کد خبر: ۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
با حضور وزیر نیرو احداث سد دالکی در استان بوشهر با اعتباری ۳۶۰ میلیارد تومانی آغاز شد.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛صبح امروز با حضور وزیر نیرو و مقامات محلی، ساخت سد دالکی در استان بوشهر با 3 انفجار در محل ساختگاه سد، آغاز شد.

بیش از 4.5 میلیون اصله درخت نخل در شهرستان دشتستان استان بوشهر وجود دارد که آبیاری آنها هم اکنون علاوه بر استفاده از کانال های آب، با برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی انجام می شود در حالی که امکان جمع آوری آبهای سطحی با احداث سد و هدایت بخشی از این آب برای آبیاری نخلستان های دشتستان وجود دارد.

این مهم یکی از دلایل اصلی احداث سد دالکی بوده به طوری که شاهپور رجایی - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر - در این باره معتقد است که با اجرای این سد که تا پایان برنامه ششم توسعه به بهره‌برداری می‌رسد، 12 هزار و 750 هکتار از نخلستان‌ها و زمین‌های زارعی منطقه دشتستان آبیاری می‌شود.

هم اکنون تعداد چاههای غیرمجاز در دشت دالکی، یکهزار حلقه چاه برآورد شده که با آبگیری سد دالکی این تعداد چاه خشک خواهند شد و جلوی برداشت بی رویه از سفره های آبهای زیرزمینی منطقه تا حد زیادی گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه در ساخت سد دالکی 360 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: در اجرای این سد شش میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام و دو تونل در آن ایجاد می‌شود.

با وجود بهره برداری غیرمجاز و بی رویه از سفره های آبهای زیرزمینی منطقه، دو میلیون اصله درخت از مجموع 4.5 میلیون اصله درخت نخل در این منطقه در خطر خشک شدن قرار دارند که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اجرای سد دالکی، این دو میلیون اصله نخل در منطقه دشتستان از نابودی و خشکی نجات می‌یابد.

رجایی دبی کنترل سیلاب سد دالکی را دوهزار و 886 مترمکعب بر ثانیه دانست و تنظیم و کنترل جریان رودخانه دالکی، جلوگیری از هدررفت سیلاب‌ها، پیشگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت آب زمین‌های کشاورزی را از اهداف اجرای سد دالکی عنوان کرد.

استاندار بوشهر، نیمه دی ماه از موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت سد دالکی خبر داده بود.

حمید چیت چیان - وزیر نیرو - در حاشیه مراسم آغاز به کار عملیات اجرایی این سد گفت: سد دالکی در مدت 4 سال ساخته می‌شود و به غیر از این سد، 2 سد دشت پلنگ و باغان نیز در استان بوشهر اجرایی می‌شود که تحول بزرگی در اقتصاد استان و زندگی مردم شکل می‌دهد.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: باید در تغییر آبیاری و شیوه کشت و نظام آبیاری اقدامات اساسی صورت گیرد که بتوان به سیاست‌های تدوین شده دست یافت.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: