کد خبر: ۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس گفت: متاسفانه عربستان در سیاست دیکته‌شده آمریکا برای اینکه همسایه خود را اذیت کند، خانه خود را آتش می‌زند اما مطمئن باشند که خودشان از کاهش قیمت نفت بیشتر از ما متضرر خواهند شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی سیاست کاهش قیمت جهانی نفت را خبیثانه توصیف کرد و گفت: کاهش قیمت نفت سیاست خبیثانه‌ای است که آمریکایی‌ها برای فشار بیشتر به ایران و روسیه به عوامل منطقه‌ای خود دیکته کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه عربستان در این سیاست دیکته‌شده برای اینکه همسایه خود را اذیت کند، در واقع خانه خود را آتش می‌زند اما مطمئن باشد که خودشان و برخی دیگر از کشورهای عربی هم از این قضیه شدیدا متضرر خواهند شد.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه جهت قطع وابستگی کشور به درآمدهای ناشی از نفت، تصریح کرد: باید تلاش خودمان را بکنیم که استفاده بهینه‌ای از سرمایه یک بار مصرف، پایان‌پذیر و غیرقابل تجدید نفت شود چرا که آیندگان هم به این طلای سیاه نیاز دارند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: بنده با رفتار دیپلماتیک با عربستان در خصوص قیمت نفت مخالف نیستم و باید بر سر این موضوع به تفاهم رسید، اما بعید می‌دانم نتیجه‌ای بدست آید چرا که فکر عربستان اجرای سیاست‌‌های ابرقدرت‌های دنیا بوده و برای اینکه ما دچار آسیب شویم، خودش را آتش می‌زند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت نفت با پیشنهاد عربستان و دادن امتیاز بیشتر به آمریکایی‌ها برای عدم تواق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 بوده است؟ گفت: این تحلیل اشتباه است؛ در اصل این موضوع که متاسفانه عربستان و اسرائیل تلاش خبیثانه‌ای می‌کنند تا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد، شکی نیست اما اینکه فکر کنیم این تلاش‌ها در قضیه ما و آمریکا موثر است، اشتباه بزرگی است؛ قضیه هسته‌ای خیلی بزرگتر از آن است که رهبران آمریکا به حرف عربستان گوش دهند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس اضافه کرد: ارزش عربستان برای آمریکا خیلی کمتر از آن است که بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد، البته لابی صهیونیستی نقش عمده‌ای در سیاست‌های آمریکا دارد اما لابی شخص نتانیاهو و اسرائیل تاثیر مستقیمی ندارد و قضیه بزرگتر از این حرف‌هاست.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: تحلیل آمریکا درخصوص اراده ملت ایران اشتباه است؛ آنها متعقدند که با کاهش قیمت نفت، ملت ایران تسلیم خواهد شد و برای همین از عربستان برای پیاده کردن سیاست‌هایش استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظام شاهنشاهی عربستان امیدی نیست که به فکر مردم خود باشد و اینها حتی حاضرند نصف سرمایه خود را از دست دهند اما با همان نصف سرمایه حکومت‌داری کنند، خاطرنشان کرد: در نظام شاهنشاهی برای اینکه حاکم در حکومت بماند، باید به نوکری و فرمانبری ابرقدرتی دنیا اعتماد داشته باشد و مردم سرزمین‌شان، اهمیتی در سیاست‌های دیکته شده ندارد، به عبارتی اینها ملی فکر نمی‌کنند شاهنشاهی فکر ‌می‌کنند.


مشاور امرو بین‌الملل رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از بودجه 94 دولت چیست و با توجه به کاهش قیمت نفت آیا دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد یا خیر؟ گفت: به نظر بنده دولت کسری بوجه خواهد داشت، دولت باید تلاش کند که از وابستگی به نفت خارح شود، همین ترکیه که کشور همسایه ماست، نه نفت دارد و نه گاز، اما شاخص‌های توسعه را در این چند سال به خود اختصاص داده است. ما نه دانش‌مان و نه ظرفیت‌مان و نه ملت‌مان کمتر از این کشور نیست و می‌شود با توجه به اقتصاد مقاومتی و تامین زیرساخت‌ها و بدون توجه به درآمدهای حاصل از نفت به رشد قابل ملاحظه‌ای برسیم.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: