کد خبر: ۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
آخرین وضعیت تولید گاز در پارس جنوبی؛
مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات پیشرفت فازهای پارس جنوبی، آخرین وضعیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک را اعلام کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛سیدمرتضی الهی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ایران در میدان مشترک پارس جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز 12 پارس جنوبی که بزرگترین فاز توسعه‌ای این میدان مشترک است 3 سکوی دریایی هر کدام به ظرفیت نهایی 28.3 میلیون مترمکعب گاز ترش دارد که در مجموع ظرفیت تولید گاز ترش از مخزن در این فاز 84 میلیون مترمکعب است.

وی افزود: همچنین در بخش خشکی این فاز 6 واحد پالایشگاهی وجود دارد که تاکنون 5 واحد راه‌اندازی شده و واحد ششم نیز در ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس تصریح کرد: هم‌اکنون سکوی A فاز 12 با در مدار بودن تمامی چاه‌های تولیدی و سکوی B  این فاز با در مدار بودن 9 چاه در حال تولید گاز ترش از مخزن پارس جنوبی هستند و سکوی C این فاز نیز در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی هر 3 سکو میزان تولید گاز از فاز 12 به 56 میلیون مترمکعب خواهد رسید که این رقم میزان گاز ترش است که با شیرین‌سازی در عمل، 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین‌سازی شده تولیدی از مخزن فاز 12 وارد شبکه سراسری می‌شود. 

الهی ادامه داد: در فاز 16 تمامی 11 حلقه چاه حفاری شده اما در فاز 15 از 11 حلقه چاه،  کار حفاری 4 حلقه چاه باقی مانده است.

 وی با بیان اینکه تولید 14 میلیون مترمکعب گاز از فاز 15 حدود 7 روز پیش آغاز شده است، گفت: تولید 28.3 میلیون مترمکعب گاز فاز 16 نیز به زودی آغاز شده و تا پیش از پایان بهمن‌ماه مجموع تولید گاز از فاز‌های 15 و 16 به 40 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس افزود: هر 4 واحد پالایشگاهی پروژه فاز‌های 15 و 16 پارس جنوبی راه‌اندازی شده و هم‌اکنون 2 واحد پالایشگاهی این پروژه به شیرین‌سازی گاز انتقالی از فازهای 6، 7 و 8 و 2 واحد دیگر به شیرین‌سازی گاز تولیدی در فازهای 15 و 16 مسئول هستند که در حال حاضر تولید گاز شیرین در 4 واحد پالایشگاهی این پروژه بیش از 30 میلیون مترمکعب در روز است. 

این مقام مسئول در خصوص میزان گازی در فاز 12 شیرین‌سازی و به شبکه سراسری تزریق می‌شود، گفت: در فاز 12 نیز 2 واحد پالایشگاهی با گاز انتقالی فازهای 6، 7 و 8 کار می‌کند و 3 واحد با گاز تولیدی از مخزن فاز 12 کار می‌کند که در مجموع 60 میلیون  متر مکعب گاز در این 5 واحد الایشگاهی شیرین‌سازی شده و به شبکه سراسری مصرف تزریق می‌شود.

الهی در خصوص آخرین وضعیت فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اذعان داشت یک واحد پالایشگاهی این فازها در حال راه‌اندازی با گاز انتقالی از فازهای 6، 7 و 8 است. 

وی ادامه داد: سکوی A فاز 17 راه‌اندازی شده و در برنامه داریم که گاز ترش تولیدی از این سکو برای شیرین‌سازی به پالایشگاه فازهای 15 و 16 ارسال شود. 

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس در خصوص تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی گفت: با تولید گاز از سکوی A فاز 18 و تولید گاز از فازهای 15 و 16 جمعا 2 میلیارد فوت مکعب معادل 56 میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز از مخزن پارس جنوبی خواهیم داشت و به همین میزان هم افزایش تولید گاز از فاز 12 داریم که در مجموع برنامه افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز محقق می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته تولید گاز از 10 فاز در مدار بهره‌برداری پارس جنوبی 283 میلیون مترمکعب در روز بود که تا پایان زمستان سال جاری این رقم به 380 تا 383 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

الهی با بیان اینکه فازهایی که توسعه آنها در سال 89 آغاز شد اکثرا بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: در حال حاضر فاز 13 به پیشرفت فیزیکی 72 درصدی رسیده، فاز 14 به 57 درصد، فاز 19 به 84 درصد، فاز 20 و 21 به 70 درصد و فازهای 22، 23 و 24 به 74 درصد پیشرفت رسیده‌اند.

وی ادامه داد: برای زمستان سال 94 تولید از یک سکوی فاز 19، یک واحد از فاز 15، باقیمانده فاز 12 و یک فاز از پروژه فازهای 17 و 18 که شامل 2 سکوی  17 A و 18 A می‌شود در برنامه قرار دارد تا در مجموع افزایش یکصد میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی نسبت به سال 93 نیز در زمستان سال 94 محقق شود. 

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس با بیان اینکه قرار بود فاز 11 پارس جنوبی برای پروژه ایران LNG استفاده شود، گفت: اخیرا تصمیم گرفته شده که حفاری در بخش دریای این پروژه آغاز شود که احتمالا این کار در سال 94 انجام می‌گیرد اما هنوز پیمانکار آن مشخص نشده است.

الهی افزود: امکان عرضه فاز 11 با پروژه ایران LNG به صورت یک پکیج برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد. 

این مقام مسئول درخصوص آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: به منظور برداشت نفت از پارس جنوبی حفاری چاه‌های تولیدی در لایه نفتی انجام شده و سکو نیز آماده نصب شده است فقط در شناور FPSO دچار مشکل شده بودیم که اخیرا در این قسمت نیز کارهایی انجام شده است اما از آنجا که توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از مدیریت شرکت نفت و گاز پارس خارج شده و بخش مجزایی زیر نظر شرکت ملی نفت ایران برای مدیریت این پروژه تشکیل شده است، جزئیات پیشرفت آن را این بخش باید شرح دهد.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: