کد خبر: ۸۱۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
ریزش قابل توجه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، در اولین ساعات روز، موقعیت بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد قیمت‌ها در بازار آزاد نیز همزمان با ریزش قیمت ارز در صرافی‌ها، دستخوش کاهش شود.

منتظر سقوط قیمت دلار باشیم؟

بازار ارز ایران امروز در شرایطی نامتعارف فعالیت خود را آغاز کرد به طوری که قیمت‌ها در بازار آزاد از صرافی‌های بانکی کمتر شد.

ریزش قابل توجه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، در اولین ساعات روز، موقعیت بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد قیمت‌ها در بازار آزاد نیز همزمان با ریزش قیمت ارز در صرافی‌ها، دستخوش کاهش شود.

 گزارش میدانی خبرآنلاین از بازار فردوسی و سبزه میدان نشان می دهد حجم معاملات بازار با کاهشی قابل توجه روبرو شده است و در این بازار کمتر خریداری به چشم می‌خورد.

یکی از صرافان در پاسخ به این سئوال که دلار را به چه قیمتی می‌خرید؟ گفت: خرید نداریم اما به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشیم. قیمت پیشنهادی وی صد تومانی کمتر از قیمت تعیین شده در صرافی‌های بانکی است.  یکی از دستفروشان حاشیه خیابان حتی نرخ ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان را برای خرید دلار پیشنهاد داد. کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد نسبت به صرافی‌ها نشان می‌دهد شیب کاهش قیمت دلار در شرایط کنونی تندتر از گذشته شده است.

خرید در کانال ۱۰ هزار تومان

 قیمت خرید دلار در صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است اما با این حال دلالان در بازار و صرافان فعال نرخ پیشنهادی‌شان در کانال ۱۰ هزار تومان قرار دارد. برخی حاضرند دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و برخی حاضرند به قیمتی تا ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کنند.قیمت هایی بالاتر از این رقم پیشنهاد نمی‌شود. 

خریداری نیست

 یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که آیا روند خرید و فروش عادی است یا خیر؟ گفت: نزدیک به شش ماه است که بازار ارز راکد است، این رکود تحت تاثیر کاهش حجم واردات، کاهش سفرهای خارجی و همچنین کاهش تعداد دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج کشور رخ داده است اما امروز تحتتاثیر اخبار مثبتی که از دیدارهای خارجی آقای ظریف وزیر امور خارجه منتشر شد، بازار با کاهشی قابل توجه همراه بود.

وی گفت: هر چند قیمت ها امروز کاهش یافته اما خرید و فروش چندان نیست چرا که برخی معتقدند این کاهش ادامه دارد و خرید خود را به تعویق می اندازند و برخی دیگر نیز بر این عقیده اند که ممکن است قیمت کاهش یابد از این رو دست به خرید دلار از مردم نمی‌زنند.

کانال ۱۰ هزار تومان دور از ذهن نیست

 یک دستفروش حاشیه بازار نیز در پاسخ به این سئوال که چرا دست به خرید نمی‌زند، گفت: دلار تا ۱۰ هزار تومان پایین می‌آید، امروز تحت تاثیر فضای سیاسی دلار ریخته است و زمانی کاهش قیمت ها ماندگار است که داده های اقتصادی کاهش قیمت را سبب شوند.

 وی گفت: بیش از یک دهه است بازار ارز تحت تاثیر سیاست است و همین امر سبب شده فعالیت در این بازار ریسک بالایی داشته باشد، همین یک سال اخیر هم همه فعالان بازار در حال ضرر دادن هستند.

طلای جهانی بالا رفت، سکه مهار شد

 امروز هر چند قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایشی قابل توجه روبرو شد اما در ایران تحت تاثیر قیمت دلار، قیمت ها در بازار سکه دستخوش تغییر نشد. صرافان در حوزه سکه نیز مانمد دلار عمل می کردند و کمتر ریسک خرید را به جان می خریدند.

 بسیاری از سرمایه گذاران بازار سکه، به عقیده صرافان، با تداوم این روند در روزهای آتی برای فروش راهی بازار خواهند شد. سال گذشته با در رفتن لنگر قیمت ارز، سرمایه های سرگردان راهی بازار سکه و ارز و مسکن و خودرو شدند اما از ابتدای سال جاری با فروکش هیجانات تورمی، قیمت ها در حال تعدیل هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار