و مفهومی ندارد. پول مربوط به نهادهها، سهم مردم است. دولت نباید طوری رفتار کند که اینگونه برداشت شود که تصمیمگیری در اختیار رانتخوارها است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار